Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto Ferrari se brzy má stát nejdražším kdy prodaným autem světa. Proč?
19.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 73 foto) Tohle Ferrari 335 Sport Scaglietti závodilo na Mille Miglia či v Le Mans, i se Stirlingem Mossem. Teď bude lámat aukční rekordy.
Ceny výjimečných historických vozů rostou v posledních letech do závratných výšin. Na „kvalifikaci” do žebříčku 10 nejdražších aut prodaných v roce 2015 bylo nutné, aby se vůz prodal za více jak čtvrt miliardy Kč, tedy za částku odpovídající stovkám parádních nových aut. A to jsme na konci žebříčku - na jeho vrcholu stanul vůz, za nějž nový majitel zaplatil skoro 700 milionů Kč.
I když jde o extrémní cifru, jde „až” o třetí nejvyšší, která kdy byla za nějaký vůz zaplacena. Zatím ani jednou nebyla pokořena hranice 1 miliardy Kč, hned zkraje letošního roku by ale tato meta pokořena být mohla. Na začátku února totiž bude v aukci na Rétromobile 2016 po boku třech mimořádně vzácných moderních Bugatti draženo Ferrari 335, které by mohlo do knihy dražebních rekordů napsat zcela novou kapitolu. Proč jsou zrovna tyto stroje z hloubi historie maranellské značky tak vysoce ceněny, je obtížné v krátkosti vysvětlit, vyslechněte si ale „životní příběh” této 335 a třeba pochopíte.
Její historie začíná v 50. letech 20. století na závodu Mille Miglia. Byl to největší a nejvýznamnější závod v Itálii té doby, které se jel po 1 600 km po dlouhých rovinkách i točitých horských silničkách. Ferrari se jej účastnilo se čtyřválcovými auty, ovšem jen do roku 1956. Tehdy s modelem 290 MM, osazeným 3,5litrovým vidlicovým dvanáctiválcem o 340 koních, vyhrál Eugenio Castellotti. Motory i auta se pochopitelně vyvíjely, pro Ferrari 315 S byla 3,8litrová verze, později pro Ferrari 335 S existoval čtyřlitr, který už měl rozvody DOHC a šest dvojitých karburátorů. Bylo to to nejlepší, co se tehdy dalo do auta nainstalovat. Čtyřlitr byl označený Tipo 141 a dával okolo 400 koní.
Vůz, který máme před sebou, má číslo šasí 0674 a ačkoli mu dnes říkáme 335 S, vyroben byl zkraje roku 1957 jako 315 S. Tehdy tedy měl 3,8litrovou verzi dvanáctiválce, označenou jako Tipo 140. Byl to tovární vůz Ferrari a jeho první závod byla dvanáctihodinovka na okruhu v americkém Sebringu. Za volantem se střídali Peter Collins a Maurice Trintignant a v závodě jelo ještě jedno stejné Ferrari. Collins s Trintignantem dojeli šestí.
Po této premiéře se vůz připravil na Mille Miglia, kde jej pilotoval Wolfgang von Trips. Dojel druhý za Ferrari 335 S, ale bohužel byl tento úspěch zastíněn tragickou nehodou jiného vozu. Pak se do něj dostal čtyřsetkoňový motor o objemu 4,1 litru, což z něj teprve udělalo verzi 335 S. S takovým výkonem už vůz i rychlost přes 300 km/h. A v rukou Mika Hawthorna a Luigiho Mussa se pustil do soupeření na 24h v Le Mans, kde zaznamenal svůj první dějinný úspěch - jako první vůbec překročil průměrnou rychlost 200 km/h na kolo. Kvůli technické závadě ovšem nedojel do cíle.
Později se účastnil Grand Prix ve Švédsku a Venezuele, stále v rukou dua Hawthorne-Musso, a pomohl tak k vítězství Ferrari v poháru konstruktérů v roce 1957. Začátkem roku 1958 byl prodán Luigimu Chinettimu, newyorskému importérovi Ferrari, který jej svěřil Mastenu Gregorymu a Stirlingu Mossovi pro kubánskou Grand Prix. Ti vyhráli, ale ve zbytku sezóny s vozem č. 0674 nejezdili; za volantem byli Gaston Andrey a Lance Reventlow. Zúčastnili se několika závodů, dokud nebyl vůz v roce 1960 dále prodán pennsylvánskému architektovi Robertu N. Duskovi.
Z jeho rukou se vůz v roce 1970 dostal do sbírky Francouze Pierra Bardinona, známého sběratele vozů Ferrari, kterému se za život podařilo dát dohromady úctyhodnou kolekci. Občas z ní nějaké auto prodal, ale tohle 335 S vždycky prodat odmítal, protože ho považoval za středobod své sbírky. V roce 1981 ho nechal zrenovovat do původní konfigurace, což z větších změn znamenalo nahrazení „pontonového” nosu původním. I onen druhý nos, který na voze byl pro lepší chlazení brzd pro venezuelskou Grand Prix, k vozu nový majitel dostane.
Bardinon toto Ferrari vlastnil až do své smrti v roce 2012 a po celou dobu o něj bylo řádně pečováno, pochopitelně. Teď, 3 roky po jeho odchodu na věčnost, může opět změnit majitele. Jde o zcela unikátní vůz, který psal historii Le Mans, vyhrál mnoho závodů a za jehož volantem seděl i sám Stirling Moss - a ne jen pro fotku před pár lety, nýbrž v něm závodil. Přesto ale toto auto fotografie nemíjelo, údajně je na obrázcích v mnoha publikacích o historii Ferrari. Unikátem také je skvěle zdokumentovaná historie, u závodních aut to je dost neobvyklé. A nyní může být třeba i vaše.
Že bude potřeba hodně tučné konto, už víte, bavíme se o závodním Ferrari z 50. let s hvězdnou historií. Oficiální odhad ceny zní 28 - 32 milionů Eur, tj. 756,7 - 864,8 milionu korun, což by samo o sobě stačilo na nejhůře druhé nejdražší auto historie. Zasvěcení ale očekávají, že se cena dostane ještě výše a bude to právě tento vůz, který bude tím absolutně nejdražším a možná i jako první bude někoho stát více než 1 miliardu Kč. Jen si nejsme jisti, jestli se 335 S ještě někdy podívá i na asfalt - přitom Bardinon měl svůj soukromý okruh, kde nejen on se svými auty nezřídka jezdil...
Krása tohoto Ferrari bere dech stejně jako jeho historie
Několik historických fotek ukazuje tenhle konkrétní kus při závodech. Většina pochází od Pierra Bardinona
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 4 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 6 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 7 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 8 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva