Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou důvody, proč je Aston Martin DB11 skutečně autem pro gentlemany
30.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Leckdo může namítnout, že všechny ty řeči o aristokratické nátuře aut z Velké Británie jsou jen vyčpělou pózou. Jenže nejsou, prostě nejsou.
Nový Aston Martin DB11 je tu s námi asi tři čtvrtě roku a už několikrát nám předvedl, že k obyčejnému autu má daleko. Jeho výjimečné řešení aerodynamiky zádě je jedna věc, probrali jsme ale i další automobilkou prezentované finesy, které z něj dělají to správné auto pro Jamese Bonda. To je ale pořád oficiální linie příběhu, která se pochopitelně zaměřuje jen na vybrané aspekty. DB11 ale zdaleka není svůj jen v tom - jsou tu i další, automobilce někdy i méně příjemné detaily, které též stojí za řeč.
Přesně na ty se podíváme dnes očima věčně všímavého Douga DeMura, který se dostal k jednomu z mála DB11 v Severní Americe. Jeho pocity z něj byly převážně pozitivní, ale o to tu dnes nejde. Zaujaly nás spíše některé pozoruhodné detaily, o kterých Aston pomlčel a přitom stojí za řeč, v dobrém i zlém.
Čím auto skutečně zaujme, je pozornost věnovaná detailům, které mají dělat život s ním o něco... noblesnějším. Nejde přitom vždy o „luxusní nesmysly”, které jsou tu pochopitelně též, ale spíše o některé více či méně unikátní aspekty, které jsme minimálně v jednom případě neviděli na žádném jiném autě a které Aston DB11, navzdory tomu, že jde pořád sportovní kupé, ne jen „designové GT”, staví do role opravdového vozu pro gentlemany. Spojitost s Jamesem Bondem tu prosté není jen domnělá, však i ten chce být drsný a elegantní zároveň.
Že je v DB11 spousta kůže a kvalitních materiálů vůbec, nepřekvapí, i když jsou někdy přítomny na místech, kde je člověk ani u luxusních strojů úplně nečeká. Co všem zaujme, je, jak moc věcí je tu elektrických či automatických.
V DB11 těžko narazíte na něco, co není z kůže či jiného výjimečného materiálu
Posouvání předních sedadel elektricky v momentě, kdy se někdo (hobit?) potřebuje dostat na ta zadní, není už léta nic mimořádného, zaujme však, jak rychle se to děje. Elektrický motorek tady pracuje násobně rychleji než při seřizování sedadel - konečně tak rychle, že vás to neobtěžuje. Kdo třeba zažil elektrické posouvání v BMW, ví, že vás svou pomalostí začne dříve nebo později tak, že byste si sedadla raději vpřed posunuli sami. Však to ručně nebylo zase tak namáhavé...
Ale to je vážně drobnost, podobně jako výsuvné reproduktory audiosystému Bang and Olufsen - něco takového se vidí třeba i v lepších Audi. Co už zaujme více, je elektrické otevírání přihrádky ve středovém tunelu, to už je velmi výjimečné. Posouvat či vyklápět kryt něčeho takového vyžaduje minimální úsilí, takže vás ho naprostá většina automobilek nechá vyvíjet. Ne tak Aston Martin, na otevírání této věci je tu tlačítko a další elektromotor.
Výsuvnými reproduktory Aston nedojme, elektricky otevíraná přihrádka ve schránce středového tunelu už je zajímavější
Co je ale u toho skutečně jedinečné, je ještě něco jiného, co jsme dosud nepoznali u žádného auta, se kterým jsme kdy měli co do činění. Pokud vy ano, doplňte nás v diskuzi, ale DB11 je dost možná jediným vozem, který má elektrické dovírání kapoty motoru. Možná tuto věc znáte z dveří řidiče a cestujících, můžete ji mít klidně v BMW řady 5. Známe i kompletní elektrické otevírání a zavírání dveří třeba z Rolls-Royců, ale aby stačilo kapotu motoru zlehka položit a ona se sama dovřela a zajistila? Na to musíte mít DB11.
Pochopitelně, je to v praxi jen o málo víc než nesmysl, jde ale o pozoruhodný symbol toho, čím chce DB11 být. DeMuro říká, že auto je ve výsledku něco jako kříženec Lotusu a Bentley - z toho prvního má kus jízdního projevu, z toho druhého kus luxusu a péče o podobné projevy elegance. A to vážně nezní nezajímavé, od rvačky zakrvavený James Bond ve smokingu je ztělesněním téhož.
Automatické dovírání kapoty motoru je vážně výjimečná věc - „vesnicky” s ní praštit už není třeba
Ne všechny snahy udělat něco výjimečného ale vyznívají pozitivně. Dotykové ovládání hlasitosti audiosystému místo knoflíku bude za jízdy zbytečně „nóbl” a je otázkou, k čemu je dobré vyšperkování (doslova) motoru pozlaceným logem Astonu a dalšími detaily coby příplatek za více jak 50 tisíc Kč. A také vám ke vší té noblese nemusí sedět jistá míra „mercedesizace” interiéru coby projev navázané spolupráce Britů s třícípou hvězdou.
Pozlacené logo či víčka čehosi v motoru jsou pozoruhodným nesmyslem
Viditelné součástky od Mercedesu zřejmě nebudou připadat každému klientovi Astonu dost dobré
Jistě, Mercedesy nejsou žádná „sociální” auta, Aston ale vnímáme ještě docela jinde a páčky pod volantem, ovládání palubního systému nebo celý infotainment převzatý z dnešních aut stuttgartské značky nepůsobí dokonale dobře.
Obrázky napoví více, další zajímavé detaily a jízdní projev auta vám přiblíží video níže. Nezajímavě tohle auto rozhodně nevypadá, i když coby první ztělesnění nového designového stylu Astonu nemusí být po chuti každému...
Kompletní galerie vybraných záběrů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 6 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva