Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle je 10 nejlepších motorů pro rok 2018, hned několik si vystačí i bez turba
20.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V tradiční anketě se letos vyznamenaly hned tři atmosféry, i když některé si pomáhají elektromotorem. A trofeje si odnáší hlavně mainstreamové značky.
Již čtyřiadvacet let společnost Wards Auto vybírá nejlepší pohonné jednotky roku. Výjimkou samozřejmě nebyl ani letošek, přičemž podobně jako loni jsme se dočkali hned několika překvapení. Zatímco ale v předchozím ročníku chyběl mezi „vyvolenými“ pohonnými jednotkami osmiválec, letos se mezi ně vrátil. Co ovšem v žebříčku naopak nenajdete, to jsou agregáty německých automobilek. Tím si samozřejmě nestýskáme nad absencí Volkswagenu, spíše tím poukazujeme na fakt, že letos ostrouhalo BMW, Mercedes či Porsche.
Do značné míry mimo hru jsou vlastně prémiové automobilky jako takové, jedinými zástupci prestiže mezi oceněnými jsou Jaguar a Infiniti. Ta první se navíc do žebříčku dostala vůbec poprvé, stejně jako třeba Kia. Ta samozřejmě již spadá do mainstreamu, který byl letos jasně dominantní - ostatně Ford a Honda jsou jedinými značkami, jež obdržely hned po dvou oceněních z celkově deseti udílených.
„Jsme šťastni, když objevíme skvělé motory u luxusních aut, ale ještě více nás těší vidět, že opravdu působivé pohonné jednotky se objevují také pod kapotou velkého množství masově vyráběných vozů, které jsou průměrnému zákazníkovi daleko dostupnější,“ říká k letošnímu ročníku Drew Winter, jenž má žebříček nejlepších motorů u Wards Auto na starosti. A dodává, že nečekané bylo také ocenění čtyř elektřinu využívajících soustav, jež jsou prý nejen úsporné, ale i zábavné.
Ještě než se přitom dostaneme k podrobnostem, jen zmíníme, že porota hodnotila pro letošek 32 pohonných jednotek, a to v průběhu října a listopadu v Detroitu a jeho okolí. Do užšího výběru se dostaly i turbodiesely jako třeba jedna-šestka nabízená pod kapotou Chevroletu Equinox. Tento agregát ale nakonec skončil mezi poraženými. Stejně jako třeba 2,5litrový pětiválec z Audi RS3 nebo 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec, který pohání Mazdu CX9 a nově bude i Mazdu 6.
Jaké jednotky tedy byly vyhodnoceny jako nejlepší? Z těch elektrických jde o pohonný systém o výkonu 150 kW, který používá Chevrolet Bolt EV. Ten je konečně nyní k mání ve všech 50 státech USA, přičemž porotu zaujal nejen dojezdem 383 kilometrů, ale také praktičností a nízkou cenou. Mimo to je vyzdvihován točivý moment a šíře otáček, ve kterých je dostupný, díky čemuž má prý Bolt šanci oslovit masy. Zatím se tak sice neděje, každé ocenění ale může leccos změnit.
Dále na řadě je kombinace 3,6litrového šestiválce a elektromotoru, již používá Chrysler Pacifica Hybrid. Toto ústrojí je jedním ze dvou, jež byly po loňsku vyhodnoceny jako nejlepší. Vyzdvižen byl dojezd 53 km čistě na elektřinu, 6,7litrový průměr během reálného testu a také skutečnost, že jde o velký sedmimístný minivan. Tedy takový typ vozu, který kupují lidé, jenž ročně najezdí hodně kilometrů - a díky hybridu tedy ušetří.
Přesunout se můžeme k Hondě Clarity, jejíž elektromotor zásobují energií palivové články. Na vodík ujede až 589 km, přičemž vedle tichého provozu se vůz vyznačuje i obvyklou dynamikou vozů od Acury. Infrastruktura sice aktuálně není zrovna dostačující, nicméně soustavně narůstá. Honda navíc atraktivitu modelu Clarity umocnila tím, že při jeho koupi máte vždy na 21 dní v roce nárok na zapůjčení luxusního vozu značky zdarma.
Ve finále se pak v rámci elektrifikace zadíváme na Toyotu Camry Hybrid, jež disponuje 2,5litrovým čtyřválcem operujícím na bázi Atkinsonova cyklu a elektromotorem. Ten je součástí benzinové jednotky, přičemž dynamiku vozu má umocňovat stejným způsobem, jako kdyby bylo použito turbodmychadlo. I přes často prý až agresivní jízdu (asi agresivní na americké poměry...) na reálných silnicích bylo nakonec dosaženo průměru 5,8 litru na sto kilometrů.
Jsme u klasických „spalováků“, přičemž jako první přichází na řadu 2,7litrový šestiválec twin-turbo, jenž se dočkal výrazné modernizace. Najdeme jej pod kapotou Fordu F-150, kde dává 325 koní a stará se o dostatečné tempo za jakékoliv situace. Jím vybavené vozy jsou kabině prosty vibrací a nevítaného hluku a nepřekvapuje, že aktuálně jde o jednotku, kterou zákazníci nejprodávanějšího vozu Ameriky volí nejčastěji.
U modrého oválu ještě chvíli zůstaneme, další oceněnou jednotkou je pětilitrový osmiválec z Fordu Mustang. Tento motor se nově dočkal přímého vstřikování paliva, zvládá se vytáčet až do 7 500 otáček a spárovat jej můžete s desetistupňovým automatem, přičemž v tu chvíli si má v průměru říci o 9,8 litru paliva. Pokud ovšem nechcete jen zachraňovat planetu, můžete také počítat s akcelerací na stovku za méně než 4 sekundy.
Od pony caru zamíříme k hot hatchi, konkrétně k Hondě Civic Type R a jejímu přeplňovanému dvoulitrovému čtyřválci. Pro japonskou automobilku je letošní ocenění již osmnácté, nicméně poprvé jej dostal motor osazený turbodmychadlem. Shodou okolností jde navíc o nejsilnější agregát Hondy nabízený ve Státech, neboť byl naladěn na 310 koní. Nesmíme totiž zapomínat, že nové NSX se v zámoří prodává jako Acura.
V Zemi vycházejícího slunce můžeme zůstat, dále byl vyzdvižen třílitrový šestiválec z Infiniti Q50. Dost možná jde o labutí píseň tohoto motoru, neboť automobilka plánuje rozsáhlé využití nového čtyřválce s variabilním kompresním poměrem. I když je možné, že s ohledem na výkon 400 koní a využití pouze u vrcholných verzí Infiniti ponechá šestiválec ještě chvíli ve hře. Zvláště když chválena je působivá odezva na sešlápnutí plynu.
Druhou prémiovou automobilkou, jenž se letos dočkala ocenění, je - jak jsme již naznačili - Jaguar. Konkrétně pak model XF osazený přeplňovaným dvoulitrem Ingenium ve slabší formě, která disponuje 250 koňmi. U pohonné jednotky je chválena instalace elektrohydraulického zdvihu ventilů, jež dělá cestování nenuceným. Zároveň poskytuje dostatek koní pro jakýkoliv manévr.
Jsme ve finále u Kie Stinger a 3,3litrového přeplňovaného šestiválce, což je volba, se kterou se rádi ztotožníme. Už jen kvůli odvaze Korejců, že se v dnešní době vůbec rozhodli takovou jednotku použít. Automobilka jej často staví na úroveň vynikajícího třílitrového šestiválce BMW B58, což je možná poněkud odvážné tvrzení - ovšem jen do chvíle, než si uvědomíme, že i tento agregát byl letos ve výběru. Přesto ale cenu získala Kia.
Tím jsme ale na konci. Wards Auto stejně jako v předchozích letech i letos hodnotil motory zcela nové či výrazně přepracované. V potaz byli bráni i loňští vítězové. Základní cena aut, které jsou jimi osazeny, přitom nikdy nesměla překročit 63 tisíc dolarů (cca 1 375 000 Kč).
10 nejlepších motorů pro rok 2018 podle Wards Auto
2,7 DOHC V6 Twin-Turbo (Ford F-150)
5,0 DOHC V8 (Ford Mustang)
130 kW elektrický propulzní systém s palivovými články (Honda Clarity)
2,0 DOHC VTEC R4 Turbo (Honda Civic Type-R)
150 kW elektrický propulzní systém (Chevrolet Bolt EV)
3,6 DOHC V6/PHEV (Chrysler Pacifica Hybrid)
3,0 DOHC V6 Twin-turbo (Infiniti Q50)
2,0 DOHC R4 Turbo (Jaguar XF)
3,3 DOHC V6 Twin-turbo (Kia Stinger)
2,5 DOHC R4/HEV (Toyota Camry Hybrid)
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nová Maserati jsou takový propadák, ze se je dealeři marně pokouší prodat i se slevami přes 2 miliony Kč
8.1.2025 - Prodeje elektromobilů v Německu se v prosinci zhroutily o 39 procent po předloňském pádu o 48 procent, to už je vážné
8.1.2025 - BMW ukázalo nové pojetí interiérů svých aut. Je to Tesla 2.0, tlačítka končí úplně, přístrojovky též
8.1.2025 - VW začal na svém webu zveřejňovat informace o reálném dojezdu elektrických aut, asi to neměl dělat
8.1.2025 - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva