Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test pohonů 4x4 v SUV: které fungují a které ne?
15.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(video) Ne všechno je čtyřkolka, co se jako čtyřkolka tváří, odhalil test Švédů. Evropa a USA prošly docela dobře, Japonsko je na tom hůře.
Pokud máte v plánu si koupit SUV či crossover s pohonem všech kol a chcete, aby skutečně uměl používat k pohonu všechna čtyři kola, nikoliv aby jen vozil loga 4x4, AWD nebo 4Motion na zádi, Honda CR-V asi v užším výběru nebude, jak zjistil už dříve švédský magazín Teknikens Värld.
Stejní lidé nyní přicházejí s testem dalších SUV, které japonskému CR-V konkurují, snad aby se neřeklo, že střílí do jediného terče. Všechna tato auta mají pohon všech kol, ale nikdo po nich nechce, aby se prodírala nepřístupným terénem kdesi v Africe. Pokud ale člověk žije v místech, kde bývá na silnicích často sníh a led, pohon všech kol prostě užije i na normální silnici. Jen musí ten pohon všech kol skutečně fungovat.
Teknikens Värld postaví vždycky dvě kola na „desky” s otočnými válci a simuluje tak minimální trakci, zbylá dvě kola jsou na suchém betonu, tedy s trakcí téměř dokonalou. Větší rozdíl v trakci v reálném světě člověk potká stěží, bavíme se o hladkém ledu na jedné straně a suchém asfaltu na straně druhé. A aby to nebylo tak snadné, rozjezd je do kopce a ne zas tak mírného.
První „pán na holení” je Jeep Cherokee. V útrobách je systém Active Drive II, tedy to nejlepší, co u Cherokee dostanete, pokud nechcete drsnou variantu Trailhawk. Automobilka Jeep si zakládá na tom, že její auta jsou v terénu schopná, protože její image táhne Wrangler a ostatní modely tak nesmí být úplně marné. A na výsledku testu to je vidět, Cherokee se zvládl rozjet jak s předními, tak i s levými koly bez trakce, třebaže mu to úplně hladce nešlo.
Druhý přichází na řadu Nissan X-Trail, který se nedávno začal prodávat. Systém pohonu všech kol se jmenuje All Mode 4x4i, který může fungovat v automatickém režimu, ale také umí obě nápravy pevně spojit, když stisknete tlačítko. Při testu se o přenos sil patrně stará automatika a jsou-li přední kola bez trakce, přenos síly dozadu je velmi rychlý - tedy úspěch, na rozdíl od zmíněné Hondy CR-V. Když ale byla bez trakce postavena levá půlka auta, na pravou nebyly otevřené diferenciály schopné přenést dostatek síly a nikam se nejelo, a to ani v režimu uzamčení obou náprav. Japonsko tedy opět prohrává, docela tvrdě.
Volkswagen Tiguan, třetí zkoušený vůz, je vybaven systémem Haldex čtvrté generace. Haldex má své mezery, ale pokud přední kola nemají trakci, na ta zadní je schopen přenést výkon velmi dobře, jak ukazuje i první část testu. Druhá část, kdy nemají trakci kola vlevo, už je o dost horší - otevřené diferenciály opět mají problém přenést sílu na druhou stranu. Elektronická uzávěrka XDS, která protáčející se kola přibrzdí, ale funguje dostatečně na to, aby se auto nakonec pohnulo vpřed, třebaže jí to trvá velmi, velmi dlouho. A je docela dobře možné, že v reálném světě, kdy levá kola budou na ledu a pravá třeba na sněhu, to už nebude stačit vůbec.
V případě BMW X1 jsou deskami podložena zadní kola, protože na rozdíl od ostatních aut je zde čtyřkolka stavěna od zadního náhonu, nikoliv od předního. S přenosem výkonu dopředu ale systém xDrive nemá nejmenší problém a zadní kola se vůbec neprotáčejí. Když nicméně „ztratí” trakci levá půlka auta, je to příběh trochu jiný - auto se protáčení kol nevyhne, kupředu se ale sune mnohem dříve a jistěji než Tiguan.
A konečně, přidejme i již zmíněnou Hondu CR-V, kterou Teknikens Värld testoval před nějakou dobou. Také začínali s předními koly bez trakce, ale systém nebyl dozadu schopen přenést dost výkonu na to, aby se vůz skutečně někam pohnul. Výsledek tedy byl jednoznačný - CR-V ve skutečnosti není čtyřkolka. Honda uváděla, že to je kvůli ochraně zadního diferenciálu, který by se mohl přehřívat, ale proč tam vůbec je, když neumí přenést ani trochu výkonu?
Pokud jste zrovna složili zálohu na Nissan X-Trail, tento článek vás asi moc nepotěšil, pokud s ním nehodláte jezdit jen ve městě či na silnicích od sněhu uklizených. A možná nebudete šťastní ani z projevu VW Tiguan, jakkoli nakonec neodešel poražen. Ostatní dva stroje si nicméně vedly lépe, některé o kousek, jiné výrazně. Napadá nás ale drobný nedostatek tohoto testu - chybí v něm Subaru a Audi, značky, které si na pohonu všech kol zakládají snad jako nikdo jiný. Snad příště, více vám prozradí přiložená videa...
Nové video říká, že evropské čtyřkolky jsou lepší než japonské
Loňský test Hondy CR-V dopadl velmi špatně
Zdroj: Teknikens Värld
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis