Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota bude tratit až 2,75 milionu Kč na každém prodaném elektrickém Mirai
15.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že elektromobily živené palivovými články nejsou zrovna efektivní, není novinkou. Toyota to brzy okusí.
Minulý týden jsme psali o tom, že na elektromobilech dnes nevydělává nikdo. Tato slova pronesl šéf Daimleru Zetsche, více než na jeho vlastní firmě jsme ale pravdivost vyjádření německého manažera dokumentovali na aktuálních ekonomických výsledcích firmy Tesla Motors. Ta za dekádu své existence nasekala kumulovanou ztrátu ve výši téměř 30 miliard Kč, kterou stále intenzivně prohlubuje, a to navzdory všem podporám, dotacím především prodejům „emisních povolenek” za miliardy každý kvartál.
Tato firma nežije ze svých provozních výsledků, ale - krom oněch dotací - zejména z prodeje svých akcií, jejichž cena je hnána resp. udržována vysoko jen za cenu častých lží a polopravd. Je dnes otázkou, zda „letadlo” Elona Muska jednou spadne, nebo jej tento schopný manipulátor bude s to držet nad zemí podobnými metodami ještě dlouho, buď jak buď je ale zřejmé, že se o výdělečný byznys nejedná. A platilo by to ještě více na regulacemi a přerozdělováním nezdeformovaném trhu.
Teslu ale dnes znovu přetřásat nebudeme, místo ní se podíváme na aktivity japonské Toyoty. Ta mimochodem, podobně jako právě Daimler, většinu svých akcií v americké firmě nedávno prodala a možná ještě přemýšlí, v čem by utržené peníze utopila. Je-li tomu tak, pak spása přijde brzy - její chystaný elektrický model Mirai na palivové články bude totiž velmi ztrátovou záležitostí.
Že samotná auta na palivové články nejsou provozně efektivní a řešení představují leda z pohledu praktické využitelnosti, jsme psali už dříve. Odkazovaný článek ale neřešil, že efektivní nejsou ani z pohledu výrobce, neboť jejich vývoj a výroba jsou vzhledem k počtu potenciálně prodaných kusů tak drahé, že by je za odpovídající prodejní cenu nikdo nekoupil. Jestliže je tedy nějaká automobilka v dnešní době chce vyrábět třeba pro zlepšení vlastního image a alespoň někomu jej prodat, musí počítat se ztrátami na každém kuse. Jak velkými? To se snažil na naznačit Pat Cox na Michelin Challenge Bibendum konaném v čínském Chengdu.
Cox dozajista není člověkem, který by v této věci mohl mít zcela přesné informace, neboť pro Toyotu nepracuje. Coby bývalého šéfa evropského parlamentu seznámeného s přerozdělováním všeho druhu a současného manažera TransEuropean Network nelze jeho pohled brát jako zcela vybájený. A právě Pat Cox tvrdí, že pokud Toyota bude prodávat Mirai v Evropě za cenu okolo 50 tisíc Eur, jak má v úmyslu, pak na každém prodaném voze přijde o 50 až 100 tisíc Eur, tedy až 2,75 milionu Kč. A to věru nejsou malé peníze.
Že Cox nemluví zcela scestně, nepřímo potvrdila i Jana Hartline, která má v americkém zastoupení Toyoty na starosti komunikaci stran podobných aut. Ta jeho slova nepopřela a pouze konstatovala, že vůz přijde na trh s rozdílnou cenovou strategií pro Japonsko, Evropu, USA.
Že elektromobily peníze opravdu nevydělávají a že je automobilky prodávají vědomě se ztrátou za každý prodaný kus, není nic nového, motivací pro výrobce může být už to, že raději „zaplácne” vlastní ztrátu, než aby skrze přerozdělovací mechanismy musel dotovat ztráty Tesly či jiných oportunistů. Je ale přece jen něco jiného prodělávat na kuse pár set tisíc jako Fiat nebo očekávat milionové kusové ztráty navzdory podobně tučné cenovce. Ale takový je dnešní svět, v němž zdravý rozum najdeme vždy nejlépe na druhém místě.
V souvislosti s výše zmíněným zpětně nepřekvapí, že Japonci chtějí podobná auta klidně rozdávat, protože reálná cena pro koncového zákazníka v rámci všech dotací z různých stran přestává být podstatným faktorem. A ještě jedna poznámka - Cox na stejné akci také uvedl, že Evropská unie za posledních 28 let vložila do všemožných programů na podporu vodíku a vodíkových palivových článků 550 milionů Eur, asi 15,2 miliardy Kč. Výsledek všude kolem vidíte sami...
Jedním z těch hmatatelnějších výsledků vodíkové evoluce (ale nikoli zásluhou EU...) bude právě Toyota Mirai, která se začne prodávat (či rozdávat) v Japonsku v dubnu 2014. V Evropě a Spojených státech se ji dočkáme někdy v průběhu příštího léta.


Produkční Toyota Mirai už byla nachytána při testech
Automobilka s ní stále objíždí autosalony jako s více či méně produkční verzí konceptu FCV
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 9 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva