Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů
26.2.2022 | Petr Prokopec
Počasí mělo na spotřebu aut vliv vždy, nikdy ale nešlo o nic dramatického. A pokud se spotřeba změnila výrazněji, mohla trápit leda peněženku, ne použitelnost. U elektromobilů je evidentně všechno jinak.
V posledních týdnech jsme se už několikrát věnovali tomu, jaký vliv má počasí na dojezd elektromobilů. Důvod je prostý - elektrická auta se více rozšířila teprve v posledních letech a letos prožíváme jednu z prvních zim, při níž je možné srovnávat aktuální akceschopnost těchto aut s tou, které byly elektromobily s to v létě. Zima totiž elektrickým autům nesvědčí už kvůli nutnosti využívat elektřinu pro vytápění interiéru, navíc musí „temperovat” baterie. A na jejich použitelnost tak má mnohem větší vliv než v případě konvenčních aut.
Nejbedlivěji toto téma sledují v Nizozemsku, tedy v zemi, kterou lze vnímat jako jeden z elektrických rájů. Za tímto stavem ovšem nestojí primárně přirozený zájem, nýbrž dotace a další motivace ze strany státu, který se zároveň rozhodl spalovací vozy zatížit mnoha dodatečnými daněmi a poplatky. Ve finále se tak mnoha tamním motoristům (aktuálně jde asi o 10 % kupujících) ani nedivíme, že se rozhodli kráčet bateriovou cestou. Stejně tak se ale nedivíme jejich překvapení, že v podobě těchto vozů nedostávají vždy to, co na základě papírových údajů očekávali.
Na vině je právě zima, která dojezd těchto aut ovlivňuje v nezvyklé míře. Dokládají to i opakované testy dojezdu Hyundai Kona Electric, které disponuje bateriemi o kapacitě 39 nebo 64 kilowatthodin. Nizozemci si vzali několikrát do parády lépe lépe vybavené provedení, které by mělo ujet na jedno nabití 484 kilometrů. A realita nemusí být o tolik horší.
Při prvním letním testu auta dokázali z auta dostat až 440 km dojezdu, to ovšem teplota činila ideálních 21° C, při níž není nutné ani pouštět klimatizaci, ani topit. Přesto jde o slušný výsledek, s klesající teplotou se ale akční rádius vozu razantně mění. Jakmile teplota spadla na 5° C, rázem při běžné jízdě s trochou dálničního provozu klesl dojezd až 345 km. Bavíme se tedy o rozdílu 95 km a skoro 22 % jen kvůli teplotě, pořád při předpisové jízdě bez jakýchkoli dynamických ambicí. Výsledky dalších testů se pohybovaly v tomto rozmezí.
Z toho Nizozemci usuzují obvyklý na akční rádius mezi 345 a 440 km, ovšem u nich. Pokud by došlo na nižší teploty, dojezd by šel jistě ještě níž. Potvrzují to čtenáři nizozemského Auto Weeku, také podle nich Kona při pádu teplot směrem k nule pozbývá nemalé části svého skutečného dojezdu. Ten z jejich zkušeností v zimě klesá dokonce až ke třem stovkám kilometrů, zatímco v létě se pohybuje okolo čtyřstovky. Vážně se tedy někdo diví malému přirozenému zájmu a rozčarování některých z dlouhodobého používání? My nikoli.



Hyundai Kona Electric má zvládnout ujet až 484 km na jedno nabití a v praxi se mu dokáže i na 90 % přiblížit. Ale jen za ideálních teplotních podmínek, stačí ochlazení na 5° C a přes 20 procent dojezdu dostupného v 21° je fuč. Foto: Hyundai
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle