Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Motors zákazníkům: zaplaťte předem za nedodaná auta, abychom byli v zisku
5.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Tesla vykázala v prvním kvartálu letošního roku poprvé ve své historii zisk. Jak už to ale u této firmy bývá, byla to tak trochu levárna.
Americká mikroautomobilka Tesla Motors žije dvojím životem. První je ten, který veřejnosti maluje sama firma a který je tak krásný, že se pravidelně dokáže postarat o růst cen jejích akcií. Ten druhý, pečlivě skrývaný, je skutečný, který na veřejnost proniká pouze v náznacích a obvykle se stará o opak. Nejen u nás, ale v celém světě jsou novináři obvykle příliš líní na to, aby sledovali jiné než oficiálně servírované příběhy, a tak ti, kteří upozorňují na díry v Teslou předkládaných faktech, vypadají v záplavě ostatních jako blázni.
Jenže realita je jen jedna a to, co zmiňuje Tesla, ji navzdory omezenému množství ověřitelných informací často zjevně nereflektuje. Naposledy včera jsme vás informovali o dalších brzkých plánech firmy, které jsou prezentovány krátce poté, co byly odloženy ty předchozí. To je ale nic proti tomu, co se podařilo zjistit kolegům z agentury Bloomberg. I současná realita společnosti je poněkud odlišná, než se nám výrobce snaží ukázat. A to hned ve dvou ohledech.
Jednak se Tesla hned začátkem tohoto týdne pochlubila faktem, že vůbec poprvé ve své desetileté historii dosáhla kvartálního zisku. Zprávu jsme do ověření její podstaty nezveřejnili a dobře jsme udělali, neboť do zisku se firma dostala poněkud pochybným způsobem. Cory Johnson z Bloombergu také není z těch, kteří by bez řečí spolkli jakékoli marketingové sousto, a tak ve věci pátral dále.
Po komunikaci se zákazníky zjistil, že těm, kterým nebyl dodán objednaný vůz, byl v prvním kvartálu zaslán e-mail s žádostí o předčasné finanční pokrytí jejich objednávky právě proto, aby se Tesla dostala do černých čísel. Ani si nevymýšlela žádné jiné důvody, a tak ve zprávě autorizované samotnou společností stojí mimo jiné: „Tesla se v tomto čtvrtletí nachází na prahu ziskovosti, poprvé za 10 let, co firma začala. To je pro společnost obrovským mezníkem, který bude skvělý nejen pro firmu, ale i pro naše zákazníky. Aby Tesla mohla započítat prodej vašeho Model S do tohoto čtvrtletí, prostě potřebujeme obdržet platbu.”
To je samo o sobě pozoruhodné, a to nejen proto, že to připomíná někdejší fiktivní reklamu výrobce cukrovinek se slovy: „Děti, kupte si naše bonbóny, nebo zkrachujeme.” Tento krok pochopitelně mate i investory, neboť akcie firmy kupují na základě výsledků, které jsou sice formálně správné, ale fakticky matoucí. A v neposlední řadě si tím Tesla dělá sama problémy do budoucna, je to takové interní „letadlo” (Ponziho systém, přesněji řečeno) - neuspokojené objednávky, které takto uměle přesune do předchozího kvartálu, ji pochopitelně budou chybět v kvartálu následujícím a zamaskovat budoucí propad může jen neustále rostoucí poptávka a schopnost firmy vyrábět další a další auta. A ani jedno se nutně nemusí stát.
Už to by bylo varující, Cory Johnson ale přišel ještě na jednu věc. Podařilo se mu najít zákazníka Tesly, který si Model S objednal v prosinci 2012 a převzal jej již tuto středu, 3. dubna 2013. Je to snad pozitivní zpráva o tom, že Tesla skutečně dokáže auta vyrábět a dodávat v relativně rychlém termínu? I tak lze věc vnímat, dívat se na ni ale dá i z druhé strany. Tesla totiž v prosinci prohlašovala, že má od zákazníků 15 000 nevyřízených závazných objednávek na Model S. Od ledna do března ale dodala jen něco přes 4 700 aut. Je to jednoduchá matematika - pokud v prosinci máte 15 000 dřívějších objednávek (s nemalou zálohou), které slibujete prioritně uspokojit a zákazník, který přijde v prosinci, si vůz odveze po jeho dodání pouze 4 700 jiných zákazníků, znamená to, že minimálně 10 300 předchozích objednávek nebylo vyřízeno.
Proč? Dokázal daný prosincový zákazník přeskočit frontu 10 000 čekatelů? Těžko. Jak Johnson zmiňuje, důvodem bude, že oněch 10 000 zákazníků buď své objednávky zrušilo, nebo vůz nechce odebrat v tuto chvíli a nebo, a to je podle nás vzhledem ke stylu komunikace Tesly vůbec nejpravděpodobnější, žádných 15 000 objednávek v prosinci reálně neexistovalo. Pak by šlo jen o jedno z mnoha marketingových „šmé”, kterých se americká firma dopustila již mnohokrát.
Jinými slovy - máme tu zisk dosažený pomocí umělého započítání reálně neuskutečněných prodejů. máme tu informaci o předchozí manipulaci s počtem avizovaných objednávek (ať už jakýmkoli způsobem), máme tu zas a znova odložené plány a na stole jen nějak prodávaný Model S za stále nevysvětlitelné ceny. Navíc Tesla vyřadila z nabídky nejlevnější provedení s akumulátory o kapacitě 40 kWh, prý pro nedostatek zájmu. Ale věřte tomu v záplavě ostatních přetvářek a „nepřesností”, zvláště když relativní dostupnost vozu byla jedním z motivů k přidělení dotované státní půjčky a nejlevnější model zmizí z nabídky krátce po začátku výroby.
Vážně máte pocit, že ve vývoji Tesly nastal nějaký reálný zlom? Po sundání růžových brýlí tak lze současnou realitu vnímat jen stěží.
Tesla Model S se prodává, ale zatímco firma se chlubí skvělými čísly a kvartálními ziskem, my vidíme 10 tisíc zrušených objednávek a manipulaci s prodejními čísly
Kdyby vás zajímalo vystoupení Coryho Johnsona v Bloomberg TV v původním znění
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva