Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je rychlost. Podívejte se, koho si podá nejlépe zrychlující auto i v módu Eco
26.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jak se pozná, že je někdo v něčem opravdu dobrý? Že ostatní převyšuje, i když se o to vlastně ani nesnaží. O Challengeru Demon to platí dokonale.
Dodge Challenger SRT Demon je fascinující auto. Ne každý den se můžeme seznámit s novým, nejrychleji akcelerujícím vozem planety, který může do normálního provozu. Zrychlení z klidu na stovku (či spíše 97 km/h) americký muscle car zvládne za 2,3 sekundy, respektive ještě o dvě desetiny rychleji, pokud použije techniku převzatou ze závodu dragsterů. To jsou hodnoty, jimž se nemůže rovnat ani Bugatti Chiron, nemůže se jim rovnat nikdo.
To je ale absolutní maximum, něco jako když Schumacher musel najít poslední rezervy svého talentu i schopností, aby udolal Häkkinena. Demon této akcelerace dosahuje jen se stooktanovým závodním palivem a příplatkovým systémem Direct Connection. Ten majitelům umožní přístup k vrcholným 852 koní a 1 047 Nm točivého momentu. Pokud ovšem budete rozpočet držet na uzdě, dostanete k dispozici „pouze“ 819 koní a 975 Nm. V případě volby režimu Eco se motor dokonce přepne na mapu dávající 507 koní.
Jenže podobně jako Schumacher se musel snažit kvůli Häkkinenovi a většinu z nás by překonal v režimu „výlet”, potřebuje i Demon tyhle věci jen k cestě za absolutním maximem. Že je opravdu rychlý, se pozná jinde - v základní konfiguraci, v režimu zvaném Ekonomický, kdy dává „jen” oněch 507 koní výkonu. Tedy se sice nemůže považovat za nejlépe zrychlující auto planety, i tak ale umí dát pořádnou ránu.
Ostatně, stále má k dispozici zámek výstupní hřídele převodovky, který auto před startem udrží na místě. Stále také může použít funkci regulující točivý moment. Ta umožní kompresoru dosáhnout tlaku 8 psi bez toho, aby motor dosáhl otáček, při kterých by zadní pneumatiky rychle ztratily trakci a jen se bezmocně protáčely na místě.
Nesmíme zapomínat ani na radiálky Nitto, které má Demon v základní výbavě a které jsou jen tak tak legální pro běžný silniční provoz schváleny. A aby toho nebylo málo, pak lze u vozu i bez vrcholných 852 koní počítat s režimem Drag, který změkčí přední tlumiče a přitvrdí ty zadní, aby tak mohlo dojít k přesunu 1 168 kilogramů z celkové hmotnosti 1 941 kg na zadní kola.
Při zapojení všech těchto systémů a 819 koní „prostředního” režimu zvládne vrcholný Challenger sprint na čtvrtmíli, tedy na 400 metrů, za pouhých 9,96 sekundy. Standardně vybavený Demon je tak o pouhé tři desetiny sekundy pomalejší než varianta osazená příplatkovými 852 koňmi. Přitom si vystačí s běžným benzinem, což platí také pro aktivaci režimu Eco. A právě v takové chvíli odevzdá nejvíce výmluvný výsledek - na čtvrtmíli potřebuje pouze 11,59 s.
Abychom toto číslo zasadili do správného kontextu, vezmeme si na pomoc Alfu Romeo Giulia QV. Je to důstojný konkurent, italský sedan sám o sobě ohromuje jízdní dynamikou, však se na ni podívejte sami. O tu se stará 510 koní, jež vůz dovezou na stovku za 3,9 sekundy. Čtvrtmíli Quadrifoglio Verde zvládne za 12,1 sekundy - tedy o půlsekundu pomaleji než Dodge v ekonomickém, čili nejpomalejším nabízeném režimu. Že porazí i všechny další vozy pomalejší než Giulia QV, je nasnadě. Mezi nimi třeba i BMW M3 a M4 či Mercedes-AMG C63 S, všechno velmi rychlé stroje vybičované k maximálním výkonům.
Jinými slovy, Demon je opravdu pekelně rychlý. Podle magazínu Auto News dokonce natolik, že by jeho prodej měl být zakázán. Koncern FCA měl dle autora postavit účelový dragster, který ohrožuje životy ostatních motoristů. Organizace National Hot Rod Association tento model dokonce vykázala ze závodních kolbišť, neboť je příliš „rychlý“.
Že jde o názor člověka, který Demon ještě neřídil a jen stěží ho lze titulovat automobilovým nadšencem, není třeba dodávat. Stejně jako nejspíše ani nemusíme zmiňovat, že s ním většina čtenářů nesouhlasí. Bezpečnost či nebezpečnost vozu koresponduje hlavně se schopnostmi a odpovědností člověka za jeho volantem - ten může udělat smrtící zbraň klidně ze Škody Citigo...
Nový Demon je opravdu pekelně rychlý, i v ekonomickém režimu a při spalování běžného paliva zvládá deklasovat třeba Alfu Romeo Giulia QV
Zdroje: Motor Authority, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 3 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 4 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 6 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 7 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva