Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla možná našla řešení špinavého tajemství jinak čistých elektrických aut
3.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejde tu o to, jak čistě vyrobit energii, která elektromobily pohání, takové možnosti už existují. Elektrická auta skrývají pro přírodu ještě jiné riziko.
Velké plány na výrobu lithium-ionových baterií, o kterých jsme se včera dozvěděli od Elona Muska, míří z jeho pohledu jediným směrem - za možností „pohánět” udržitelnými zdroji energie nejen všechny automobily, ale i celý svět. Podle něj by bylo zapotřebí asi sto gigatováren, aby tento úkol zvládly a i když se nyní můžeme ptát, jak by udržitelnými způsoby vznikal dostatek samotné elektrické energie, kterou by ony akumulátory uchovávaly, tuto debatu pro dnešek necháme být. Je tu totiž ještě jiný problém.
Akumulátory mají svou životnost a po jejím skončení není ekonomické ani ekoloigcké je jen tak vyhodit - jejich výroba je drahá a poškozuje životní prostředí. Právě baterie jsou jedním z přitom největších, dosud skrytých environmentálních problémů elektromobilů, a to jak při výrobě, tak i poté, co skončí jejich život. A pokud chce Tesla vyrábět do roku 2020 milion aut ročně, jak sama nyní hlásá, bude mít velmi brzy před sebou obrovskou horu mrtvých baterií, se kterými bude muset něco dělat.
Žádné rozumné řešení dnes neexistuje, neboť není způsob, jak s akumulátory v tak obrovském měřítku efektivně zacházet. Možná i na to ale Tesla má recept. Ukazuje se totiž, že automobilka je potichu spojena s firmou Redwood Materials, která si klade za cíl právě zacházení s akumulátory od jejich úplného zrodu až po jejich přerod v znovu použitelné baterie. „Našli jsme webovou stránku svázanou s touto společností, která její plánovanou činnost popisuje jako starost o celý životní cyklus materiálů z baterií, vyzdvihujíc 'pokročilé technologie a vývoj procesů pro recyklování, repasování a opětovné použití'," píše web CB Insights, který tuto informaci vypátral.
Může se to zdát banální, jenže recyklace baterií je náročným procesem, který v měřítku, jaký si nyní Tesla myslí, že bude potřebovat, není schopen nikdo zastat - prostě neexistuje místo, kam by bylo možné za pár let odvézt milion baterek a dále se o ně nestarat. A tak řešení firma hledá sama a možná už ho našla.
Společnost Redwood Materials není s Teslou spojena přímo, člověk ale nemusí být génius, aby si obě firmy dal dohromady. Technický ředitel a významný akcionář Tesly JB Straubel a šéf speciálních projektů Andrew Stevenson jsou generálními řediteli Redwood Materials. Do firmy také 17. dubna 2017 přitekly dva miliony dolarů (49,28 milionu korun) od „neznámého investora”. A tušíme, že víme, kdo to bude.
Recyklace je sice náročná, ale v podstatě jediná schůdná cesta, kterou musí Tesla sama zefektivnit, pokud chce přežít svůj rozmach. „S ambiciózními plány Tesly na navyšování výroby o nové modely a na velké objemy produkce, efektivnost využívání materiálů může být klíčová,” konstatuje dále CB Insights. O milionu aut ročně můžeme pochybovat, o určité životnosti lithium-ionových baterií nikoliv. Proto se investice do procesu recyklace akumulátorů něčím, co může Tesle velmi vyplatit.
Bude-li totiž Tesla první na trhu, kdo bude umět tyto akumulátory efektivně a ve velkém recyklovat, a čeká-li nás masivní nástup elektromobilů, firma Redwood Materials bude během pár let zlatý důl. Samozřejmě je možné, že Redwood Materials není s Teslou spojena vůbec a je to soukromá aktivita pánů Straubela a Stevensona, předpokládat to ale nelze - Straubel drží v Tesle čtvrt milionu akcií a těžko bude na své triko dělat něco, co by šlo jakkoli proti zájmům jeho klíčového partnera, Elona Muska.
Baterii pro Teslu S už jsme dříve viděli celou...
...rozebranou na dílčí články...
...i po „pitvě” samotných článků
Zdroj: CB Insights přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před hodinou - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 3 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 4 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 6 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie