Tesla naštvala svého velkého zákazníka, po poruše 55 aut si s ní vyřizuje účty

Že Tesly nepatří mezi nejspolehlivější auta, se tak nějak ví, běžní zákazníci o tom ale příliš nemluví. Jeden z těch firemních, který si pořídil 278 vozů, už potichu zůstat nechtěl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla naštvala svého velkého zákazníka, po poruše 55 aut si s ní vyřizuje účty

2.5.2019 | Petr Prokopec

Tesla naštvala svého velkého zákazníka, po poruše 55 aut si s ní vyřizuje účty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že Tesly nepatří mezi nejspolehlivější auta, se tak nějak ví, běžní zákazníci o tom ale příliš nemluví. Jeden z těch firemních, který si pořídil 278 vozů, už potichu zůstat nechtěl.

Tesla si od svých aktivit v Číně slibuje opravdu hodně. Jde o největší automobilový trh světa, který navíc výrazně podporuje právě elektromobilitu. Kromě toho je domovem řady movitých lidí, kterým nemohla uniknout ani image, která je s Teslami spojena. Není proto nikterak překvapivé, že automobilka v Číně staví novou továrnu, otázkou však je, zda to povede k úspěchu.

Čínští zákazníci se sice elektrickými vozy nechali poměrně hodně poblouznit, o to krutější však bylo vystřízlivění. Velká část produkce je totiž spojena s mnoha závadami, u některých aut dokonce došlo na samovznícení. Hned 70 procent lidí tak uvedlo, že podobnou chybu s elektromobily již nehodlá udělat. To ale rozhodně není voda na mlýn Tesle, která se sice dušuje, jak soustavně navyšuje kvalitu a jak vyrábí ta nejlepší auta na světě, ovšem na cestě od řečí ke skutkům se daleko nedostala.

Co je snad možná ještě horší, Tesla poněkud selhává v komunikaci se zákazníky. V uplynulých měsících jsme zmiňovali hlavně špatnou informovanost, jenž se týkala amerických dodávek Modelu 3. Nicméně automobilka často odmítá reagovat na cokoliv negativního, co nedokáže bezprostředně vyřešit. A když se již k odpovědím dostane, vinu rozhodně nikdy nehledá u sebe, ale naopak u ostatních. S tímto přístupem ale v Číně začíná narážet.

Aktuálně je velká pozornost zaměřena na čínskou společnost iUNICORN (známou též pod názvem Shenma Zuanche), která se specializuje na přepravní služby luxusními elektrickými vozy. Z toho důvodu v letech 2016 a 2017 nakoupila hned 278 vozů značky Tesla. Příliš spokojena s touto flotilou ovšem není, neboť hned 20 procent ze zakoupených aut stihly závažnější potíže. A aby toho nebylo málo, jednoduché nebyly ani opravy - každý vůz stál v servisu v průměru 45 dní.

Číňané se tyto problémy pokusili řešit s Teslou přímo, jak skrze její pobočku v Chengdu, tak i přes kalifornské ústředí, přičemž za odstavení aut na 3,5 milionu minut požadovali kompenzaci ve výši 6,5 milionu yuanů (cca 22,23 milionů korun). Jelikož se jim však nedostalo adekvátních odpovědí, byli nuceni konstatovat, že „vnitřní efektivita Tesly je malá, což vyústilo v neuspokojivou poprodejní péči, dlouhé řešení stížností a zpoždění při nápravě problémů s vozy“.

Nezůstalo však jen u toho, Shenma přišla také se zvláštní, ale o to účinnější formou stížnosti - pronajala si totiž tři billboardy na newyorském Times Square. A jakkoliv ty byly v Čínštině a navíc ozařovaly náměstí pouze 30 minut, než došlo k dosud neobjasněnému stažení, rozhodně zafungovaly. O sporu Číňanů s Teslou se totiž dozvěděl celý svět, a to nikoliv v kladných souvislostech.

Na třech billboardech se objevily nápisy „Teslo, opravíš to, nebo ne?“, „Teslo, bude odškodné, nebo ne?“ a „Teslo, přiznáš to, nebo ne?“. Shenma si přitom New York vybrala proto, že automobilka je zde zalistována na burze. Dle odborníků ji pronájem měl přijít dráže, než kolik požaduje v rámci kompenzace, detaily nejsou známy. Nicméně o peníze tu prý nejde, požadován je hlavně odlišný přístup Tesly k zákazníkům. Sama automobilka na to zatím nezareagovala, a tak teprve uvidíme, co bude následovat.


Tesla naštvala svého velkého zákazníka, po poruše 55 aut si s ní vyřizuje účty - 1 - Tesla a billboard cinske firmy 01
Čínská firma si na billboardech na Times Square stěžuje na kvalitu Tesel

Tesla naštvala svého velkého zákazníka, po poruše 55 aut si s ní vyřizuje účty - 2 - Tesla a billboard cinske firmy 02Tesla naštvala svého velkého zákazníka, po poruše 55 aut si s ní vyřizuje účty - 3 - Tesla a billboard cinske firmy 03
Automobilka se zatím k věci vůbec nevyjádřila

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.