Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je 10 nejhorších aut podle Jeremyho Clarksona, bez servítek
30.12.2017 | Petr Miler
Když se vybírají nej auta, obvykle dojde na volbu těch nejlepších. Jeremy Clarkson ale nemá ve zvyku brát si servítky, a tak vybral i ty nejhorší.
Možná si říkáte, že Clarkson musí mít plné ruce práce příprav své současné televizní show The Grand Tour, ke které si přibral i moderování britské verze soutěže Chcete být milionářem? Jenže není to úplně pravda. Jezza není živ jen vystupováním v televizi, jednou z jeho „bokovek” je i psaní sloupků a testů aut pro The Sunday Times, které jsme na našich stránkách citovali mnohokrát. A protože příloha „nedělních timesů” není zaměřena jen na exkluzivní auta (třebaže ani těm se nevyhýbá), dostane se Clarkson v souvislosti s touto prací prakticky ke všemu - od obyčejných kompaktů až po nejrychlejší supersporty. Mohl si tak dovolit dát dohromady desítku nejhorších vozů, které se mu v poslední době dostaly do rukou.
Je tu pár aut, které z našich článků budete znát, třeba pohaněná Škoda Superb nebo Seat Leon ST X-Perience, který též nebyl pochválen a Španěly to rozzuřilo. Ani vám nemusí přítomnost toho či onoho auta v žebříčku udělat radost, ale nereagujte na to stejně - je to prostě názor. A je třeba dodat, že názor dosti specifický a do značné míry emocionální, neboť Clarkson není ten novinář, který by kolem auta chodil s metrem a vítěze určil podle šířky nakládacího otvoru zavazadelníku. My jsme svého času na kritiku Superbu reagovali s nadsázkou - existují ale lidé, které dokáže rozpálit...
Nechme už ale mluvit hlavně Jeremyho, jeho břitké komentáře stojí za přečtení, ať už ho milujete nebo ne. K celému žebříčku říká: „Opravdu pohrdám nudnými auty. A nenávidím nedostatek fantazie. Přivádí mě k infarktu, když jsem v autě, které se rozjede a zastaví a zatočí a neumí nic dalšího. Auta mohou být - a mají být - o hodně víc než dopravní prostředky, a pokud si sami výrobci aut budou dále myslet, že nemohou, ve výsledku si sami kopou vlastní hrob.”
„Jednoho dne Google, Uber a Apple pustí na trh auta bez řidiče, která nás dostanou z místa A do místa B levně a bezpečně. Budou to easyJety silnic a každý rád naskočí na palubu, pokud tradiční výrobci nenajdou cesty, jak nás nadchnout, vzrušit a oslnit. Je to ta sklenice šampaňského, kterou dostanete, když se posadíte v letadle British Airways. Ta je tím, co výrobci aut musí přidat.”
„Leč nyní, pokud jste si koupili SUV Renaultu, sedan Hyundai nebo hatchback Opelu, máte jen krabici. Stroj, kterých jste si koupili už tisíc; stroj bez osobnosti, charakteru, duše. A pokud tohle je to, co hledáte, proč jste si nekoupili Golf?”
VW Golf ale v žebříčku nenajdete, jeho kvality Clarkson naopak oceňuje, je to pro něj nejlepší auto pro všechno. Prý se ho pořád někdo ptá, co si má koupit za auto - co je nejlepší vůz pro dceru či co je nejlepší auto do 500 tisíc Kč. A jeho odpověď je prý pokaždé stejná: „Volkswagen Golf.” Clarkson pokračuje: „Milujete řízení a chcete něco opravdu rychlého: Volkswagen Golf R. Jste učitel a potřebujete něco spolehlivého a levného na provoz? Volkswagen Golf TDI. Jste student a máte na auto jen 40 tisíc? Ojetý Volkswagen Golf. Potřebujete pět sedadel? Velký kufr? Nejnovější technologii? Zeptejte se mě jakkoli a dostanete pokaždé stejnou odpověď. Volkswagen Golf.”
„Můžete si myslet, že nejlepší technici VW Group pracují u Bugatti, Bentley nebo Lamborghini. To se ovšem budete mýlit - pracují na autě, které zaplatí všechno to pozlátko, pracují na Golfu. Ostatní výrobci to ví a tráví noci tím, aby udělali něco lepšího. Většinou to ale neudělají - složí díly a postaví fabriku v místech, kde je práce levná. A je to. Jenže není. A tohle všechno znamená, že když dnes jedete po dálnici, cítíte se jako chycení součást písně Malé krabičky od Peeteho Seegera (českému čtenáři zřejmě neznámá, už název písně říká, kam Clarkson míří - pozn. red.)”
Toto jsou tedy do značné míry auta, která chtěla být něco jako Golf, jenže nejsou tak dobrá. A jsou stejně nudná. Nejen takové vozy ale v Clarksonově desítce najdete...
1. Opel Astra 1,6 Turbo
„Musel jsem dát dohromady nějaké poznámky k Opelu Astra. Byl červený a byl přeplňovaný a byl by fajn pro někoho, kdo potřebuje čtyři kola a místo k sezení, když někam jede. A teď mi došlo místo pro další slova, což je asi dobrá věc, protože už nemám nic, co bych dodal,” říká o nové Astře Clarkson s tím, že ji testoval ve chvíli, kdy měl půjčený také Aston Martin Vanquish Volante. Což zřejmě jeho úsudek pozitivně neovlivnilo...
Motor: čtyřválcové turbo, 1 598 cm3, 200 koní v 4 700 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 6,6 s / 235 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Mohu dostat zpátky svůj Aston, prosím?
2. Infintii Q30 2.2d
„2,2litrový diesel Infiniti Q30 dokáže dostat auto do pohybu a zdá se, že není nijak mimořádně žíznivý, což je fajn. Ale zní jako motorový člun, když je studený. Je tak hlučný, že auto muselo být vybaveno technologií elektronické eliminace hluku v interiéru. To je to, co si myslím, že tento motor dělá především - naftu přetváří na hluk. Protože jsem si sakra jistý, že z něj nedělá hromadu výkonu. Pokaždé, když jsem se rozhodl předjet auto s přívěsem, musel jsem se zase zařadit, protože tu prostě nebylo dost síly. Takže když to vezmu kolem a kolem, tohle auto není fajn.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 2 143 cm3, 170 koní v 3 400 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 8,5 s / 215 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Binec, ale aspoň vypadá dobře.
3. Škoda Superb Combi 2,0 TDI
„Ujel jsem 320 kilometrů ranní dálnicí M1 a bylo to nekonečné procesí aut jako je Škoda Superb. A všechna trpěla tím samým problémem, byla do jednoho průměrná. Škoda má duši asi jako lednička, je to ten typ auta, který se kupuje na metry. Ani jednou, když řídíte Superb, si neřeknete: 'Uff' (negativní emoce - pozn. red.), ale také si nikdy neřeknete: 'Paráda'. A to prostě není dost dobré.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 1 968 cm3, 150 koní v 3 500 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 8,9 s / 217 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Dobrá jako taxík, ale ne pro svou duši.
4. Zenos E10 S
„Nemá žádné dveře, okna, sluneční clony, rádio, koberce a ani střechu, žádného druhu. Poznal jsem lépe vybavené tužky. Má poměr výkonu a hmotnosti jako tasmánský čert z Looney Tunes, což znamená, že je pekelně rychlý. A je to okruh, kam patří, vážně. Na silnici, kde jsem ho řídil především, byla jeho hlučnost zábavná asi minutu, pak už vůbec.”
„Řízení je únavné, protože nemá posilovač a je hodně neposedné. A pak, mám obavu, jsme se dostali k něčemu, co lze popsat jako exkrement v bazénu - brzdy. Ty přední mají tendenci blokovat kola - ABS by to řešilo, jenže celý smysl Zenosu E10 S tkví v tom, že žádné podobné pomocníky nedostanete. Tuhle filozofii mám rád, ale když sedím na pohovce a řídí někdo jiný, v rámci závodu, v televizi. Méně pak, když se blížím ke stromu v kouři z vlastních pneumatik...”
Motor: čtyřválcové turbo, 1 999 cm3, 250 koní v 7 000 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 4,0 s / 233 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Už mě toho někdo zbavte.
5. Renault Kadjar 1,6 dCi 130
„Nikdo nebude nedočkavě vyhlížet den, kdy si koupí Renault Kadjar. Nikdo nestráví hodiny nad konfigurátorem, aby zjistil, jak bude vypadat v oranžové nebo na větších kolech. Nikdy ho neuvidíme v Rychle a zběsile. Nikdy si jej nebude možné stáhnout do Forza Motorsport. Nikdy nebude na plakátu nad klukovskou postelí. Nikdy nevznikne model od Airfixu nebo rychlá verze R, která se prodere k vítězství na trati. Nenabízí nic, pro co byste si jej měli koupit spíše než pohovku na kolech od Googlu. Obojí budou stroje bez duše, ale jeden bude o hodně levnější.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 1 598 cm3, 130 koní v 4 000 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 9,9 s / 190 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Bezútěšný mezník na cestě do automobilového zapomnění.
6. BMW X1 xDrive25d
„Špičkový dvoulitrový diesel, který jsem řídil, se nezdá být rychlý. Vlastně se z místa odlepoval tak nadšeně asi jako jeho designér vstával ráno z postele. S žalostným pláčem: 'Musím?'”
„Když zvážím všechny aspekty, BMW X1 není špatné auto. V jednom kuse nebourá nebo neexploduje. Být to Kia nebo něco od těch divných čínských firem, řekli byste, že je docela hezké. Jenže protože na zádi říká: 'BMW' a vy prostě víte, jak BMW dokáží být dobrá, očekáváte něco lepšího.”
Motor: čtyřválcový twin-turbodiesel, 1 995 cm3, 231 koní v 4 400 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 6,6 s / 235 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: BMW od účetních.
7. Seat Leon X-Perience 2,0 TDI
„Seat Leon X-Perience, který jsme dostali k recenzi, měl velmi stylová zpětná zrcátka, ale jinak to byl povětšinou nejvíce nepopsatelným plýtváním oceli, skla a plastu od doby, kdy Microsoft představil telefon Kin. A byl hnědý. Seat chce vnímání tohoto aspektu vylepšit tím, že barvě říká 'dobrodružná hněď', ale taková věc neexistuje.”
„Jakýkoli pokus o pohyb v nízkých rychlostech na dvojku bude znamenat, že s vámi auto bude otřásat tak, až si na vás lidé budou ukazovat, budou se smát a vy se budete cítit hloupě. Jsem Seatu vděčný, že mi půjčil toto auto, protože posílil veškeré mé přesvědčení o autech této značky - že jsou ztrátou času.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 1 968 cm3, 150 koní v 3 500 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 8,7 s / 208 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Nehodný 31letého čekání (Clarkson vyzkoušel tento Seat jako první vůz značky po 31 letech práce v oboru - pozn. red.).
8. Nissan GT-R Track Edition
„Pasažér se mě po ujetí méně než půl míle s GT-R Track Edition zeptal, jestli je navigace naprogramovaná pouze k tomu, aby vzala posádku k nejbližšímu chiropraktikovi. Není tu žádné 'pro'. Vůbec. Přejeďte víko kanálu a získáte představu, jaké je to zažít havárii letadla. Skutečně ucítíte konec vaší páteře mlátit se ze strany na stranu ve vaší lebce.”
„Takže tu máme tragický závěr: Běžné GT-R je pětihvězdičkové auto. Je to jedno z nejlepších aut na světě. Jenže tato okruhová ohavnost nedostává žádnou hvězdičku. Protože je do značné míry nepoužitelná.”
Motor: šestiválcové twin turbo, 3 799 cm3, 550 koní v 6 400 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 2,7 s / 315 km/h
Clarksonovo hodnocení: ☆☆☆☆☆ (žádné hvězdy)
Clarksonův verdikt: From hero to zero (snad netřeba překládat a nebo přece jen: Z hvězdy nulou - pozn. red.).
9. Volkswagen Scirocco 2,0 TDI
„Nevypadá, jak by měl a vydává všechny špatné zvuky od chvíle, kdy nastartujete. A těžko se vyhnete zjištění, že řídíte auto založené na Golfu VI, nikoli současném a lepším Golfu VII. A také hodně 'chcípá'. Nepochybně z důvodů, které mají hodně co dělat s ledním medvědem, tento diesel potřebuje pořádnou nálož otáček, než vůbec začnete uvažovat o tom, že byste se rozjeli. A pak stejně máte pocit, že je něco porouchané, protože tu prostě není dost zátahu. Jako celek nedělal nic jiného než že mi celý týden připomínal, jak moc jsem chtěl Golf GTI.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 1 968 cm3, 150 koní v 3 500 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 8,6 s / 216 km/h
Clarksonovo hodnocení: ★★☆☆☆
Clarksonův verdikt: Z mého anděla se stal poděs (Clarkson připomíná, že původní Scirocco bylo jeho prvním vozem a budovalo jeho vztah k autům - pozn. red.).
10. Hyundai i800
„Hyundai i800 je horší než parazit, který se dostává dětem do očí. Raději bych natíral Jamesi Mayovi záda opalovacím krémem než znovu jel Hyundai i800. Je to mrzuté, Hyundai ví, jak udělat slušné auto, ale s tímto se rozhodlo udělat vůz nudný, pomalý, ošklivý a odporný. Už s žádným nikdy nepojedu (i800 je často používána jako velký taxík, ne však u nás - pozn. red.). I kdyby byly tři ráno, pršelo, já jsem se prostě jen chtěl dostat domů a tohle bude auto, které bude taxikář řídit. Raději budu spát na lavičce a chytnu chřipku.”
Motor: čtyřválcový turbodiesel, 2 497 cm3, 136 koní v 3 600 ot./min
Zrychlení / maximální rychlost: 0-100 km/h za 17,6 s / 167 km/h
Clarksonovo hodnocení: ☆☆☆☆☆ (žádné hvězdy)
Clarksonův verdikt: Dejte mi raději velblouda, kdykoli.
Zdroj: The Sunday Times
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel