Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla to za Cybertruck schytává ze všech stran. I dřív věrní fanoušci a recenzenti odmítají zastírat realitu
6.3.2024 | Petr Prokopec
Vůz, který měl Teslu vynést na výsluní, zřetelně neplní svou roli, jakkoli mánie ho obestírající hned tak neskončí. Pokud ale odhlédnete od nezvyklého designu, nenajdete nic mimořádného, i když opravdu chcete.
Během uplynulé dekády přesvědčil Elon Musk značnou část světa, že Tesla je něco extra. Je to jeho nesporné umění, které dříve i později osvědčil také v jiných oborech. Je vlastně těžké definovat, jak to dělá, rozhodně pak není možné to napodobit, zopakovat. Hodně s tím má co do činění jeho minulost, aura a charisma, prostě jedinečné věci vlastní jen jemu. Nakonec Andreje Babiše také většina jeho voličů nevolí kvůli jeho programu, který byste mohli opsat - tušíme, že jej lidé obvykle ani nebudou znát. A v politice mu prošly věci, které by snad nikomu jinému nebyly tolerovány.
Musk je na tom podobně. Dokáže soustavně vyvolávat obrovská očekávání od budoucích produktů, která stejně soustavně nejsou naplňována. Je úplně jedno, jestli se podíváme na promeškané termíny premiéry toho či onoho vozu, soustavné odkládání příchodu plně autonomního řízení nebo řadu specifických vlastností konkrétních modelů. Musk rozhodně není člověk, který slibuje málo a dodává hodně, právě naopak. Přesto mu lidé dál a dál věří, že jednou s tou či onou slíbenou vlastností, novinkou, specifikem skutečně přijde.
Je tak otázkou, jak budou lidé za pár let vnímat pick-up Cybertruck, v tuto chvíli ale působí jen jeden další velký nesplněný slib. Produkční Cybertruck za vlastním konceptem zaostal prakticky ve všem a tím jediným, co obě verze spojuje, je nezvyklý design. A oči nad tím odmítají zavírat i dříve nadšení fanoušci a recenzenti, nejnověji lidé z webu InsideEVs.
Ti po testu Cybertrucku přiznávají, že jde o jedno velké zklamání. Nikoli proto, že by šlo o vyloženě špatné auto, ale kvůli tomu, že není zdaleka tak přelomový, jak se tváří. Pokud si totiž lidé odmyslí radikální tvary, dostanou víceméně totéž, co konkurence nabízí již hezkých pár let. Ta navíc je v některých ohledech i napřed, neboť třeba takový Rivian R1T stojí míň, ovšem na jedno nabití dojede dál. Podobně je na tom i Chevrolet Silverado 4WT či Ford F-150 Lightning.
Tyto vozy navíc nově mohou využívat síť Superchargerů, náskok Tesly se tedy ztratil i v tomto ohledu. A jakkoli Cybertruck jako první vůz značky dostal do vínku 800voltovou architekturu, v praxi to moc neoceníte - kolegům trvalo i 50 minut, než se dostali ze 16 na 90 procent kapacity baterií. To vážně není nic výjimečného, stejně jako dnes jen málokoho osloví interiér. V něm totiž naleznete pouze obří centrální displej a sedadla, která nevyhovují nikomu, kdo je menšího vzrůstu.
I když sériový Cybertruck oproti avízům z dob odhalení konceptu razantně podražil, dnes produkované vozy nemají k dispozici pomalu žádnou z autonomních funkcí, jakými se Tesla soustavně chlubí. Když si navíc uvědomíme, že dle Muska automobilka s autopilotem stojí či padá, je to vážně překvapivé. Kolegové tak alespoň chválí samotnou jízdu, ovšem jen do chvíle, než je třeba zacouvat - výhled vzad je tragický a nepomáhá mu ani to, že nelze aktivovat boční kamery s tou centrální najednou.
Již to samo stačí k tomu, aby si člověk uvědomil, že Cybertruck vážně není nic moc. Jenže stížností na jeho adresu míří daleko více, a to od celé řady majitelů, ať už na fórech majitelů, na videích na Youtube nebo na sociálních sítích. Jeden z nich se totiž po pouhých dvou dnech vlastnictví dočkal 25 varování upozorňujících na stěžejní problémy. Mnohé se přitom týkají selhání řízení, což vážně nutí ke svraštění čela - Tesla totiž v rámci snahy o inovace přišla s elektrickým řízením, kdy volant a přední kola nejsou fyzicky propojena klasickou tyčí řízení.
Pokud vše funguje, lze těžit z toho, že po věnci nemusíte ručkovat jako šílení. Jenže když jste v pohybu a z centrálního monitoru na vás svítí podobná hláška, rázem si říkáte, zda se vůbec domů vrátíte živí. Protože jsou navíc asistenční systémy moderních aut navzájem propojené, a to kvůli oné autonomii, nejde ve finále o selhání jedné technologie. Místo toho je třeba počítat s tím, že vůz „nemůže řadit, může přijít o výkon, řízení či posilovač a nemusí být schopen zaparkovat“.
Není to vše, elektrický pick-up je schopen vás i uzamknout uvnitř a nepustit ven. Či naopak se zamkne tak, že je zapotřebí servis, aby vám kabinu zpřístupnil. Jak nicméně uvedl jeden z majitelů, pokud k něčemu takovému dojde v neděli, kdy jste na výletě s rodinou, v podstatě můžete udělat jediné - najít si přenocování, neboť technici zkrátka mají o víkendu volno. Pro řadu z nich je navíc Cybertruck tak nový a komplikovaný, že by vám s ním nepomohli ani v pondělí.
Co dodat? Snad jen to, že stále více přibývá příspěvků, ve kterých majitelé zmiňují „katastrofická selhání“, než takových, ve kterých je Tesla chválena až na půdu. Pro Muska ale nejde zdaleka o první případ, kdy jeho sliby tvrdě naráží na zeď reality. Přesto je dál opěvován, stejně jako auta Tesly. A tušíme, že se na tom hned tak něco nezmění.






Cybertruck není ani v nejmenším tak revoluční, jak se očekávalo. Humbuk kolem této novinky to ale nezabíjí, ani zdaleka. Foto: Tesla
Love @tesla and my @cybertruck but “catastrophe failure” with steering and brakes while on a road trip with wife and toddler…. Pretty pretty pretty not good. Oh and service center not open today. @elonmusk pic.twitter.com/vfvevsRsh8
— Matthew Chiarello (@ChiarelloERISA) March 3, 2024
Zdroje: InsideEVs, VoyageATX@Youtube, Cybertruck Owners Club, Matthew Chiarello@X
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva