Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla už je hodnotnější firmou než celý koncern VW, růst cen akcií nebere konce
22.1.2020 | Petr Miler
Hranici neuvěřitelných 570 dolarů za akcii s lehkostí překonala firma, která výrobou a prodejem aut nikdy nevydělala za celý rok ani haléř a jejíž kumulativní ztráta přesahuje 140 miliard Kč.
Nedává to žádný smysl, ale je to vtipné, tak komentoval současnou situaci okolo ceny akcií Tesly kolega z redakce. Nezbývá než souhlasit, racionálním pohledem je opravdu těžké najít důvod, proč akcie Tesly vzrostly za poslední tři měsíce skoro na trojnásobek své někdejší hodnoty a dále rostou.
V době příprav tohoto článku oscilují okolo 570 dolarů za kus, což tržní kapitalizaci společnosti posouvá za hranici 102 miliard dolarů. Pro srovnání - celý koncern VW, tedy ne jen samotná značka Volkswagen, ale obří konglomerát zahrnující mimo jiné Audi, Porsche, Škodu, Lamborghini, Scanii nebo MAN, který zaměstnává přes 300 tisíc lidí, v nejtěžších časech své existence vykazuje zisky přes 10 miliard Eur za rok a jehož vlastní kapitál přesahuje hodnotu celé Tesly, má v tuto chvíli tržní kapitalizaci okolo 99 miliard dolarů.
Tesla se může Volkswagenu blížit leda počtem zaměstnanců, 45 000 je vzhledem k objemům její výroby a prodejům docela hodně. Američané za rok 2019 poslal do světa jen 367 500 aut, vedle toho VW má na pažbě 10 974 600 prodaných vozů. Jinými slovy, VW prodává 30krát více aut a celoroční produkci Tesly překoná za 13 dnů. I to ukazuje, jak absurdní je fakt, že tržní kapitalizace posouvá Teslu před německý moloch. Našli bychom ale jistě i jiné pozoruhodné komparace - ještě o hodně vyšší tržní kapitalizaci než obě automobilky má třeba Netflix, který - s nadsázkou řečeno - „s pár tisíci zaměstnanci pouští filmy po internetu”.
Jak takový stav mohl nastat, jsme si vysvětlovali nedávno, a tak dnes nebudeme opakovat řečené. Ve zkratce jde především o víru investorů v to, že Tesla jednou bude „něco”, ani na tomto poli ale nevidíme v poslední době racionální důvody, proč si to myslet.
Násilný posun zejména Evropy k elektrifikaci aut za situace, kdy nebyly vynalezeny akumulátory schopné - zjednodušeně řečeno - konkurovat plné nádrži nafty, žene ceny baterek vysoko a činí už tak malé šance na ziskovost výrobců elektromobilů v dlouhodobém horizontu ještě nižšími. Přirozená poptávka po elektrických vozech se po omezení dotací či zrušení jiných podpor opakovaně ukazuje být velmi malou a klíčový čínský trh se od elektromobilů odvrací, aniž by je pořádně přijal za své.
Část lidí kupujících akcie Tesly ale žije dlouhodobě na trochu jiné planetě, a tak se starají o velké výkyvy v jejích hodnotách na základě jiných faktorů. Momentálně jsou to hlavně očekávání ziskového čtvrtého kvartálu firmy a brzké uvedení Modelu Y do prodeje. Obojí může a nemusí být naplněno. Co bude následovat v druhém případě, nemusíme dodávat - akcie firmy byly už jednou blízko hranice 400 dolarů za akcii a pak postupně padly na 185 dolarů za kus. Bublina může znovu splasknout kdykoli, pokud se ovšem Tesla vytasí s pozitivními informacemi, může i dále růst.


Ceny akcií Tesly rostou ke hvězdám a momentálně se starají o tržní kapitalizaci firmy přesahující 100 miliard dolarů. To je více než u VW, jehož akcie jsou obchodovány v eurech
Zdroj: Google Finance
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins