Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla opět lhala, Model S měl v crash testu získat lepší než nejlepší hodnocení
23.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jak získat 5,4 hvězdy v crash testu s maximálním hodnocením pět hvězd? To nikdo neví, Tesla je ale prý má.
Jak dopadnou rozličné automobilové ankety je před jejich uzavřením obvykle ve hvězdách. Kdyby se ale předávala cena za největšího pohádkáře na automobilovém trhu, byl by vítěz předem známý - americká Tesla Motors. Těch lží, polopravd, přetvářek či zjevných pohádek jsme za poslední roky slyšeli tolik, že je ani nelze na rozumném prostoru vyjmenovat, přesto se o krátký průřez pokusíme.
Především Tesla říká, že je v zisku. „Účetní realitu” si vytváří sama a minimálně podle té je to pravda, lze ale za reálně ziskovou firmu považovat takovou, kterou z hluboké ztráty nevytáhla samotná výroba a prodej aut, ale jen zeleno-socialistické přerozdělování alias prodej „emisních povolenek” v jediném státě USA? To racionálně uvažující člověk těžko bude považovat za reálné a udržitelné, zvláště když sama firma ještě ke všemu rozjela takové malé letadlo a nechává si dopředu platit za nedodaná auta, právě se zmíněným cílem.
Skutečná finanční situace firmy ale není špatná, nicméně se opírá hlavně o prodej vlastních akcií, jejichž cena je před pozoruhodně optimistickými investory pravidelně šroubována směrem nahoru právě všemožnými polopravdami. Že Tesla v prodejích překonává Audi, BMW i Mercedes je zábavná, nevinná hříčka, pravidelné sliby nových aut všemožných tříd už ale tak vtipné nejsou, obvykle končí odkladem. Naposledy se to stalo v případě Modelu X, který už se měl prodávat, aktuálně ale byl odložen na konec roku 2014 a už legendární je způsob příchodu jediného současného modelu firmy, který se též opozdil o rok a půl. Vedle toho všeho jsou tu všemožné drobné lži jako tisící vyrobená karoserie s číslem 396, které jsou skoro na denním pořádku.
Někam do tohoto ranku lze zařadit prohlášení Tesly ze začátku tohoto týdne, podle kterého je Tesla Model S vůbec nejbezpečnějším autem, které kdy prohnala crash testem americká NHTSA. Byli jsme připraveni takový výsledek ocenit, rozhodně nemáme v úmyslu informovat jen o neúspěších Tesly. Raději jsme si ale po všech předchozích zkušenostech počkali, co se z tohoto prohlášení výrobce, které bylo zveřejněno ještě před publikací samotných výsledků testu ze strany NHTSA, vyklube. V případě Tesly a jejích tolikrát znevěrohodněných prohlášení je to jediný možný postup, Tesle prostě nelze automaticky věřit vůbec nic.
V tiskovém prohlášení vydaném automobilkou v pondělí doslova stálo: „NHTSA nezveřejňuje hodnocení, která přesahují 5 hvězd, úroveň bezpečnosti vyšší než 5 hvězd je ale testy reflektována v celkovém skóre poskytovaném výrobcům. V něm Model S dosáhl nového kombinovaného rekordu - 5,4 hvězdy.” Podle Tesly tedy vůz sice získal navenek v každém testu pět hvězd, čímž se jistě zařadil mezi velmi bezpečná auta, jakási zpráva předaná bokem Tesle ale měla hovořit o výsledku 5,4 hvězdy, což by znamenalo úplně nejlepší výsledek v celé historii měření NHTSA.
Zajímavé je, kolik médií, i v Evropě, tuto zprávu dále publikovalo jako fakt, přitom se někteří přemýšlivější američtí novináři začali hned v pondělí ptát, jak je možné získat v pětihvězdičkovém hodnocení více než pět hvězd. „Je Tesla Model S lepší než perfektní? Znamená S v názvu Superauto pro Supermana?” ptali se sarkasticky někteří komentátoři. Odpověď je banálně jednoduchá: ne a ne, na zmíněném prohlášení Tesly totiž znovu není ani za mák pravdy.
Včera k celé věci vydala své stanovisko NHTSA, když zveřejnila i výsledek samotného testu. Drží se v něm přísně diplomatické mluvy, přesto ve velmi krátké, jen několikařádkové zprávě jasně říká, co se stalo. „Jednohvězdičkové hodnocení je tím nejnižším, pětihvězdičkové tím nejvyšším. Více hvězd znamená bezpečnější vůz. NHTSA neznámkuje auta za hranicí pěti hvězd a dále nehodnotí, ani nevytváří pořadí vozů se stejným hvězdičkovým hodnocením v jedné kategorii. Agentura navíc vytváří pravidla pro výrobce a reklamní agentury, které mají zajistit předávání přesných a jasných informací veřejnosti,” stojí doslova v tiskové zprávě NHTSA.
Pokud si odmyslíme diplomatickou neutrálnost, říká zpráva toto: hodnocení 5,4 hvězda si Tesla vymyslela a komunikací takové informace veřejnosti porušila pravidla, s nimiž před podstoupením testu musela souhlasit. Co si o tom myslet? Asi netřeba naznačovat, je to prostě jen „teslí lež” číslo 327, nic nového pod sluncem.
Po všem, co jsme si s Teslou užili, už jsme přesvědčeni, že v prostorách firmy to musí vypadat jako na dvoře Rudolfa II. - pár lidí rozbíjí atom, jiní vytvářejí perpetuum mobile, další elixír mládí. Brzy se tak zřejmě dočkáme prohlášení o tom, že Elon Musk rozbil atom, normálně sekerou. A akcie půjdou nahoru. To je ostatně na celé záležitosti to nejpozoruhodnější - prakticky vše, co dosud Tesla řekla a co bylo možné ověřit, byla lež či polopravda. Proč by tedy mělo být pravdou něco z toho, co zatím ověřeno být nemohlo? Proč by to mělo být důvodem věřit v lepší zítřky?
My raději zůstáváme skeptičtí a po zkušenosti nevěříme ani tomu, co Tesla prohlašuje, ani zvěstem, které se kolem ní točí. Patří mezi ně i náznaky, že Model S je opravdu dobré auto. Je to možné a rádi se z naší nedůvěry necháme vyvést. Po všem zmíněné ale na nic jiného než vlastní zkušenost nedáme a všem obezřetným lidem radíme totéž...







Model S je bezpečné auto, to nikdo nepopírá. Nejbezpečnější v historii ale z podstaty být nemůže, stejně jako nemohlo získat hodnocení 5,4 hvězdy. Podle prohlášení NHTSA je to čistá lež
Zdroje: Tesla, NHTSA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins