Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla navzdory slibům nezahájí výrobu Modelu 3 včas. Bude se tak jen tvářit
6.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla sama přiznala, že ještě nepustila do testovacího provozu prototypy Model 3 ve fázi Beta. A takový stav nevěští nic dobrého.
Letošní rok má být pro automobilku Tesla tím přelomovým. Po skoro 14 letech existence, během nichž nakumulovala ztráty v řádu desítek miliard Kč, chce v červenci odstartovat výrobu Modelu 3. Jde o první vůz, jenž má šanci na to stát se masovým elektromobilem. Jeho cena by měla začínat pod 900 tisíci korunami, již základní varianta by měla nabízet dojezd okolo 350 kilometrů na jedno nabití, což vypadá jako použitelné charakteristiky. Není proto vlastně překvapivé, že na Model 3 již složilo vratnou zálohu ve výši 1 000 USD (cca 26 tisíc korun) přes 375 tisíc lidí.
Na jedné straně to pro Teslu znamená úspěch, již na zálohách vybrala slušnou částku. Nicméně na stranu druhou jde o obří závazek vůči potenciální klientele a investorům. Před pár dny se zdálo, že automobilce se jej podaří splnit, neboť 20. února odstartovala výroba pilotní várky vozů. Na těch automobilka zkouší výrobní procesy, které mají být mnohem jednodušší než u Modelu S a Modelu X.
Jakkoliv by se tedy mohlo zdát, že Tesla je na dobré cestě, jsou lidé, kteří ji nevěří. Analytik společnosti Goldman Sachs David Tamberrino navzdory výše zmíněnému snížil své hodnocení akcií automobilky na „prodat“. Nevěří, že by Model 3 skutečně odstartoval v červenci. Tesla podle něj zůstane věrná svým tradicím a Model 3 v termínu nepřijde. Jenže v jeho případě jde o daleko více než u S a X, prodleva tak bude mít daleko větší následky než dosud.
To je ostatně patrné již v reakci na zmiňovanou změnu hodnocení, akcie automobilky jen během minulého pondělku poklesly o 4,1 procenta na 246 dolarů (6 320 Kč). Tamberrino přitom naznačuje, že tento pád bude pokračovat především v létě, kdy bude zcela jasné, že Tesla opětovně prošvihla svůj vlastní termín. Akcie by dle něj měly zamířit dolů o 25 procent, tedy na 185 USD (4 750 Kč).
Tesla by se takto dostala zhruba na úroveň roku 2015, což bude velice nepříjemné ve chvíli, kdy automobilka bude potřebovat navýšit své hotovostní rezervy. Tamberrino se samozřejmě může ve svém výhledu mýlit, nicméně jeho hodnocení, jak se ukázalo, je založeno na podstatném faktu, který přiznala sama Tesla - automobilka i podle poslední zprávy pro investory stále ještě neposlala do ulic testovací prototypy ve fázi beta.
To jsou obvykle ty prototypy, které vídáme nafocené v provozu jen s lehkou kamufláží. Podle lidí z oboru přitom tato fáze běžně předchází start sériové výroby nejméně o půl roku a tolik času do července nezbývá. Model 3 navíc prý stále nemá zcela finalizovaný design a jeho dotažení má automobilce ještě nějaký ten pátek zabrat. Prototypy ve fázi beta by tedy mohly začít najíždět cenné kilometry v ještě pozdějším termínu, což by opět posunulo start produkce kamsi do roku 2018, v nejlepším případě.
Dle zdrojů obeznámených s celou záležitostí může Tesla vývoj uspěchat a prototypovou fázi omezit či dokonce zcela vynechat, doplatila by na to ale znovu řešením kvalitativních nedostatků u prvních kusů. Očekává se tak spíše to, že firma přikročí k jistému úskoku, jenž by měl ošálit veřejnost i investory. V červenci vyrobí pár kusů pro zaměstnance či jiné lidi blízké automobilce a řekne, že výroba jede přesně podle plánu. Zákazníkům, kteří nejsou mezi prvními, jež mají vůz dostat, to beztak vadit nebude a investory to uspokojí.
Jaký bude skutečný vývoj, ukáže čas. V tuto chvíli se ale zdá být extrémně nepravděpodobné, že by skutečná sériová výroba, jak ji známe u jiných automobilek, začala během čtyř měsíců.















Tesla Model 3 sice byla odhalena již před rokem, její design ovšem nebyl finální a je stále pilován. Navíc značka ještě nepustila do provozu testovací prototypy ve fázi beta, start sériové výroby v červenci tak není příliš reálný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle