Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla svým posledním krokem nejlépe ukázala, jak vážně to myslí s ochranou planety a bezpečností
12.10.2021 | Petr Prokopec
Být Tesla tím, čím se tváří, že je, mohla by to být docela sympatická firma. Pokud ale přiměje nespočet lidí najíždět nespočet zbytečných kilometrů a chovat se přitom nikoli bezpečně, ale tak, jak očekává její software, nemá to nic společného s jejími hlavními „misemi”.
Pro Teslu evidentně platí, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Kalifornská automobilka totiž soustavně mluví o tom, kterak je její stěžejní „misí” záchrana planety a maximalizace bezpečnosti na silnicích. Souběžně s tím ovšem podniká kroky, které vedou k pravému opaku.
Naplno se to ukázalo během uplynulého týdne, kdy mělo být většímu počtu lidí zpřístupněno tzv. Plné autonomní řízení (FSD) ve verzi 10.2 Beta. Aby jej ale člověk mohl získal, musel dosáhnout maxima 100 bodů ze 100 v rámci tzv. Bezpečnostního skóre. Aby jej člověk získal bez ohledu na své předchozí chování na silnici, musel najet určité množství kilometrů způsobem, který software Tesly vyhodnotí jako bezpečný. A protože „odměnu” v podobě zpřístupnění FSD chtěl kde kdo, dokážete si domyslet, co následovalo.
Jakmile se informace rozšířila, začalo velké množství lidí usedat za volant Tesel a vyrážet na americké silnice nikoli proto, že by potřebovali někam skutečně dojet či něco převézt, ale jen kvůli tomu, aby získali dokonalé skóre a měli tak k dispozici „plné autonomnímu řízení“, které přitom plným autonomním řízením ani není.
Pokud si myslíte, že to udělalo pár bláznů, podívejte se na zdrojový článek na Jalopniku, kde si kolegové dali tu práci a vložili nespočet prohlášení lidí ze sociálních sítí o tom, kolik kde jen kvůli FSD najeli zbytečných kilometrů. Řada lidí uvedla, že kvůli získání nejvyššího hodnocení najela během týdne 800 až 1 400 mil (1 287 a 2 253 km) jen tak. A výsledkem je primárně neskutečné plýtvání energie, a tedy zbytečné zátěži planety, proti níž Tesla tak bojuje.
Pokud si vezmeme třeba Teslu Model Y Long Range, pak její průměrná spotřeba byla agenturou EPA vypočítána na 27 kWh/100 mil. Znamená to tedy, že zmínění během pár dnů zbytečně spotřebovali okolo 300 kWh. Ve Státech přitom na výrobu jedné kilowatthodiny připadá 0,417 kilogramu emisí CO2, což znamená, že jen provozem jednoho vozu uniklo do ovzduší okolo 125 kilo oxidu uhličitého. Oněch aut mohly být bez problémů tisíce.
Suma sumárum tak má Tesla jen za uplynulý víkend na kontě tuny emisí, jakkoliv soustavně deklaruje, že je zde jen kvůli ochraně ovzduší a přírody. Nejde navíc o jediný problém, neboť dané jízdy nešly jen proti přírodě, ale i proti bezpečnosti. Aby onen algoritmus lidem přisoudil nejvyšší ohodnocení, bylo třeba se vyhnout prudkému brždění či náhlému zatáčení. Tedy manévrům, které děláte hlavně při efektivním řešení kritických situací.
Je nám jasné, že fanoušci značky pro les nevidí stromy. Stačí si ale představit, jak by reagovali, kdyby třeba Škoda lidi nějak odměnila za to, že někdo najede za víkend nejvíce kilometrů. V té chvíli by nohsledi Elona Muska bezesporu mluvili o plýtvání pohonných hmot, zatímco Greta Thunberg by znovu zplakala nad ukradeným mládím. V případě Tesly se ale nic takového neděje, neboť kde dle fanoušků elektromobility není výfuk, tam nejsou emise.
Vskutku nedomyšlený přístup Tesly přiměl fanoušky, aby během uplynulého víkendu vypustili do ovzduší zbytečné emise CO2 a ještě se přitom nechovali odpovědně směrem k okolnímu provozu. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva