Tlak na elektrifikaci aut už má důsledky, BMW propustí 6 tisíc lidí, šéf ztrácí důvěru

Tyto důsledky se očekávaly, přesto vždy bolí, když na ně skutečně dojde. V BMW si bude muset kvůli úsporám sbalit kufry 6 tisíc zaměstnanců, z firmy odchází proti přání dozorčí rady šéf vývoje. A není sám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tlak na elektrifikaci aut už má důsledky, BMW propustí 6 tisíc lidí, šéf ztrácí důvěru

24.9.2019 | Petr Prokopec

Tlak na elektrifikaci aut už má důsledky, BMW propustí 6 tisíc lidí, šéf ztrácí důvěru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tyto důsledky se očekávaly, přesto vždy bolí, když na ně skutečně dojde. V BMW si bude muset kvůli úsporám sbalit kufry 6 tisíc zaměstnanců, z firmy odchází proti přání dozorčí rady šéf vývoje. A není sám.

Ujel BMW elektrický vlak? Někteří lidé si to myslí, jakkoli mnichovská automobilka byla původně jedním z jeho vůbec prvních pasažérů. Se svými produkty, které se jen ve velmi malé nebo vůbec žádné míře spoléhají na spalovací jednotky, totiž přišla dlouho před veškerou konkurencí z řad prémiových automobilek. Když se však vozy jako i3 a i8 dostaly na trh, BMW zjistilo krutou pravdu - o tahle auta skoro nikdo nestojí, a tak po létech trápení končí bez nástupce.

Firma tak najednou jakoby nevěděla, jakým směrem se vydat. Elektromobilita se na jednu stranu zdá být nevyhnutelnou, na tu druhou... Investujte další miliardy do něčeho, o čemuž už bezpečně víte, že jde velmi obtížně prodat a nemůže přinést zisk.

Automobilka dnes uvádí, že za pomoci výše zmíněné dvojice modelů jen sondovala trh, současně ale přešlapovala na místě. Během této doby Mnichov opustilo velké množství klíčových lidí, kteří se na elektrické budoucnosti nechtěli podílet a současně nemohli se vší vážností tvořit nové modely šité podle starých pravidel. Dozorčí rada měla pocit, že přímou odpovědnost za tento chaos nese šéf značky Harald Krüger, a proto došlo před pár týdny na jeho nahrazení Oliverem Zipsem. S ním ovšem BMW možná jen míří z deště pod okap.

S novým šéfem si totiž vůbec nesedl člen představenstva a šéf vývoje Klaus Fröhlich. Podle německého Manager Magazinu se tak rozhodl automobilku opustit, a to i přes naléhání šéfa dozorčí rady Norberta Reithofera. Pro BMW je to těžká rána - Fröhlich je nesmírně zkušený technik, který se navíc nebojí hledět na věci racionálně, což je přesně to, co mnohým rozhodnutím automobilky v posledních letech chybělo. Nakonec ještě během letošního léta uváděl, že BMW by bez problémů mohlo Evropu zaplavit elektromobily, ovšem problém je v tom, že pro ně chybí zákazníci. Tak proč by to dělalo?

Jakkoliv tedy Fröhlich byl u počátečního elektrického vývoje, který BMW odstartovalo již v roce 2004, tedy opravdu dlouho před konkurencí a vlastně i v době, kdy se formovala Tesla, značka postupně zjišťovala, že elektromobily jsou žádané prakticky jen regulátory. Z toho důvodu začal Fröhlich tlačit spíše na vývoj plug-in hybridů, které jsou vnímány sice jen jako přechodné řešení, ovšem zákazníci s nimi spojují více optimismu, neboť přítomnost spalovacích motorů řeší nedostačující využitelnost.

V BMW tak nastal na nejvyšších místech rozkol, který měl vyřešit Zipse. Ten si přitom byl vědom selhání svého předchůdce, kterému byla vytýkána absence důrazu na elektrifikaci, a proto se rozhodl na danou oblast co nejvíce zatlačit. Značka proto začala přesouvat značnou část rozpočtu od spalovacích jednotek směrem k těm elektrickým. Manager Magazin navíc dále zmiňuje, že během příštích dvou let dostane padáka na šest tisíce lidí, a to znovu kvůli elektrifikace - investice do této oblasti budou pro firmu velmi drahé.

S tímto postupem Fröhlich nesouhlasil i proto, že si je dobře vědom jedné stěžejní skutečnosti - na elektromobilech zatím nikdo nevydělává a minimálně ještě pár let nebude. Jelikož navíc dle stále většího množství předpovědí jejich cena nebude klesat, jen stěží může narůstat odbyt. Lidé tak stále budou žádat hlavně vozy se spalovacími motory, které automobilkám přinášejí zisk. Právě na jejich vývoji se ovšem BMW rozhodlo momentálně ušetřit a právě ty podle Fröhlicha představují racionální řešení.

Uvidíme tedy, co bude dále, nyní to ale s mnichovskou automobilkou nevypadá dobře. Fröhlich totiž není jediným vysoce postaveným manažerem na odchodu, neboť motorový expert Markus Deusmann zamíří k Audi, a to rovnou do šéfovského křesla. Minulý týden pak navíc šéfka lidských zdrojů BMW oznámila, že ani ona již nehodlá obnovit svůj kontrakt. A aby toho nebylo málo, pak prázdné zůstává i Zipseho původní místo, tedy dohled nad výrobou. Elektrifikace tedy ve výsledku může BMW stát více, než si automobilka v současné době připouští jednoduše proto, že na razantních změnách se nehodlají podílet jeho nejzkušenější lidé. Nakonec i fakt, že sám předseda dozorčí rady prosí šéfa vývoje, aby neodcházel a on to přesto udělá, něco znamená.


Tlak na elektrifikaci aut už má důsledky, BMW propustí 6 tisíc lidí, šéf ztrácí důvěru - 1 - BMW Klaus Frohlich nove foto 01Tlak na elektrifikaci aut už má důsledky, BMW propustí 6 tisíc lidí, šéf ztrácí důvěru - 2 - BMW Klaus Frohlich nove foto 02
Klaus Fröhlich původně vedl BMW elektrickým směrem. Postupem času ale zjistil, že takové vozy jsou prodělečné - hlavně proto, že je nechtějí zákazníci, pouze regulátoři. Takový názor se ale nyní nenosí, vedení firmy tedy ujal jeho kolega, s nímž nehodlá za další vývoj firmy nést odpovědnost. Mimo jiné proto, že kvůli němu nechce být u podle něj zbytečného propouštění 6 tisíc lidí

Zdroj: Manager Magazin

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.