Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla kvůli spolehlivosti zrušila pravidelné servisní prohlídky všech svých aut
26.3.2019 | Petr Prokopec
Pravidelné návštěvy servisů patří k vlastnictví auta stejně neodmyslitelně jako výměna pneumatik s příchodem jara, Tesla je ale začíná rušit. A to přesto, že její auta končívají ve studiích spolehlivosti poslední.
Když Britové nedávno vyhlásili nejvíce poruchová auta roku 2018, za . největšího průšviháře označili Teslu Model S. Nebyli zdaleka první a předpokládáme, že ani poslední - pro Tesly není podobná vizitka ve studiích spolehlivosti ničím zvláštním.
V tomto kontextu je poněkud překvapivé, že vnitřní analýza automobilky došla ke zcela opačnému závěru. Díky ní měla Tesla zjistit, že její auta jsou příliš spolehlivá na to, aby bylo nutné obtěžovat majitele pravidelnými prohlídkami v servisech po ujetí určitého počtu kilometrů či uplynutím určité doby. A tak je zkrátka zrušila.
Na jednu stranu je pravdou, že u konvenčních aut jsou v rámci těchto kontrol měněny věci jako olej motoru a jeho filtr, který Tesly nemají resp. ne v nám dobře známé podobě. Na druhou stranu jde také skutečně o prohlídku, která má odhalit i drobné nedostatky dříve, než se rozvinou do podoby velké nepříjemnosti. A ty se Tesel týkají stejně nebo spíše ještě více než jiných aut.
Pochopitelně to neznamená, že majitelé aut značky nemusí do servisů jezdit nikdy a nijak. Aby Tesly mohly sloužit po dlouhá léta, značka doporučuje, aby každých zhruba 16 tisíc kilometrů došlo na kontrolu pneumatik, vyvážení kol a utažení šroubů. Po dvou letech by měla být vyměněna brzdová kapalina či vzduchový filtr kabiny, po třech letech pak vysoce účinný filtr pevných částic HEPA. Tedy za předpokladu, že si jej lidé pořídili. Samotná klimatizace pak vyžaduje údržbu po dvou až šesti letech dle modelu, přičemž nejnovější „trojkový“ sedan je na tom nejlépe. Nic víc není pro dosažení dlouhověkosti třeba, tedy za předpokladu, že žijete v klimatických podmínkách blízkých těm našim.
Je skoro jisté, že stávající zákazníci tuto novinku přivítají. Ti potenciální ovšem budou mít daleko větší problém s další novinkou značky. Elon Musk oznámil, že od 1. dubna letošního roku dojde k celoplošnému zdražení, a to zhruba o nějaká 3 procenta. Nejde o Apríl, na druhou stranu však toto oznámení platí jen na skladové vozy. Dle Muska se totiž prodávají levněji než ty, jež si zákazník objedná zcela nové online, proto prý daný krok zajistí srovnání.
I toto oznámení by se na první pohled dalo přivítat, nicméně Wall Street tak rozhodně nečiní. Akcie značky jsou momentálně na 260 dolarech (5 920 Kč) za kus, tedy na úrovni, kde byla Tesla v únoru 2017 a od té doby pod ni v podstatě nešla. Letos je tomu však jinak, paradoxně v době, kdy díky ziskovému čtvrtletí, expanzi do Evropy a představení nového Modelu Y by automobilka měla naopak růst.
Stále více lidí se tak domnívá, že Tesla již dosáhla svého vrcholu. Dokládají to i registrace, jež v únoru dosáhly na pouhých 6 252 vozů. Tento součet je sice spojen pouze se 23 americkými státy, nicméně mezi ně patří i Kalifornie, kde končí polovina produkce značky. Vůči lednu, kdy se prodalo 23 310 aut, tu tak máme opravdu drastický pád. A totéž vlastně lze říci i vůči všem měsícům posledního loňského čtvrtletí, kdy se prodeje pohybovaly mezi 13 a 17 tisíci vozy.
Tesla sice již oznámila, že soudit bychom jí neměli na základě jednoho měsíce, neboť velikost dodávek se různí, nejen v závislosti na daném období, ale i na lokalitě. Ovšem ani pohled na evropské registrace není zrovna potěšující, i když únorové číslo zatím ještě k dispozici není. V lednu, tedy krátce před zahájením oficiálního prodeje Tesly Model 3, bylo prodáno jen 804 aut. To je pětkrát méně než v prosinci a nejméně od února loňského roku.
Na základě této statistiky i pádu akcií se již i americká média začínají ptát, zda náhodou Tesla nestojí na začátku konce. Její americký potenciál se zdá být blízko vyčerpání, ve zbytku světa jsou prodeje o mnoho nižší už léta a na trh se žene spousta dalších alternativ od značek, které nemají potíže s kvalitou, dodržováním termínů a dalšími elementárními věcmi. Automobilka navíc postupně přichází o americké federální dotace a jsou tu i další, pro Teslu nepříjemné faktory. Čerta na zeď nemalujeme, se zařazením se mezi etablované výrobce aut to ale Američané a ještě budou mít hodně těžké...
Akcie Tesly klesají...
...přestože automobilka odhalila nový Model Y...
... a začala vyvážet Model 3 oficiálně i do Evropy
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 2 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 4 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 5 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 7 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva