Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla obvinila autory studie spolehlivosti ze zaujatosti. Ti jí ale rázně vrátili úder
22.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V nové studii spolehlivosti organizace Consumer Reports dopadla Tesla obecně bídně a hodnocen byl i Model 3, se kterými lidé od CR ani nejeli. Jsou tedy zaujatí?
Americká organizace Consumer Reports koncem týdne zveřejnila statistiku očekávané spolehlivosti nových aut pro rok 2018. Tu jsme vám jako obvykle do detailu přiblížili i s výběrem vozů, kterým je podle Consumer Reports lepší se vyhnout. A jak už to v případě podobných studií bývá, rozpoutala vášně.
Daleko největší pozdvižení způsobila v kalifornském Palo Alto, kde sídlí Tesla. Výrobce elektromobilů totiž neskončil mezi automobilkami ani na čelních pozicích, ani v nadprůměru. Místo toho je se 37 body ze 100 možných v těžkém podprůměru, Model X je pak dokonce jedním z těch vozů, které není doporučeno koupit.
Magazín Consumer Reports (CR) vychází už od roku 1936 a nezisková organizace za ním stojící se snaží o maximální objektivitu - ať již v rámci automobilů, tak i mnoha dalších výrobků, jež míří na americký trh. Ve svém posledním hodnocení spolehlivosti pak zveřejnil i předpokládanou spolehlivost a také spokojenost zákazníků Tesly Model 3. Obojí označil za „průměrné” a vůz tedy dostal lepší hodnocení než zmíněný elektrický crossover. Přesto právě tento verdikt zvedl Teslu ze židle.
Za rozčilením Tesly stojí, že elektrickou novinku značky u CR ještě ani neřídili a přesto hodnotí to, jak bude spolehlivá a jak s ní někdo bude spokojen. Jinak obvykle klidný tiskový mluvčí Tesly se tak rozvášnil a směrem ke Consumer Reports poslal salvu nesmlouvavých slov naznačujících, že CR je proti Tesle zaujatý:
„Od chvíle, kdy Consumer Reports označil Model S za nejlepší auto všech dob a hodnocení revokoval poté, co bylo zpochybněno skeptiky, snížil integritu svých automobilových studií. Vyčleňuje Teslu způsobem, který je absurdní, zbytečný a zavádějící. Naznačuje, že naše auta jsou nebezpečná, nedostatečně rychlá a nespolehlivá na základě testů a průzkumů, které postrádají základní vědeckou integritu,” řekl mluvčí a dodal:
„Pokud jde o předpokládanou spolehlivost Model 3, je důležité poznamenat, že Consumer Reports zatím Model 3 ani neřídil, nemluvě o tom, že neví ani nic podstatného o tom, jak byl Model 3 vyvinut. Naše data znovu a znovu ukazují, že hodnocení CR je dlouhodobě nepřesné a zavádějící. Mnohokrát jsme je žádali, aby toto napravili a oni to odmítli.”
To jsou tvrdá slova, která zásadně zpochybňují to, na čem si CR zakládá - na absolutní nezávislosti a objektivitě. A na první pohled jsou pravdivá. Jakkoli hodnotit produkt, který jste nemohli poznat, je podivné a zavání snahou o úmyslné poškozování dobrého jména té či oné značky. Jenže tak jednoduché to není - CR hovoří o „předpokládané spolehlivosti”, nikoli o spolehlivosti jako takové. Je to předpoklad postavený na základě toho, co má CR k dispozici a ten pochopitelně může a nemusí být pravdivý.
Je to jako když nyní některý z politických komentátorů řekne svůj předpoklad, co přinese výsledek včera skončivších voleb. Je to jeho předpoklad, jeho názor vycházející z jeho zkušeností a úsudku. Musí být správný? Nikoli. Je ale jen kvůli tomu něco špatného na tom, že je vyřkl? Nikoli. Je to prostě... předpoklad. A přesně v tomto duchu se proti výpadu mluvčího Tesly ohradil CR.
Zástupci magazínu říkají, že nemohou být zaujatí už proto, že úplně stejným způsobem hodnotí auta všech značek. A pokud nemají vlastní zkušenost či věrohodná data od majitelů, vychází z toho, co mají k dispozici. „Vytvoříme předpoklad pro nový model nebo model, k němuž nemáme dostatek dat, na základě historických zkušeností s tím či oním výrobcem, na základě předchozí generace téhož vozu či modelů používajících ty samé komponenty. Samozřejmě, je to pouze předpoklad, takže tato skóre nejsou zárukou spolehlivosti jakéhokoli konkrétního vozu,” říká CR v reakci na vyjádření Tesly.
A také jemu lze dát zapravdu. Hovoří-li o hodnocení jako o předpokladu, je třeba ho tak vnímat. Navíc je třeba říci, že předpoklady CR v minulosti obvykle nemířily mimo terč. Nakonec, pokud např. Fiat udělá 10 nespolehlivých modelů v řadě, jaká je pravděpodobnost, že ten 11. bude spolehlivý? Nebo pokud se budou Volkswagenu kazit Golf i A3, jak moc je pravděpodobné, že Octavia bude skvělá? Stát se to může, předpokládat opak je ale na místě. A zrovna Tesla má potíže s kvalitou i spolehlivostí u všech svých dosavadních modelů, takže jak moc je pravděpodobné, že Model 3 bude úplně jiný?
Krom toho si ani u CR neodpustili trochu jízlivosti. Totiž, Model 3 je podle Tesly ve výrobě od července, jenže ani teď se pořádně nevyrábí. A u CR by se jistě rádi přesvědčili o tom, že jejich předpoklady jsou mylné, kdyby... mohli. „Můžete si být jisti, že důkladně otestujeme Model 3 a pečlivě zvážíme jeho kvality se stejnou péčí, jako věnujeme všem vozům, které zkoušíme. Jakmile nějaký dostaneme - čekáme trpělivě spolu s ostatními zákazníky,” říká dále CR.
Takže mnoho povyku pro nic? Patrně ano. CR vydal předběžné hodnocení Model 3, jako to obvykle dělá, a protože Tesly z jeho testů nevychází bůhvíjak dobře, dostal i Model 3 předpoklad průměrné spolehlivosti a uspokojivosti. Tesla na to zareagovala po všech posledních hodnoceních podrážděně a asi to nebylo na místě - je nakonec její chybou, že Model 3 vyrábí jen zlomek oproti vlastním očekáváním a CR nedodala k testu vůz, který by jej mohl včas, tedy před vydáním nové studie, přesvědčit mylnosti jeho předpokladů...





























Tesla Model 3 získala od magazínu Consumer Reports jen průměrné hodnocení předpokládané spolehlivosti. Není divu, že z toho v Palo Alto radost nemají, vztekají se ale zbytečně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejčtenější články
Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch