Teslu bude na Ringu řídit mistr světa F1, rekord ale beztak nemá šanci získat

Těžký řidičský kalibr se tak trochu nechtěně podařilo získat Tesle pro to, co mohl či měl být pokus o rekordní kolo elektrických aut na nejnáročnějším okruhu světa. Na pokoření Porsche ale dojít stejně nemůže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Teslu bude na Ringu řídit mistr světa F1, rekord ale beztak nemá šanci získat

9.9.2019 | Petr Prokopec

Teslu bude na Ringu řídit mistr světa F1, rekord ale beztak nemá šanci získat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Těžký řidičský kalibr se tak trochu nechtěně podařilo získat Tesle pro to, co mohl či měl být pokus o rekordní kolo elektrických aut na nejnáročnějším okruhu světa. Na pokoření Porsche ale dojít stejně nemůže.

Minulý týden bylo konečně představeno nové Porsche Taycan. První elektromobil z zuffenhausenské stáje dostal do vínku působivý výkon (až 761 koní), který má být schopen využít, a není tedy překvapivé, že se o voze mluvilo na každém rohu. I když by se z mediálního poprasku mohlo zdát, že Taycan je prvním vozem přinášejícím více než Tesla Model S P100D, ve skutečnosti ztrácí v akceleraci, nejvyšší rychlosti i dojezdu. Přitom za něj Porsche žádá téměř dvojnásobek.

Existuje však jedna oblast, ve které se Model S musí spokojit až s druhou příčkou, a tou je čas na Nürburgringu. Taycan zvládnul obkroužit Severní smyčku za 7 minut a 42 sekund, tedy nejrychleji ze všech elektrických sedanů. Tesla oproti tomu nikdy nezvládla v plném nasazení na jednadvacetikilometrovém okruhu ani jedno kolo, místo toho se přehřála a do boxů potupně dojela v nouzovém režimu. Tento „políček“ zřejmě Elon Musk dodnes nevydýchal.

Šéfovi kalifornské automobilky se nemůžeme divit, neboť jakkoliv je rekord z Ringu na jedné straně nedůležitý, tak na té druhé ukazuje reálné schopnosti toho či onoho vozu v celé jejich komplexnosti. A z neúspěšného pokusu jasně vyplynulo, že Model S sice dokáže na krátkém sprintu překonat naprosto vše, ovšem pokud po něm chcete delší než několikasekundové výkony, má problém. Zvláště ve chvíli, kdy již na trhu není osamocen, ale má konkurenci, která se nepřehřívá.

Musk proto ihned po premiéře Porsche Taycan na svém oblíbeném komunikačním kanálu, na Twitteru, uvedl, že Model S zamíří tento týden na Nürburgring. Z těchto slov se dalo soudit jen jedno, a sice že Tesla tentokráte dojede až do cíle, a co více, v rekordním čase. Nyní však vychází najevo, že ve Fremontu na otevření šampaňského nedojde. A to i přesto, že za volant se nejspíše posadí jeden z nejlepších jezdců světa.

V reakci na Muskovo avízo se na Twitteru ozval Nico Rosberg s tím, že pokud bude Tesla potřebovat „ucházejícího řidiče“, může s ním počítat. Na to šéf automobilky zareagoval s nadšením, mistr světa Formule 1 z roku 2016 tedy skutečně bude Model S v Zeleném pekle pilotovat. Jenže se zajetím rekordu nemůže počítat, a to nikoliv proto, že by již vypadl z formy. A důvodem není ani to, že bychom nevěřili elektrickému sedanu.

Problém tkví v tom, že Tesla nemá pro tento týden zarezervovaný žádný čas na okruhu jen pro sebe. Místo toho se po něm bude pohybovat v rámci tzv. Industry Poolu, během nějž mohou na okruh pouze automobilky, nikoliv veřejnost. Rekordní pokusy jsou ovšem v tomto režimu zakázané. I kdyby tedy Rosberg nakonec překonal sám sebe i limity vozu, rekordmanem stále nebude. Ačkoliv ve světě Tesly se až tak moc na formality ohled nebere.

Proč ale tedy Model S vůbec na okruh míří? V prvé řadě jde o marketing - Musk řekl, že Tesla bude tento týden na Ringu, a to bude. O rekord sice nepůjde, může ale zjistit, kde jsou slabá místa vozu neumožňující objetí jediného kola, pokud tedy ještě vůbec existují. Je totiž třeba dodat, že jedním z důvodů, proč docházelo k onomu přehřátí, měl být přední elektromotor. Ten však již automobilka nahradila jednotkou z novějšího Modelu 3, jež již takové tepelné problémy nemá.

Aby toho nebylo málo, byl Model S mířící na Ring nafocen obut v pneumatikách Michelin Sport Pilot Cup 2 R, jaké při posledních rekordech užívalo právě Porsche. Je tak dost možné, že se Tesla rozhodl využít nejbližší možné příležitosti a hodlá inovovaný paket nejprve vyzkoušet, než dojde na sázení rekordů. Šanci samozřejmě má, ale je zatím jen velmi teoretickou - však vzpomeňme, jak marně se o rekord pokoušel sám velký koncern GM s Corvette C7. Ten byl na Ringu pečený vařený, Tesla se tam zatím ukáže jen na pár hodin.


Teslu bude na Ringu řídit mistr světa F1, rekord ale beztak nemá šanci získat - 1 - Nico Rosberg Tesla Ring 2019 avizo 01
Nico Rosberg je známým fanouškem elektromobility...

Teslu bude na Ringu řídit mistr světa F1, rekord ale beztak nemá šanci získat - 2 - Nico Rosberg Tesla Ring 2019 avizo 02
...i proto nabídl své služby Elonu Muskovi, který s nadšením přijal

Teslu bude na Ringu řídit mistr světa F1, rekord ale beztak nemá šanci získat - 3 - Nico Rosberg Tesla Ring 2019 avizo 03
Rekord z toho ale prozatím nebude, nemůže být, přestože Tesla Model S mířící na Ring dostala semi-slicky Michelin Sport Pilot Cup 2 R

Zdroje: Elon Musk@Twitter, addicted to motorsport@Facebook

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše