Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení

Jak získat 5,4 hvězdy v crash testu s maximálním hodnocením pět hvězd? To nikdo neví, Tesla je ale prý má.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení

23.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jak získat 5,4 hvězdy v crash testu s maximálním hodnocením pět hvězd? To nikdo neví, Tesla je ale prý má.

Jak dopadnou rozličné automobilové ankety je před jejich uzavřením obvykle ve hvězdách. Kdyby se ale předávala cena za největšího pohádkáře na automobilovém trhu, byl by vítěz předem známý - americká Tesla Motors. Těch lží, polopravd, přetvářek či zjevných pohádek jsme za poslední roky slyšeli tolik, že je ani nelze na rozumném prostoru vyjmenovat, přesto se o krátký průřez pokusíme.

Především Tesla říká, že je v zisku. „Účetní realitu” si vytváří sama a minimálně podle té je to pravda, lze ale za reálně ziskovou firmu považovat takovou, kterou z hluboké ztráty nevytáhla samotná výroba a prodej aut, ale jen zeleno-socialistické přerozdělování alias prodej „emisních povolenek” v jediném státě USA? To racionálně uvažující člověk těžko bude považovat za reálné a udržitelné, zvláště když sama firma ještě ke všemu rozjela takové malé letadlo a nechává si dopředu platit za nedodaná auta, právě se zmíněným cílem.

Skutečná finanční situace firmy ale není špatná, nicméně se opírá hlavně o prodej vlastních akcií, jejichž cena je před pozoruhodně optimistickými investory pravidelně šroubována směrem nahoru právě všemožnými polopravdami. Že Tesla v prodejích překonává Audi, BMW i Mercedes je zábavná, nevinná hříčka, pravidelné sliby nových aut všemožných tříd už ale tak vtipné nejsou, obvykle končí odkladem. Naposledy se to stalo v případě Modelu X, který už se měl prodávat, aktuálně ale byl odložen na konec roku 2014 a už legendární je způsob příchodu jediného současného modelu firmy, který se též opozdil o rok a půl. Vedle toho všeho jsou tu všemožné drobné lži jako tisící vyrobená karoserie s číslem 396, které jsou skoro na denním pořádku.

Někam do tohoto ranku lze zařadit prohlášení Tesly ze začátku tohoto týdne, podle kterého je Tesla Model S vůbec nejbezpečnějším autem, které kdy prohnala crash testem americká NHTSA. Byli jsme připraveni takový výsledek ocenit, rozhodně nemáme v úmyslu informovat jen o neúspěších Tesly. Raději jsme si ale po všech předchozích zkušenostech počkali, co se z tohoto prohlášení výrobce, které bylo zveřejněno ještě před publikací samotných výsledků testu ze strany NHTSA, vyklube. V případě Tesly a jejích tolikrát znevěrohodněných prohlášení je to jediný možný postup, Tesle prostě nelze automaticky věřit vůbec nic.

V tiskovém prohlášení vydaném automobilkou v pondělí doslova stálo: „NHTSA nezveřejňuje hodnocení, která přesahují 5 hvězd, úroveň bezpečnosti vyšší než 5 hvězd je ale testy reflektována v celkovém skóre poskytovaném výrobcům. V něm Model S dosáhl nového kombinovaného rekordu - 5,4 hvězdy.” Podle Tesly tedy vůz sice získal navenek v každém testu pět hvězd, čímž se jistě zařadil mezi velmi bezpečná auta, jakási zpráva předaná bokem Tesle ale měla hovořit o výsledku 5,4 hvězdy, což by znamenalo úplně nejlepší výsledek v celé historii měření NHTSA.

Zajímavé je, kolik médií, i v Evropě, tuto zprávu dále publikovalo jako fakt, přitom se někteří přemýšlivější američtí novináři začali hned v pondělí ptát, jak je možné získat v pětihvězdičkovém hodnocení více než pět hvězd. „Je Tesla Model S lepší než perfektní? Znamená S v názvu Superauto pro Supermana?” ptali se sarkasticky někteří komentátoři. Odpověď je banálně jednoduchá: ne a ne, na zmíněném prohlášení Tesly totiž znovu není ani za mák pravdy.

Včera k celé věci vydala své stanovisko NHTSA, když zveřejnila i výsledek samotného testu. Drží se v něm přísně diplomatické mluvy, přesto ve velmi krátké, jen několikařádkové zprávě jasně říká, co se stalo. „Jednohvězdičkové hodnocení je tím nejnižším, pětihvězdičkové tím nejvyšším. Více hvězd znamená bezpečnější vůz. NHTSA neznámkuje auta za hranicí pěti hvězd a dále nehodnotí, ani nevytváří pořadí vozů se stejným hvězdičkovým hodnocením v jedné kategorii. Agentura navíc vytváří pravidla pro výrobce a reklamní agentury, které mají zajistit předávání přesných a jasných informací veřejnosti,” stojí doslova v tiskové zprávě NHTSA.

Pokud si odmyslíme diplomatickou neutrálnost, říká zpráva toto: hodnocení 5,4 hvězda si Tesla vymyslela a komunikací takové informace veřejnosti porušila pravidla, s nimiž před podstoupením testu musela souhlasit. Co si o tom myslet? Asi netřeba naznačovat, je to prostě jen „teslí lež” číslo 327, nic nového pod sluncem.

Po všem, co jsme si s Teslou užili, už jsme přesvědčeni, že v prostorách firmy to musí vypadat jako na dvoře Rudolfa II. - pár lidí rozbíjí atom, jiní vytvářejí perpetuum mobile, další elixír mládí. Brzy se tak zřejmě dočkáme prohlášení o tom, že Elon Musk rozbil atom, normálně sekerou. A akcie půjdou nahoru. To je ostatně na celé záležitosti to nejpozoruhodnější - prakticky vše, co dosud Tesla řekla a co bylo možné ověřit, byla lež či polopravda. Proč by tedy mělo být pravdou něco z toho, co zatím ověřeno být nemohlo? Proč by to mělo být důvodem věřit v lepší zítřky?

My raději zůstáváme skeptičtí a po zkušenosti nevěříme ani tomu, co Tesla prohlašuje, ani zvěstem, které se kolem ní točí. Patří mezi ně i náznaky, že Model S je opravdu dobré auto. Je to možné a rádi se z naší nedůvěry necháme vyvést. Po všem zmíněné ale na nic jiného než vlastní zkušenost nedáme a všem obezřetným lidem radíme totéž...


Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 1 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 01Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 2 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 02Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 3 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 03Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 4 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 04Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 5 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 05Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 6 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 06Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení - 7 - Tesla Model S crash test NHTSA 2013 07
Model S je bezpečné auto, to nikdo nepopírá. Nejbezpečnější v historii ale z podstaty být nemůže, stejně jako nemohlo získat hodnocení 5,4 hvězdy. Podle prohlášení NHTSA je to čistá lež

Zdroje: Tesla, NHTSA

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.