Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Velký fanoušek Tesel ukázal, jak dalece dnes nezvládají ani automatické parkování
7.8.2020 | Petr Prokopec
Předvádět to někdo jiný, můžete si pomyslet cosi o snaze uškodit Tesle. Tohle ale ukazuje jeden z největších fanoušků vůbec - slova Elona Muska díky tomu působí ještě absurdněji.
Na počátku letošního července Elon Musk oznámil, že Tesla bude mít ještě letos k dispozici autonomní řízení úrovně SAE5. Tedy tu formu autopilotu, u které se již nemusíte obtěžovat volantem a pedály či vůbec tím, abyste věnovali pozornost silničnímu provozu. Umělá inteligence totiž vše zvládne za vás. O něco podobného se přitom aktuálně snaží všichni výrobci, načež se na pár chvil zdálo, že Tesla trefila jackpot.
Realita je ale o mnoho složitější, jak shodou okolností ukázal případ, který se odehrál ve stejný čas. Vrcholný Model X s úplně poslední verzí Autopilotu trefil jedinou značku na prázdném parkovišti, když měl rychlostí maximálně 6 km/h přijet pár desítek metrů k majiteli. Tohle má od plnohodnotného autonomního řízení v běžném provozu a běžnými rychlostmi daleko asi jako černá od bílé a nyní tu máme ještě pozoruhodnější ukázku toho, jak moc Musk přehání - diplomaticky řečeno.
Stojí za ním Nor Bjorn Nyland, který je velkým fanouškem značky, jedním z největších a nejznámějších vůbec. Je také vlastníkem několika Tesel, ani on ale nemohl zavřít oči před tím, jak moc Musk překrucuje realitu. Publikoval tak video ukazující, jak dalece Tesly nezvládají ani automatické parkování, které je relativně primitivním úkonem, jež i škodovky za zlomek ceny zvládaly vcelku bez potíží před několika léty.
První problémy nastávají již ve chvíli, kdy má Tesla najít volné místo. Systém totiž řadu z nich „přehlédne”. Když pak nakonec nějaké objeví, musí Bjorn nejprve zařadit zpátečku a vše potvrdit, než systém začne... nikoliv parkovat, ale spíše ohrožovat své okolí. Ve snaze o poměrně jednoduchý manévr totiž málem vjede do cesty podél jedoucímu vozu. Nehodě přitom nezabránil žádný ze senzorů či systémů, nýbrž sám Nyland.
Druhý pokus je snad ještě tragikomičtější, neboť Model 3 sice nejprve relativně úspěšně zacouvá do mezery mezi vůz a přívěs, ovšem následně z místa vyjede, nejspíše proto, že sám se sebou není spokojen. Poté následuje několik pokusů o srovnání trajektorie, jenž nicméně nejsou ničím jiným než plýtváním baterie. To si zřejmě uvědomí i sama Tesla a proto se náhle rozhodne, že funkci automatického parkování zruší.
Bjorn naznačuje, že problémem nejspíše byl přívěs, neboť systém zkrátka reaguje pouze na přesné zadání. Tedy na nalezení mezery mezi dvěma vozy a následné zaparkování na tomto místě. Nicméně to je nejspíše přesně to, co si Musk zřejmě neuvědomuje. Tedy že svět je mimořádně chaotickým, ve kterém se bez inteligence a intuice není snadné zorientovat. Právě proto mají všichni k plnohodnotnému autopilotu opravdu daleko a zakladatel Applu dokonce říká, že něco takového vůbec není dosažitelné.
Lze pak už jen dodat, že do třetice Tesla zaparkovala správně, ovšem po velmi dlouhé době. Stačí si přitom jen uvědomit, jaký problém by vznikl na daném parkovišti, pokud by umělou inteligenci, tedy v tomto případě spíše „inteligenci“, aktivovalo více lidí. Bjorn totiž jednoho řidiče patřičně zdržel a velmi názorně mu předvedl, jaké auto by si raději neměl nikdy kupovat.
Tesla Model 3 dnes nezvládá ani relativně primitivní automatické parkování, jak chce do konce roku jezdit všude sama? Foto: Bjorn Nyland@YouTube
Zdroj: Bjorn Nyland@YouTube
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
včera - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jacob Roulstone zmešká začátek sezóny 2025 kvůli zranění včera 10:05
- Kteří testovací piloti testují Bimota KB998? 25.1.2025
- Harley-Davidson: dvanáct novinek pro rok 2025 24.1.2025
- Konec Kove v MS-SSP 300 24.1.2025
- Za deště v Jerezu kraloval Jonathan Rea 23.1.2025
Nejnovější články
- Zákazník BMW si převzal limuzínu řady 7 v této odvážné specifikaci, jasně ukazuje největší vadu posledních novinek značky
před 10 hodinami - Ani Brity už nebaví lži o efektivitě hybridů. „Jsou k ničemu a je čas, abychom to akceptovali,” říkají bez okolků
včera - Mercedes nepochopil nic. Trápící se třídu S chce spasit interiérem z ještě většího propadáku, nedává to smysl
včera - Už zapomínaná francouzská silniční raketa je k mání dodnes nejetá. Je tak vzácná, že ji bez uzardění prodává dealer Ferrari
včera - Pokud už nějaké elektrické auto opravdu chcete, vyhněte se novým, rok stará se prodávají i za míň než polovinu původní ceny
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva