Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesly mohou od čtvrtka jezdit samy jako KITT, už způsobily první nehody
30.9.2019 | Petr Prokopec
Tesla v rámci poslední modernizace přišla se systémem Smart Summon, který jejím autům dovoluje zcela samostatný pohyb po parkovištích. Již po pěti dnech má ale na kontě několik nehod.
Když před čtyřmi lety prasklo, že Volkswagen léta osazoval své pohonné jednotky softwarem rozpoznávajícím, zda je daný vůz v laboratoři či na silnici, rázem z toho byl nemalý poprask. Německou automobilku cupovala média každým dnem, přičemž neustále bylo zmiňováno, kterak VW hazarduje se zdravím nejen svých zákazníků. Inkriminované motory měly totiž ve skutečném světě produkovat více emisí NOx, než bylo výrobcem uváděno a hlavně než bylo legislativou povoleno. Němci tak měli průšvih jak hrom, přestože jim nelze připsat na konto žádné konkrétní, jasně zdokumentované zranění, úmrtí či alespoň poškození majetku.
Proč o tom ale mluvíme? Především kvůli modernizaci palubního software aut Tesly, se kterým minulý čtvrtek automobilka přišla. Všechny své vozy vzdáleně aktualizovala tak, aby mohly používat poslední evoluci palubního systému nazvanou V10, jejíž součástí je opravdu dlouhá řada modifikací. Nově si tak můžete za volantem kalifornských elektromobilů třeba zahrát hru Cuphead či zhlédnout filmy a seriály na Netflixu. Asi nejpodstatnější je však příchod funkce Smart Summon, která umožňuje, aby vás vaše Tesla „vyzvedla“. Stačí totiž stisknout tlačítko Come To Me (Přijeď ke mně) na mobilní aplikaci a vůz za vámi sám přijede skoro jako seriálový KITT.
Automobilka přitom uvádí, že „jste stále zodpovědní za váš vůz a musíte jej, stejně jako okolí, po celou dobu monitorovat“. To je sice hezké, nicméně i přesto internet od onoho čtvrtka - tedy za pouhých pět dnů - zaplavilo množství videí a fotografií, jejichž středobodem je jediné, a to selhání systému. Vůz totiž kupříkladu zcela nereaguje na přijíždějící dopravu, jiná vozidla vyjíždějící z parkovacích míst či třeba garážová vrata.
Je přitom třeba dodat, že funkce Smart Summon je ovládána skrze mobilní aplikaci a ve chvíli, kdy sundáte prst z tlačítka, by Tesly měly zcela zastavit. Nicméně problémem je ta skutečnost, že zatímco normálně při usednutí za volant pouze sledujete okolní dopravu či kolemjdoucí, v tomto případě musíte svou pozornost dělit mezi sledování vozu a sledování mobilu. Vaše reakční doba je tak logicky horší, a tak čekáte od systému co možná nejspolehlivější chování. To se ovšem nedostavuje.
Tesla uvádí, že software byl veřejnosti zpřístupněn v betaverzi, kalifornská automobilka tedy opětovně dává lidem do rukou systém, který zdaleka není neprůstřelný. To jen dosvědčuje skutečnost, že již došlo k mnoha škodám na majetku a nejspíše jen díky tomu, že na testy došlo na poklidnějších parkovištích, jsme zatím nebyli svědky nějakého horšího incidentu. S ohledem na velké množství lidí, kteří Smart Summon ihned začali zkoušet, je to ale zřejmě jen otázka času.
Musíme si přitom klást otázku, kdo by v takovém případě byl za nehodu zodpovědný? Z právního hlediska se vše zdá být jasné, právě kvůli onomu varování Tesly. Morálně už je ale situace o poznání složitější - Tesla si podobně jako u Autopilotu zahrává s majetkem a zdravím svých vlastních zákazníků. Žádná Smart Summon Gate ale není ani na obzoru, spousta majitelů naopak Teslu omlouvá.
Zcela jasně se tak ukazuje dvojí metr, s jakým je k Tesle přistupováno. Pokud by totiž s něčím podobným přišel Volkswagen a po pouhých pěti dnech by internet byl zaplaven důkazy o selhání techniky, německá automobilka by již byla pod mediální palbou. A nejspíše by již vše stahovala z trhu. V tomto případě ale Elon Musk jen dodává, že „Summon se zlepšuje velmi rychle“. Zakrátko tak možná vše bude vyřešeno. Ale možná také ne, za pokusné králíky jsme tu my všichni.
Tesla minulý čtvrtek v rámci modernizace nabídla lidem funkci Smart Summon umožňující autonomní pohyb vozu na parkovištích bez řidiče za volantem
Jak je vidno už ze zveřejněných následků nehod systému, dobrý nápad to opravdu nebyl
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva