Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla oficiálně sdílí své patenty. Zřejmě proto, že nic převratného nevymyslela
13.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle Elona Muska pomůže rozvoji elektromobilů, když zveřejní patenty Tesly. Otázkou je, zda by to udělal, kdyby měl v rukou nějaký převratný vynález.
Po předchozích náznacích, které Elon Musk, generální ředitel americké automobilky Tesla Motors, vypouštěl do světa od nedávného setkání investorů a akcionářů, již máme jasno: Tesla uvolní všechny své patenty, takže je kdokoliv bude moci získat a tím případně vylepšit své elektromobily či hybridy.
Včerejší zpráva o zpřístupnění nabíječek Tesla Supercharger hovořila o tom, že jiný výrobce, který bude chtít tuto infrastrukturu využívat, bude muset do ceny svých elektroaut zahrnout také doživotní nabíjení na těchto stanicích zdarma, jako to dělá Tesla. Tyto nabíječky jsou v současnosti považovány za jedny z nejlepších, díky nabíjecímu výkonu 135 kW jsou totiž velmi rychlé. Mezi uvolněnými patenty je pochopitelně i tento, mnoho ale neřeší - krom výkonu nepřináší nic zajímavého a zrovna ten si mohou jiné subjekty zajistit i bez patentů Tesly.
Podle tiskového prohlášení firmy původně své nápady zaregistrovala jako patenty, protože měla obavu z toho, že je velké automobilky okopírují a tak malého výrobce zadusí. To se však nestalo, hlavní konkurencí Modelu S jsou údajně automobily s konvenčním, příp. nanejvýš hybridním pohonem. „Programy na výrobu elektrických vozidel u velkých značek jsou velmi malé nebo žádné,” říká Elon Musk.
Otázkou však je, proč automobilka něco takového dělá. Musk říká, že to je kvůli rozvoji elektromobilů jako části trhu - budeme-li citovat jeho dřívější slova, automobilka nechce „prosekat cestu pralesem a pak za sebou položit miny”. V čerstvé tiskové zprávě dodává: „Věříme, že jak Tesla, tak i ostatní výrobci elektrických aut a celý svět budou profitovat z existence dostupné a rychle se vyvíjející technologické platformy.”
„Vezmeme-li v potaz, že roční produkce aut se blíží 100 milionům, Tesla nezvládne vyrábět elektromobily dostatečně rychle, aby odpověděla na uhlíkovou krizi,” píše se dále v prohlášení. Existence oné krize je však minimálně diskutabilní; zprávy o tom, že ropa pozítří dojde, se objevují už od 70. let minulého století. Stejně jako je přinejmenším diskutabilní, zda lidská produkce emisí CO2 něčemu škodí a i kdyby ano - elektromobily nejsou bezemisní, většina elektřiny na světě vzniká beztak z fosilních paliv.
Je to od Tesly značně neobvyklý krok a automobilka by ráda, aby byl vnímán jako progresivní. Je ale spíše jen realistický směrem k tomu, že patenty Tesly velkou cenu nemají. Být jediným na světě, kdo vyrábí něco, po čem je poptávka, je velmi ziskové a nenecháte si to vzít. Pokud vyrábíte něco, co převratné není (a Tesle to navzdory všemožným subvencím roky generuje jen ztráty), nemá valný smysl si to nechávat pod pokličkou. Musk jakožto nepochybně schopný stratég zřejmě vnímá jako lepší cestu možné ocenění tohoto velkorysého kroku ze strany akciových trhů než ve smyslu budoucí konkurenceschopnosti firmy či čehokoli jiného. Pokud Musk něčím je, pak chytrým oportunistou, nikoli novátorským mecenášem.
Co skutečně stojí za tímto krokem, je tedy nejasné. V perspektivě předchozího odstavce se nabízí vysvětlení, že Tesla opravdu nic světoborného nevymyslela, proto jí ekonomicky neuškodí, že své nápady nabídne volně k dispozici. Ostatně, posuďte sami - Tesla Model S je elektromobil s bateriemi, podobně jako například Volkswagen e-Golf, a nabíjí se ze zásuvky, ať už doma nebo na Superchargerech. Dobití doma stále trvá celou noc a síť Superchargerů je velmi řídká. Větší dojezd oproti ostatním elektroautům je dán jen a pouze tím, že do Tesly si můžete objednat akumulátory o kapacitě až 85 kWh, zatímco ostatní auta většinou končí pod 25 kWh, a ani tak není zdaleka takový, jako s autem stejné kategorie na naftu či benzín.
Jaký bude mít sdílení patentů efekt, se zatím musíme nechat překvapit. Může to znamenat rapidnější nárůst výrobců, kteří nabídnou auto na elektřinu. Pokud by se tohle stalo, může to v krajním případě znamenat i konec Tesly, třebaže Model S má po designové stránce navrch nad většinou srovnatelných aut. Anebo se nemusí stát vůbec nic...
Americká automobilka Tesla dává své patenty volně k dispozici
Popis obrázku
Tesla Model S má delší dojezd než ostatní jen díky násobně větším bateriím, nic převratného v tom není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie