Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV

Některé argumenty stojící za oblibou SUV lze obtížně chápat rozumem, pokud ale jde o pasivní bezpečnost, je těžké jejich přednosti rozporovat. Velkému SUV Audi malý Citroën při nehodě sotva ublíží.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV

17.3.2019 | Petr Prokopec

Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Některé argumenty stojící za oblibou SUV lze obtížně chápat rozumem, pokud ale jde o pasivní bezpečnost, je těžké jejich přednosti rozporovat. Velkému SUV Audi malý Citroën při nehodě sotva ublíží.

Pokud proti sobě pošlete dva tuhé předměty o různé hmotnosti, setrvačnost se postará o to, že ten těžší menšího soupeře zválcuje. Mohlo by se tedy zdát, že jakékoliv snahy švýcarské organizace AGU Zurich sdružující specialisty v oborech biomechaniky, inženýrství, medicíny či sportu jsou zcela zbytečné. Tato společnost totiž nedávno nechala narazit Citroën C3 do zádi Audi Q7, aby si ověřila, jaké následky taková nehoda bude mít. Samozřejmě si přitom potvrdila, že německé SUV se francouzského hatchbacku vůbec nemusí obávat - představuje pro něj něco jako hmyz.

Test probíhal při rychlosti 35 km/h, kdy byl Citroën C3 z roku 2014 rozjet směrem k zádi Audi Q7 z roku 2006. To sice už leccos pamatuje a jeho konstrukce je z hlediska dnešních standardů zastaralá, nicméně jak se dalo očekávat, ani mnohem novější francouzský vůz mu v podstatě neublížil. A to mohl dopadnout výrazně hůř, pokud by Q7 mělo zajištěnou parkovací brzdu nebo uvnitř někdo stál na brzdovém pedálu - obojí je v praxi docela pravděpodobné.

Ani sčítání škod za výše popsané situace ale neskončilo zrovna velkým optimismem, tedy alespoň na straně Citroënu. Dle švýcarské organizace by náklady na opravy činily 17 374 CHF (394 600 Kč). Částka je vysoká hlavně kvůli tomu, že došlo k závažnému narušení konstrukce vozu a v reálném světě by C3 muselo být odepsáno. Audi oproti tomu zůstalo z mnoha úhlů pohledu prakticky nedotčeno - ani v jeho případě sice škoda ve výši 5 127 CHF (116 200 Kč) není zrovna nízká, ale to je dáno spíše cenou čehokoli na Audi. Vůz jako takový zůstal i po incidentu plně pojízdný.

Právě výše následků na obou stranách, v kombinaci s nízkou nájezdovou rychlostí, mají dle organice upozornit řidiče, že silnice stále nejsou zcela bezpečné. Automobily sice nabízí mnohem větší ochranu než dříve, přesto na silnicích stále dochází ke srážkám s následky na zdraví a někdy i bohužel na životech. Lidé by dle autorů pokusu měli toto při koupi vzít do úvahy a vybírat jen auta, u nichž si tuhostí karoserie mohou být zcela jisti. Ukazatelem jim přitom mají být oficiální testy, se kterými je v rámci starého kontinentu spojena organizace Euro NCAP.

Za nás ovšem musíme dodat, že je vždy třeba číst mezi řádky. I proto ostatně během reportů zaměřených na crash testy nových vozů nikdy neklademe důraz na hvězdičky podstatné snad jen pro marketingová oddělení výrobců, protože u každého vozu znamenají něco trochu jiného. Dle hvězdiček by se leckdo někdo mohl domnívat, že novější pětihvězdičkový Citroën C3 bude mnohem bezpečnější než postarší Audi Q7 ověnčené jen čtyřmi hvězdami. Že tomu tak není, nemusíme zdůrazňovat, stejně jako to, jaké světlo vrhá tento pokus na popularitu SUV - i docela starý vůz tohoto typu na tom bude při srážce s jiným autem velmi dobře.


Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 1 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 01Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 2 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 02Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 3 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 03Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 4 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 04Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 5 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 05Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 6 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 06Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 7 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 07Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 8 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 08Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 9 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 09Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 10 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 10Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 11 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 11Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 12 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 12Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 13 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 13Test ukázal, jak dopadne, když novější malé auto narazí do staršího, velkého SUV - 14 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 14
Simulovaná nehoda Audi Q7 a Citroënu C3 potvrdila očekávané, přesto je zajímavé vidět vše na vlastní oči

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.