Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace
5.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někteří mají pocit, že doba elektrických aut je za humny a vozům s konvenčním pohonem umí konkurovat už dnes. Dánský příklad připomíná realitu
Automobil osazený klasickým spalovacím motorem to ve svých počátcích rozhodně neměl lehké. Ačkoliv byl Karlem Friedrichem Benzem patentován již v roce 1885, v prvních letech byl pro většinu populace příliš drahý. Změnil to až o takřka třicet let později Henry Ford, který zavedl pásovou výrobu pro Model T. Ten byl sice relativně levný již na počátku své kariéry v roce 1908, teprve o pět let později však díky nové technologii byl dostupný téměř komukoliv.
Přenést se můžeme do dnešních dní, kdy namísto původního boje mezi automobilem a koněm začíná zuřit souboj mezi klasickým automobilem se spalovacím motorem a elektromobilem. I jeho cesta na vrchol je zdlouhavá, ostatně elektřinou poháněná auta znal svět už v devatenáctém století. Dodnes se ale neprosadila, a to hlavně kvůli limitům akumulátorů. Ty mají přes pozitivní trend dále nízkou energetické hustotu, takže na uchování relativně malého množství energie potřebují hodně prostoru a hmotnosti, dlouho se dobíjejí a především zůstávají velmi drahé. Přesto se prodávají, na rozdíl od minulosti ovšem dopravní prostředky s alternativním zdrojem pohonu ovšem nepodporuje dobrovolně geniální průmyslník, ale my nedobrovolně daňoví poplatníci prostřednictvím všemožných přímých i nepřímých dotací a úlev. Jen tak jsou cenově alespoň trochu konkurenceschopné.
Chcete důkaz těchto slov? Najdete jej v Dánsku. Tato země byla pro elektromobily baštou, což má spojitost s tamním zdaněním nových aut. K prvním 76 400 DKK (cca 272 200 Kč) ceny se připočítává daň ve výši 105 %, z čehokoliv navíc dokonce 180 %. Je to zjednodušený pohled na věc, v reálu do hry vstupují také emisní třídy, bezpečnostní výbava a další faktory, ale to dnes nechme stranou. Daňové zatížení je ohromné, používání aut s cizozemskou registrací samotnými Dány zakázané, a tak má skladba aut na dánských silnicích poněkud svéráznou podobu. Na jedné straně tam potkáte hlavně malé a levné vozy, na druhé pak řadu luxusních SUV, Cayenne Turbo nevyjímaje, které jsou přestavěny na dodávky. Na rozdíl od Česka, kde se tato praxe změnila docela nedávno, se v Dánsku za firemní automobily odvádí celá výše daní, výjimkou jsou právě užitkové vozy.
Celý tento systém ovšem donedávna výrazně zvýhodňoval také elektromobily a plug-in hybridy, v jejichž případě se neplatila daň vůbec. Toho využívala řada firem, které pro svůj management nakupovaly Tesly Model S. Bude málo zemí na světě, kde se Tesly koncentrují před firemními centrálami v takové míře, jako v Dánsku. To ovšem řadu Dánů zvedalo ze židle, neboť ne každý si mohl pořídit třeba Teslu Model S. Za vůz v ceně několika milionů jeho majitel neodváděl státu nic, zatímco vlastník malého českého hatchbacku se pořádně prohnul. Netřeba proto dodávat, že systém byl velmi kritizován.
Zastánce nakonec podpora elektromobilů a hybridů neměla ani ve vládních řadách, neboť dle ministerstva financí země tímto způsobem přicházela o cca 2,3 miliardy korun ročně. Proto bylo rozhodnuto, že v letech 2016 až 2020 bude docházet k narovnání daňové zátěže vozů s alternativním zdrojem pohonu, přičemž na sklonku dekády za ně jejich majitelé budou platit státu stejně jako u aut se spalovacím motorem.
Tím se dostáváme k úvodu tohoto článku, tedy ke zmiňovanému souboji elektromobilů a klasických aut. Jak jsme řekli, bez podpory první zmíněná vozidla nemají šanci, což jen potvrzují registrace. Ty se v prvním letošním čtvrtletí propadly o neskutečných 60,5 procenta, a to nejvíce viditelný pokles nastal loni - úleva elektromobilů od daní byla totiž zrušena na sklonku roku 2015.
Zatímco tedy loni od ledna do března bylo v Dánsku prodáno přes 200 elektrifikovaných aut, letos méně než sto. V lednu byl dokonce prodán pouze jediný elektromobil, zbytek registrací mají na kontě plug-in hybridy. To všechno za situace, kdy ani nebylo zavedeno obvyklé zdanění, jen byly částečně omezeny původní výhody.
Vláda proto již oznámila, že pravidla hry se opět změní a postupné zdanění tak bude zavedeno až ve chvíli, kdy se v období 2016-2018 prodá alespoň 5 000 elektromobilů. I kdyby ovšem na naplnění této kvóty nedošlo, bude od roku 2019 zavedeno 40% zdanění (ovšem majitelé elektrifikovaných aut dostanou stále ještě slevu na dani ve výši 10 000 DKK/35 700 Kč). Od roku 2020 pak daň vzroste na 65 %, od roku 2021 na 90 % a od roku 2022 na 100 %. Až do roku 2018 či do prodeje 5 000 aut ale bude daň opětovně nulová.
To nás ale už příliš zajímat nemusí, podstatný je dosavadní vývoj - seberte elektromobilům byť jen část jejich podpory a neprodá se skoro žádný. A nebo možná ani nemusíme hledět tak daleko - u nás jsou elektrické vozy též podporovány minimálně a také se jich minimum prodá. Čas elektromobilů zkrátka ještě nenastal a zrušení všech výhod po celé EU (to nejsou jen podpory na straně kupující, ale i rozličné dotace výrobcům) by teprve ukázalo, jak moc jsou dnes tyto vozy konkurenceschopné. „Prakticky vůbec” je jediný možný popis reality a dánský případ to vhodně připomíná...



Podpora elektrifikovaných aut v Dánsku skončila, jejich prodeje tak letí drasticky dolů
Daný pokles má samozřejmě vliv hlavně na Teslu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejčtenější články
Vrcholné čínské Porsche za cenu Škody je obrovský hit. Letošní výroba se rozprodala jako nic, už dorazilo do Evropy
3.3.2025Ze symbolu znovuzrození symbolem úpadku. Nissan GT-R končí bez nástupce, Japonci s ním nedokázali přijít dlouhých 18 let
3.3.2025Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
3.3.2025Smutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
3.3.2025Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva