Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trump rozjel boj proti omezením spotřeby paliva. Hlavní argument je vážně svérázný
2.8.2018 | Mirek Mazal
Extrémní limity spotřeby stanovené Obamovou administrativou jsou Trumpovi trnem v oku už od dob jeho kampaně na zvolení. Dnes promění svá slova v činy, jde i proti Kalifornii.
Limity spotřeby paliva znají Američané ještě déle než my. Zatímco v evropských reáliích je nízká papírová spotřeba aut vynucována skrze pokuty za nadlimitní emise CO2 až v posledních letech, v USA znají tzv. standardy CAFE už od roku 1975. Donedávna měly ovšem na výrobce aut pramalý reálný vliv, neboť byly nastaveny poměrně velkoryse a za vysokou spotřebu byli trestáni jen výrobci skutečně „užraných” aut. Barack Obama to změnil.
Právě jeho administrativa nastavila nové limity tak, že by průměrná papírová (optikou amerických norem ale ne tak nereálná jako v Evropě) spotřeba v roce 2026 měla činit 54,5 mpg, tedy pouhých 4,3 litru na 100 km. To je na americká měřítka opravdu velmi málo a zvlášť při současném posunu Američanů k ještě větší oblibě pick-upů a SUV se nový limit jeví být velmi obtížně dosažitelným.
Prezidentu Trumpovi je tento plán už léta trnem v oku. Říká v podstatě to, co my - nízkou spotřebu a auto ohleduplné k přírodě chce každý rozumný zákazník a tlačit výrobce předpisy za hranice reálně dosažitelného povede jen ke zdražení vozů, což nebude efektivní. Po letech slovních námitek jeho administrativa v čele s vládní EPA dnes přejde k činům a navrhne rozvolnění limitů tak, aby v roce 2026 bylo požadováno po automobilkách dosažení průměru pouze 37 mpg, tedy asi 6,4 litru paliva na 100 km.
Argumentace o nutnosti vývoje technologií, které ve výsledku zvýší ceny automobilů, zůstávají v platnosti, hlavní slovo ale dostal jiný, vážně bizarní důvod. EPA tvrdí, že pokud budou auta v budoucnu žíznivější, sníží se počet úmrtí na silnicích. Ptáte se na souvislost? Je prostá - podle předpokladů EPA budou lidé s méně úspornými vozy méně jezdit, což logicky sníží počet nehod. Zakotvení standardů na 36 mpg by tak mohlo ušetřit 1 000 životů ročně.
Pochopitelně, má to svou logiku - čím budou lidé méně jezdit, tím budou méně bourat. A když bude provoz auta dražší, pravděpodobně budou opravdu jezdit méně. Přesto je to ze strany vládní agentury vskutku zvláštní argumentace, něco takového bychom nečekali. Podpořena je navíc Trumpovým očekáváním, že když vyšší limity zachovají Američanům možnost koupit si (levněji a nebo vůbec) novější a nebo větší auta jako pick-upy a SUV, budou mít větší šanci přežít srážku při případné nehodě. I to má logiku, ale znovu svéráznou.
Ochránci přírody se snaží vyvrátit důvody pro plánované zmrazení palivových norem na současné úrovni. Environmentální specialista Luke Tonachel uvedl, že pravděpodobnost omezení jízd kvůli vysoké spotřebě je „malá a možná i zanedbatelná“, ale i to je jen předpoklad. Uvidíme, kdo bude v této bitvě nakonec tahat za delší kus provazu, Trump ale nyní má sílu změnu limitů prosadit. A stejně tak se bude i snažit omezit možnost Kalifornie nastavovat si vlastní, tvrdší omezení, neboť ty pak kvůli její síle přebírají další státy a federální legislativu činí částečně neúčinnou. Čeká nás jistě vleklá legislativní a právní bitva, která startuje právě dnes. Jakmile se v USA rozední, měla by EPA s těmito záměry vyrukovat oficiálně...
Budoucí snížení spotřeby aut má podle Donalda Trumpa zvýšit počet úmrtí na silnicích. Proto chce americký prezident ponechat současné předpisy platné i pro další období
Zdroj: AP News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva