Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test srovnal auta na benzin a elektřinu se stejnými 490 koňmi a ukázal, co je rychlejší
18.8.2021 | Petr Prokopec
Elektrická auta už mnohokrát prokázala, že dokáží být mimořádně rychlá, ale ruku na srdce, kolikrát jste proti nim viděli stát stejně silného benzinového soka? Britové uspořádali srovnání vozů s totožnými 490 koňmi.
Je těžší kilo železa nebo kilo peří? Na tuto otázku v mládí dojela řada lidí a nachytat na ni můžete i dospělého. Spousta lidí totiž po jejím položení posílá logiku stanou a dává hlas železu, které je sice při stejném objemu těžší, ovšem pokud porovnáváte identickou hmotnost různých materiálů, těžké jsou logicky úplně stejně. Platí to nicméně také v automobilovém světě? To se rozhodl zjistit Mat Watson z Carwow, který se rozhodl proti sobě postavit dva naprosto stejně výkonné sedany.
Tento rozstřel je nicméně okořeněn skutečností, že do jednoho roku se postavila Tesla Model 3 Performance, zatímco v tom druhém najdeme upravený Mercedes-AMG CLA45 S. Máme tu tedy souboj elektrického a spalovacího ústrojí, v jehož případě nejspíše řada lidí bude ještě před startem favorizovat elektrický pohon. To je ve výsledku i pochopitelné, neboť elektromotory umožňují zátah prakticky od nulových otáček a dokáží ho skvěle zužitkovat, zatímco benzinové agregáty nejsou tak bezprostřední a dávkování jejich výkonu nemůže být až tak precizní.
Dopadlo tedy vše dle očekávání? Než se dostaneme k výsledku, v rychlosti zmíníme, že Tesla počítá se dvěma pohonnými jednotkami a tedy s pohonem všech kol, na který míří 490 koní a 660 Nm točivého momentu. Na povel přitom tuto sílu má jednostupňová převodovka, zatímco v případě Mercedesu lze počítat s osmistupňovou. Nechybí ani systém 4Matic, jenž původně mezi nápravy rozděloval 420 koní. Vůz ale prošel tuningem, načež nyní produkuje taktéž 490 koní a 660 Nm.
Po papírové stránce zde tedy máme vyrovnané soupeře, rozdíl je pouze v hmotnosti (1 675 kg versus 1 874 kg). A jak se ukázalo, právě ten stačí k tomu, aby výhoda elektrického motoru zmizela. Závody na čtvrtmíli s pevným startem jsou sice v prvních metrech v režii Tesly, jejíž ústrojí se dokáže lépe vyrovnat s mokrým povrchem a lépe odpálit z místa. Mercedes má problémy s trakcí i udržením přímého směru, úvodní zaváhání ale pak zvládá dotahovat a být sprint na 450 nebo 500 metrů, zvítězil by. Takto je v cíli o desetinu a necelou délku auta později.
Jakmile pak dojde na pružné zrychlení, situace se již obrací, zvláště poté, co Mat zapojí do hry závodní režim a předem zařazenou rychlost. Tesla sice pořád jede lépe v prvních desetinách sekundy, pak už se ale dívá Mercedesu na záda. Výsledek srovnání brzd pak bude dán nejspíše jejich stavem, nemáme před sebou tovární prezentační vozy ve špičkových stavech a nevěříme, že by za jiných okolností Mercedes zvládl zastavení z rychlosti 110 km/h o tolik později.
Jak je tedy vidno, často skloňovaná automatická nadvláda stejně silných elektrických aut není úplně odrazem reality. Tyto dva vozy jsou zcela vyrovnanými soupeři a spíše okolnosti (hmotnost, povrch, aktuální rychlost, jízdní režim apod.) rozhodují o tom, který je v tom či onom rychlejší. Inu, podobně jako kilo železa neváží víc než kilo peří, ani 490 koní z toho či onoho „těsta” není víc než 490 koní z jiného.
Tesla Model 3 Performance dokázala ve sprintu na čtvrtmíli pokořit Mercedes-AMG CLA45 S, ten měl nicméně navrch při pružném zrychlení. Při shodném výkonu jde o velmi vyrovnané soupeře, o vítězi v tom či onom klání rozhodují dílčí okolnosti. Foto: Automobilky
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 6 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 7 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 9 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 10 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva