Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla s Model 3 hraje vabank, bezprecedentně zrychlí i přípravu výroby
25.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla nejenže vynechá prototypovou fázi příprav samotného Model 3, tento přístup zvolí i v případě přípravy výroby. Riziko je vysoké.
Již mnohokrát jsme zmínili, že Model 3 je klíčovým produktem Tesly. Jako první masově vyráběný elektromobil má šanci oslovit statisíce zákazníků, což by americkou značku mohlo konečně dostat mezi velké výrobce aut průmyslu a vytáhnout ji z hlubokých ztrát. Důležité ovšem je, aby firma stihla včas naplánovanou premiéru a zájemcům dodala vůz, který se nebude potýkat s takovým množstvím kvalitativních problémů, jako tomu bylo u Modelu S a Modelu X.
V případě toho prvního se Elon Musk snaží udělat možné i nemožné. Proto ostatně již oznámil, že Tesla vynechá v případě Modelu 3 testovací fázi beta, za kterou se skrývá nasazení předprodukčních prototypů v běžném provozu. Místo toho budou využity „pokročilé analytické techniky“, což je jen krycí název pro počítačové simulace nahrazující skutečné testy. Tím značka poněkud riskuje, jen u tohoto rizika ovšem nezůstane.
Aktuálně totiž vyšlo najevo, že Tesla vypustí také zkušební fázi výroby. Ta je spojena s prototypy nástrojů, které mají jen omezenou životnost, a proto vyjdou výrazně levněji než ty permanentní. Důvodem k takovému kroku je u automobilek snaha vychytat veškeré mouchy, ke kterým může během montáže dojít. Tedy jinými slovy, výrobci se takto snaží zajistit, že jednotlivé panely na sebe budou navazovat, nic nebude skřípat a tak podobně.
Jakmile pak dojde k vychytání veškerých problémů, automobilky objednají kvalitní nástroje, se kterými se posléze rozjede masová výroba. Tento proces je přitom zdlouhavý, nicméně výrobci s ním již dopředu počítají a svým způsobem se tak chrání před větším množstvím svolávacích akcí, které by je stály mnohem větší peníze - byť samozřejmě k nějakým dochází, neboť svět nikdy není dokonalý.
Musk ovšem skutečně hraje vabank a investorům minulý měsíc oznámil, že testovací výrobní fázi značka vynechá. Díky tomu by masová výroba a tedy dodávky zákazníkům mohly najet pětkrát rychleji, než je běžné. Cílem je přitom produkce až 500 000 vozů ročně, což je ve srovnání se stávajícím odbytem prakticky desetinásobný nárůst. Model 3 je tedy skutečně nadmíru důležitý.
Nemalé množství ovšem sice na jedné straně může vygenerovat nemalé příjmy, zároveň však na straně druhé může stát za kolapsem značky. Zvláště pokud ony „pokročilé analytické techniky“ nezaručí bezchybný produkt. V takovém okamžiku by Tesla stála před řetězem svolávacích akcí, na které ve stínu chřadnoucí důvěry už nemusí mít finance. To je ovšem pouze jeden zásadní problém.
Tím druhým může být samotná problematická výroba. Pokud se totiž ukáže, že ony drahé nástroje vedou k výrobě zmetků, bude je Tesla muset nahradit. Tento krok bude logicky mnohem nákladnější, než kdyby došlo k výměně dočasných nástrojů. Proto analytici hovoří o „experimentu“, který se může, ale zároveň nemusí vyplatit. To přitom zjistíme relativně brzy.
Je třeba dodat, že Tesla není úplně první automobilkou, která touto cestou kráčí. Audi nedávno zahájilo provoz nové továrny v Mexiku, kde část příprav montážních linek též nahradily počítačové simulace. Díky tomu mohla sériová výroba najet o 30 procent rychleji, Tesla ale zachází ještě podstatně dál a její kompletní vynechání přípravných fází je v automobilovém průmyslu bezprecedentní.
Spojitost s Audi nicméně není náhodná. Za zmíněným zahájením produkce čtyř kruhů přitom stojí Peter Hochholdinger, který je nyní viceprezidentem Tesly pro výrobu. Vychází tedy z vlastních zkušeností a jen posouvá použité postupy dále. Tesla má navíc v kapse ještě jeden důležitý triumf.
Automobilka totiž již v roce 2015 odkoupila michiganskou továrnu na výrobu obráběcích strojů, nástrojů a dalšího zařízení. Díky tomu může počítat s novým vybavením o 30 procent dříve než kdy předtím. Navíc vše ji vyjde podstatně levněji - pokud by tedy nakonec k nějakému selhání došlo, bude výměna problematických součástí přece jen o něco levnější.
Dalšího zlevnění a urychlení výrobní fáze se Musk snaží dosáhnout pomocí zcela robotických montážních linek. Nicméně i přes maximální možnou robotizaci budou stále existovat momenty, kdy to bez lidí nepůjde. Stejně jako Tesla musí užívat i reálné vozy v případě crash testů - i tento krok by Musk rád přeskočil pomocí počítačových simulací.
Suma sumárum tedy můžeme říci, že Tesla sice přichází s celou řadou inovativních postupů, ty se jí ovšem nemusí vždy vyplatit. Prozatím ale nemalujme čerta na zeď, vše nakonec může skončit typickým pohádkovským „a žili šťastně až do smrti“. Aktuálně tedy jen dodáme, že v souvislosti s příchodem Modelu 3 dojde k rozšíření dobíjecích stanic.
Aktuálně síť značky zahrnuje více než 5 400 superchargerů a přes 9 000 dobíjecích stanic, které jsou alokovány v hotelích a restauracích. Do konce letošního roku by ovšem Tesla ráda tento počet navýšila na alespoň 10 000 superchargerů a 15 000 dobíjecích stanic. Důraz je kladen na Ameriku, a zvláště pak na Kalifornii, která dostane přes 1 000 nových superchargerů.
Přesné lokace zatím uveřejněny nebyly, nicméně v plánu je vybudování nových stanic nejen podél nejrušnějších dálničních tepen, ale také ve větší vzdálenosti od samotných komunikací. Díky tomu mohou totiž stanice být větší a umožní tak dobíjení několika vozů najednou. Kromě toho poslouží motoristům, kteří jen projíždějí kolem, tak jako místním majitelům Tesly.
Bude to velká rána, nebo to bude velký průšvih? Můžete si „vsadit” v diskuzi, za pár měsíců bude jasněji...
Model 3 je pro Teslu klíčový - a může znamenat nemalý úspěch či katastrofální pád. Elon Musk přitom v jeho případě sází vše na jednu kartu, a sice na počítačové simulace nahrazující reálné testování vozů i výrobních procesů
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva