Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště
1.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
„Nesrovnání” tří hypersportů vzbudilo přes vysvětlení Top Gearu rozpaky. A slíbená náprava je zřejmě vzbudí též.
Top Gear má pověst redakce, která si dělá, co se jí zlíbí. Uráží, provokuje, ničí auta, kterých by se jiní sotva dotkli a komentuje události, kterým se ostatní raději vyhýbají. I když víme, že smyslem tohoto pořadu je show skoro za každou cenu, někteří tento přístup vnímají jako projev nezpochybnitelné otevřenosti a pravdivosti výroků, které v pořadu zazní. Jenže tento image dostal v minulém týdnu pár trhlin.
Britům se totiž dostaly do rukou všechny vozy z takzvané „Svaté trojice” hypersportů, tedy McLaren P1, Porsche 918 Spyder a Ferrari LaFerrari. Ke každému řekl jeden z redaktorů své, přímému srovnání se ale vyhnuli. Někteří si mysleli, že redakce měla tyto vozy každý v trochu jiný moment, později se ale ve studiu objevily jeden vedle druhého. Mnoho věrných diváků se tedy začalo právem ptát: Proč jste je nesvěřili do rukou Stiga a nenechali je projevit v jejich přirozeném prostředí? Na uzavřené trati bez jakýchkoli omezení? Jedno vedle druhého?
Vysvětlení Top Gearu na sebe nenechalo dlouho čekat a zprostředkovali jsme vám jej přes týden. Sám Jeremy Clarkson řekl, že překážky srovnání kladly automobilky McLaren a Ferrari, které prostě nechtějí prohrát, a tak si vymýšlí podmínky pro srovnání, které buď nejde splnit, nebo jsou navzájem zcela neslučitelné. Už to samo o sobě je pro image Top Gearu trhlinou - copak se nezávislý novinář ptá výrobce, kde a jak má jeho vůz zkoušet? A i kdybychom ctili snahu redakce chovat se k výrobcům korektně a nejít proti jejich zájmům v momentě, kdy jsou to jejich auta, která testují, je to dostatečně dobré vysvětlení? Musí největší a daleko nejvýdělečnější pořad o autech někoho prosit, někoho se ptát, nemůže toto srovnání uspořádat podle vlastních představ, třebaže za vyšších nákladů a s rizikem, že s někým nebude zadobře? Jindy to dělá, proč ne teď?
To jsou relevantní otázky a odpověď na ně nedává ani hrozba Ferrari (a možná i McLarenu), že pokud některý z majitelů vozu poskytne LaFerrari do tohoto srovnání, automobilka si jej vyřadí ze seznamu svých preferovaných klientů. I to je jistě nepříjemné, víme však, že už teď jezdí po světě dost LaFerrari z druhé ruky, jejichž majitele k automobilce nic neváže a jistě by za určitých podmínek Top Gearu své auto pro srovnání poskytli. Ale Britové se o něco podobného nesnažili, prostě to neudělali a řekli, že to udělat nejde.
McLaren navíc tvrdí, že to není pravda, že on si podmínky nekladl a natáčení zrušila sama redakce. Možná to svědčí o tom, že to je jen Ferrari, kdo se bojí prohry, jisti si ale můžeme být jen tím, že jediný, kdo si věří a je mu úplně jedno, kde a jak jeho auto Top Gear proti někomu postaví, je Porsche. To si nekladlo a ani podle dalších zdrojů neklade podmínky vůbec žádné. Jednání automobilek ale v tomto případě není podstatná věc, problémem je ochota Top Gearu přistoupit na jejich pravidla hry. A zdá se, že to není jen dojem.
K celé věci se pro britské Sunday Times vyjádřil i Andy Wilman, výkonný producent pořadu, který se snažil chmury příznivců série zažehnat. Máme ale pocit, že dosáhl pravého opaku.
Konstatoval, že k přímému srovnání všech tří hyperaut dojde, a to ještě letos. Rozhodně se ale nestane něco takového, co jsme naznačili výše - za volant všech tří aut tedy usedne Stig a prožene je po okruhu, nestane se tak ale na obvyklém místě. Soudě podle Wilmanových slov se ještě jedná o tom, kde to bude - McLaren a Ferrari se podle všeho bojí výhody 918 Spyder v pohonu všech kol, a tak vymýšlí méně spletitý okruh, kde se bude moci více vyjevit chování aut ve vysokých rychlostech. Ve hře jsou prý okruhy v Monze, Imole a také francouzský Paul Ricard. Všechny mají od tratě Top Gearu svým charakterem dále než novorozenec od hrobu.
A nutnost shody Britů a Italů na volbě okruhu není jedinou podmínkou, prý také musí být hezké počasí. Kdy přesně k testu dojde, se pořád neví, dohoda zjevně není uzavřena. Wilman tvrdí pouze tolik, že už se to nestihne v rámci aktuální série Top Gearu a celé srovnání zřejmě půjde ven jako samostatný pořad někdy koncem roku.
Ptáme se: co to je za srovnání? Ať už do auta usedne kdokoli a natočeno bude kýmkoli, vyjeví pouze to, že dva ze tří vozů jsou nějak rychlé tam, kde si někdo zvolil a to za podmínek, které si zvolil. Sami si představíte analogie z jiných, třeba sportovních bitev - tohle se prostě zdá mít předem příliš dobře připravený scénář. Jisti si můžeme být jen sympatickým přístupem Porsche, které prý nadále říká, že své soky vyzve na souboj kdekoli a za jakýchkoli podmínek, jeho pohon všech kol se prý výhodou ukáže být pokaždé.
Nikdy jsme si nemysleli, že Top Gear je studnice pravdy. Není, je to studnice show, ale ani v jejím případě zjevně ne bezbřehé. Přitom zrovna v tomto případě by pořad mohl získat hodně - auta k dispozici měl nebo si je může sehnat, maximálně by někoho naštval. Měl by ale unikátní srovnání za standardních, sebou samým stanovených podmínek. Teď nemá nic a pokud něco mít bude, odehraje se to za podmínek, které mu nadiktují dva ze tří výrobců.
Nejsme si jisti, jestli pořad tímto neriskuje příliš, zvlášť pokud si uvědomíme, že v případě hloupých provokací neváhá naštvat kohokoli. Teď jde o věc, která pořad definuje a odvaha je rázem pryč...
Top Gear „Svatou trojici” hypersportů měl k dispozici, ale proti sobě je nepostavil. A nepostaví, dokud nedohodne s automobilkami podmínky, za kterých bude moci srovnání uskutečnit
Paul Bailey má všechna tři auta a zrovna on by je pořadu asi neposkytl, chce být s Ferrari zadobře. Jiní majitelé by ale takový problém neměli, LaFerrari si „prostě koupili”
Zdroj: Sunday Times Driving
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva