Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Velký fanoušek Tesel ukázal, jak dalece dnes nezvládají ani automatické parkování
7.8.2020 | Petr Prokopec
Předvádět to někdo jiný, můžete si pomyslet cosi o snaze uškodit Tesle. Tohle ale ukazuje jeden z největších fanoušků vůbec - slova Elona Muska díky tomu působí ještě absurdněji.
Na počátku letošního července Elon Musk oznámil, že Tesla bude mít ještě letos k dispozici autonomní řízení úrovně SAE5. Tedy tu formu autopilotu, u které se již nemusíte obtěžovat volantem a pedály či vůbec tím, abyste věnovali pozornost silničnímu provozu. Umělá inteligence totiž vše zvládne za vás. O něco podobného se přitom aktuálně snaží všichni výrobci, načež se na pár chvil zdálo, že Tesla trefila jackpot.
Realita je ale o mnoho složitější, jak shodou okolností ukázal případ, který se odehrál ve stejný čas. Vrcholný Model X s úplně poslední verzí Autopilotu trefil jedinou značku na prázdném parkovišti, když měl rychlostí maximálně 6 km/h přijet pár desítek metrů k majiteli. Tohle má od plnohodnotného autonomního řízení v běžném provozu a běžnými rychlostmi daleko asi jako černá od bílé a nyní tu máme ještě pozoruhodnější ukázku toho, jak moc Musk přehání - diplomaticky řečeno.
Stojí za ním Nor Bjorn Nyland, který je velkým fanouškem značky, jedním z největších a nejznámějších vůbec. Je také vlastníkem několika Tesel, ani on ale nemohl zavřít oči před tím, jak moc Musk překrucuje realitu. Publikoval tak video ukazující, jak dalece Tesly nezvládají ani automatické parkování, které je relativně primitivním úkonem, jež i škodovky za zlomek ceny zvládaly vcelku bez potíží před několika léty.
První problémy nastávají již ve chvíli, kdy má Tesla najít volné místo. Systém totiž řadu z nich „přehlédne”. Když pak nakonec nějaké objeví, musí Bjorn nejprve zařadit zpátečku a vše potvrdit, než systém začne... nikoliv parkovat, ale spíše ohrožovat své okolí. Ve snaze o poměrně jednoduchý manévr totiž málem vjede do cesty podél jedoucímu vozu. Nehodě přitom nezabránil žádný ze senzorů či systémů, nýbrž sám Nyland.
Druhý pokus je snad ještě tragikomičtější, neboť Model 3 sice nejprve relativně úspěšně zacouvá do mezery mezi vůz a přívěs, ovšem následně z místa vyjede, nejspíše proto, že sám se sebou není spokojen. Poté následuje několik pokusů o srovnání trajektorie, jenž nicméně nejsou ničím jiným než plýtváním baterie. To si zřejmě uvědomí i sama Tesla a proto se náhle rozhodne, že funkci automatického parkování zruší.
Bjorn naznačuje, že problémem nejspíše byl přívěs, neboť systém zkrátka reaguje pouze na přesné zadání. Tedy na nalezení mezery mezi dvěma vozy a následné zaparkování na tomto místě. Nicméně to je nejspíše přesně to, co si Musk zřejmě neuvědomuje. Tedy že svět je mimořádně chaotickým, ve kterém se bez inteligence a intuice není snadné zorientovat. Právě proto mají všichni k plnohodnotnému autopilotu opravdu daleko a zakladatel Applu dokonce říká, že něco takového vůbec není dosažitelné.
Lze pak už jen dodat, že do třetice Tesla zaparkovala správně, ovšem po velmi dlouhé době. Stačí si přitom jen uvědomit, jaký problém by vznikl na daném parkovišti, pokud by umělou inteligenci, tedy v tomto případě spíše „inteligenci“, aktivovalo více lidí. Bjorn totiž jednoho řidiče patřičně zdržel a velmi názorně mu předvedl, jaké auto by si raději neměl nikdy kupovat.
Tesla Model 3 dnes nezvládá ani relativně primitivní automatické parkování, jak chce do konce roku jezdit všude sama? Foto: Bjorn Nyland@YouTube
Zdroj: Bjorn Nyland@YouTube
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva