Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla reaguje na obvinění řidiče havarovaného Model X, pochybení popírá
26.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Po otevřeném dopisu pana Panga přišla otevřená reakce výrobce elektromobilů. Ta do případu vnáší ještě více nejasností.
Máme tu další den a s ním další článek, v jehož centru je automobilka Tesla. Asi přitom nepřekvapí, že řeč bude o systému Autopilot, který v poslední době plní stránky médií snad stejně často jako Islámský stát. Z toho důvodu vám nejspíše neuniklo, že na počátku července došlo v Montaně k havárii Modelu X. Výrobce elektromobilů přitom na základě vlastního šetření uvedl, že viníkem rozhodně není jeho systém, nýbrž samotný řidič, který po aktivaci Autopilotu neměl ruce na volantu.
Tímto krokem pan Pang porušil podmínky, s nimiž de facto aktivací „autonomního“ řízení souhlasil. To ostatně nikterak nepopírá, v otevřeném dopise zaslaném Tesle ovšem poukazuje na celou řadu nesrovnalostí. Zejména na to, že vůz jej nikterak nevaroval, místo toho náhle sjel ze silnice a narazil do přilehlé bariéry. Po proražení první plaňky navíc Model X nezpomalil, ale pokračoval v předvoleném tempu (55 až 60 mil za hodinu, tedy zhruba 88,5 až 96,5 km/h).
Ve světle těchto okolností jsme tak mohli prstem ukázat jak na pana Panga, který navíc podotkl, že se jej automobilka nesnažila ani nikterak zkontaktovat, tak na samotného výrobce. Ten samozřejmě nemohl nechat otevřený dopis ladem, a tak tu nyní máme jeho otevřenou odpověď. Dle ní je pan Pang nejen na vině, ale zároveň evidentně celou řadu věcí zkreslil či rovnou uvedl nepravdivě.
Nejspíše tedy bude třeba, aby se do celé kauzy vložila nezávislá třetí strana, která provede šetření jak na místě nehody, tak podrobí důkladnému zkoumání havarovaný automobil. Příznivci automobilky budou věřit jejímu prohlášení, odpůrci zase sympatizovat s panem Pangem. Pravdu totiž může mít kterýkoliv ze „soupeřů“.
My v tomto ohledu rozhodně nebudeme vstupovat na horkou půdu, koneckonců inkriminovanou Teslu Model X jsme neviděli, stejně jako „místo činu“. Některé okolnosti, zejména ty související se smrtelnou nehodou Joshuy Browna, sice dávají více zapravdu panu Pangovi, jednoznačně ale nic prokázat nemohou.
Než vám přitom předložíme plné znění odpovědi Tesly, jen poukážeme na největší nesrovnalosti v tvrzení obou stran. Stranou přitom necháme handrkování o tom, zda vůz pana Panga varoval či nikoliv. Zajímavé ovšem je, že zatímco řidič uvedl, že jej Tesla nikterak nekontaktovala, ta prohlašuje, že mluvila s jeho tlumočníkem i ženou.
Mimo to se mu následně snažila dovolat, on však na volání nikterak nereagoval. Dále jsou tu rozpory ohledně situace po nárazu, neboť pan Pang uvedl, že on i spolujezdec ihned po nárazu opustili ve strachu ze zkratu vůz. Tesla však uvádí, že otevřeny byly pouze dveře spolujezdce a ty řidiče až poté zvenčí. Byla to přitom pravá strana vozu, jež byla po nehodě poškozena.
Pan Pang navíc dodal, že vůz vydával divný zvuk, což Tesla vysvětluje tím, že řidič nechal automat v poloze „Drive“ a tudíž elektrická pohonná jednotka jela na plné obrátky. Nesrovnalostí je tu tedy hodně, výrok oficiálních vyšetřovatelů tedy čekáme s napětím. Do značné míry totiž potvrdí či vyvrátí, zda Autopilot je nebo naopak není nebezpečný.
Plné znění odpovědi Tesly na otevřený dopis pana Panga
Vážený pane Pangu,
je nám velmi líto, že jsme se doslechli o vaší nehodě, ale po rozmluvě s vaším tlumočníkem ráno po nehodě (9. července) nás potěšilo, že vy a váš přítel jste v pořádku. V následující pondělí (11. července) jsme našli jednoho z členů týmu Tesla, který mluví plynně Mandarínštinou, a volali jsme vám. Následující den se nám povedlo kontaktovat vaši ženu, vyjádřit naši lítost a získat více informací o nehodě. Poté jsme učinili několik pokusů se s vámi spojit (jeden ve středu, jeden ve čtvrtek, jeden v pátek), abychom mohli prodiskutovat nehodu, probrat zaznamenaná data a vyjádřit dodatečnou lítost, ale nikdy jste se nám neozval zpět.
Jak je naší standardní procedurou u všech nehod spojených s našimi vozidly, provedli jsme důkladné šetření na základě diagnostických dat odeslaných vozem. S ohledem na vaše preference vyjádřit nesrovnalosti před veřejností jsme šťastni, že vám tímto způsobem můžeme poskytnout krátkou analýzu a doufáme, že se nám ozvete. Z oněch dat jsme se dozvěděli, že po aktivaci Autopilotu jste neměl ruce na volantu déle než dvě minuty. To je v rozporu s podmínkami užívání, které je třeba při aktivaci produktu dodržovat, jak vám ostatně naznačuje grafické varování při každé aktivaci Autopilotu. Jelikož silniční podmínky začaly být nestálé, vůz vás znovu upozornil, abyste položil ruce na volant. Ani poté nebyly detekovány, dokud Autopilot nebyl deaktivován náhlým trhnutím volantu. Ihned po prvním nárazu byl deaktivován adaptivní tempomat, vůz začal zpomalovat a vy jste poté šlápl na brzdu.
Po nehodě a plném zastavení byly otevřeny dveře u spolujezdce, ty u řidiče však zůstaly zavřeny a klíč zůstal ve voze. Jelikož vůz zůstal v poloze Drive s aktivovaným režimem Creep Mode, motor pokračoval v chodu. Diagnostická data dále ukazují, že dveře u řidiče byly později otevřeny zvenčí a převodovka přesunuta do parkovací polohy. Rozumíme tomu, že v noci po kolizi byly roztočené motory hlučné, byť je poháněl minimální výkon. Vždy se snažíme poučit z problémů našich zákazníků a vždy hledáme způsob, jak naši odezvu zdokonalit. Také nepřestáváme sledovat chování zákazníků, abychom je lépe poučili při užívání našich bezpečnostních systémů.
Stále bychom se s vámi rádi zkontaktovali. Prosím, zavolejte servis Tesly, abychom mohli zodpovědět veškeré další otázky, jež můžete mít.
S úctou tým Tesla
Co se skutečně odehrálo v Montaně, to nám nejspíše bude muset říci nezávislé šetření
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva