Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela
13.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle Elona Muska pomůže rozvoji elektromobilů, když zveřejní patenty Tesly. Otázkou je, zda by to udělal, kdyby měl v rukou nějaký převratný vynález.
Po předchozích náznacích, které Elon Musk, generální ředitel americké automobilky Tesla Motors, vypouštěl do světa od nedávného setkání investorů a akcionářů, již máme jasno: Tesla uvolní všechny své patenty, takže je kdokoliv bude moci získat a tím případně vylepšit své elektromobily či hybridy.
Včerejší zpráva o zpřístupnění nabíječek Tesla Supercharger hovořila o tom, že jiný výrobce, který bude chtít tuto infrastrukturu využívat, bude muset do ceny svých elektroaut zahrnout také doživotní nabíjení na těchto stanicích zdarma, jako to dělá Tesla. Tyto nabíječky jsou v současnosti považovány za jedny z nejlepších, díky nabíjecímu výkonu 135 kW jsou totiž velmi rychlé. Mezi uvolněnými patenty je pochopitelně i tento, mnoho ale neřeší - krom výkonu nepřináší nic zajímavého a zrovna ten si mohou jiné subjekty zajistit i bez patentů Tesly.
Podle tiskového prohlášení firmy původně své nápady zaregistrovala jako patenty, protože měla obavu z toho, že je velké automobilky okopírují a tak malého výrobce zadusí. To se však nestalo, hlavní konkurencí Modelu S jsou údajně automobily s konvenčním, příp. nanejvýš hybridním pohonem. „Programy na výrobu elektrických vozidel u velkých značek jsou velmi malé nebo žádné,” říká Elon Musk.
Otázkou však je, proč automobilka něco takového dělá. Musk říká, že to je kvůli rozvoji elektromobilů jako části trhu - budeme-li citovat jeho dřívější slova, automobilka nechce „prosekat cestu pralesem a pak za sebou položit miny”. V čerstvé tiskové zprávě dodává: „Věříme, že jak Tesla, tak i ostatní výrobci elektrických aut a celý svět budou profitovat z existence dostupné a rychle se vyvíjející technologické platformy.”
„Vezmeme-li v potaz, že roční produkce aut se blíží 100 milionům, Tesla nezvládne vyrábět elektromobily dostatečně rychle, aby odpověděla na uhlíkovou krizi,” píše se dále v prohlášení. Existence oné krize je však minimálně diskutabilní; zprávy o tom, že ropa pozítří dojde, se objevují už od 70. let minulého století. Stejně jako je přinejmenším diskutabilní, zda lidská produkce emisí CO2 něčemu škodí a i kdyby ano - elektromobily nejsou bezemisní, většina elektřiny na světě vzniká beztak z fosilních paliv.
Je to od Tesly značně neobvyklý krok a automobilka by ráda, aby byl vnímán jako progresivní. Je ale spíše jen realistický směrem k tomu, že patenty Tesly velkou cenu nemají. Být jediným na světě, kdo vyrábí něco, po čem je poptávka, je velmi ziskové a nenecháte si to vzít. Pokud vyrábíte něco, co převratné není (a Tesle to navzdory všemožným subvencím roky generuje jen ztráty), nemá valný smysl si to nechávat pod pokličkou. Musk jakožto nepochybně schopný stratég zřejmě vnímá jako lepší cestu možné ocenění tohoto velkorysého kroku ze strany akciových trhů než ve smyslu budoucí konkurenceschopnosti firmy či čehokoli jiného. Pokud Musk něčím je, pak chytrým oportunistou, nikoli novátorským mecenášem.
Co skutečně stojí za tímto krokem, je tedy nejasné. V perspektivě předchozího odstavce se nabízí vysvětlení, že Tesla opravdu nic světoborného nevymyslela, proto jí ekonomicky neuškodí, že své nápady nabídne volně k dispozici. Ostatně, posuďte sami - Tesla Model S je elektromobil s bateriemi, podobně jako například Volkswagen e-Golf, a nabíjí se ze zásuvky, ať už doma nebo na Superchargerech. Dobití doma stále trvá celou noc a síť Superchargerů je velmi řídká. Větší dojezd oproti ostatním elektroautům je dán jen a pouze tím, že do Tesly si můžete objednat akumulátory o kapacitě až 85 kWh, zatímco ostatní auta většinou končí pod 25 kWh, a ani tak není zdaleka takový, jako s autem stejné kategorie na naftu či benzín.
Jaký bude mít sdílení patentů efekt, se zatím musíme nechat překvapit. Může to znamenat rapidnější nárůst výrobců, kteří nabídnou auto na elektřinu. Pokud by se tohle stalo, může to v krajním případě znamenat i konec Tesly, třebaže Model S má po designové stránce navrch nad většinou srovnatelných aut. Anebo se nemusí stát vůbec nic...

Americká automobilka Tesla dává své patenty volně k dispozici
Popis obrázku
Tesla Model S má delší dojezd než ostatní jen díky násobně větším bateriím, nic převratného v tom není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včeraNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan