Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model Y na německé dálnici ukázala naprostou nepoužitelnost elektromobilů pro jakkoli rychlé ježdění
29.4.2022 | Petr Miler
Nejede špatně, to ani omylem, ale k čemu je vám to dobré, když během pouhých 43 sekund a 2,5 kilometru jízdy přijde o tolik kapacity baterek, že si tak dál netroufnete jet ani dalších pár minut?
Elektrická auta některými svými vlastnostmi lákají. Jednou z nich je dynamika ve smyslu akcelerace, která naděluje zrychlení sportovních či supersportovních vozů mnohem obyčejnějším a dostupnějším modelům. To je fajn, problém je jen v tom, jak dlouho si můžete takové vlastnosti užívat. Jednou, možná dvakrát za den? Pokud chcete někam dojet, pak snad ani to ne.
Je to taková hra, pocit, že můžete, víc ne. Zažili jste to ostatně možná v provozu sami, když jste narazili na nějakého „teslistu”. Pokud jedete rychleji, asi tak polovina z nich vám bude chtít ukázat, jak mu jeho auto jede. Proč ne, ještě jsem ale nepotkal nikoho, komu by to vydrželo déle než pár sekund, konzistentně vyšší rychlostí na dálnici nebo ještě více v Německu nevydržel nikdy jet ani jeden.
Odpověď, proč tomu tak je, se skrývala už v některých z našich předchozích článků, které byly přímo na spotřebu elektromobilů při svižné jízdě zaměřeny. A skrývá se i ve videu níže, které na ploše tří minut ukazuje primárně dynamiku Tesly Model Y Performance, tedy vrcholného provedení menšího crossoveru značky. Má mít až 562 koní výkonu, akcelerovat na stovku za 3,7 sekundy a dosáhnout až 250 km/h.
V praxi to v podstatě dokazuje - na stovce je za něco málo přes 4 sekundy, 250 km/h zdolá a je na nich za nějakých 43 sekund. To je vcelku obvyklý čas, víceméně každé standardně koncipované auto dosáhne své maximálky okolo 50 sekund a jen pokud je elektronicky omezená či je jinak uměle ovlivněná, stane se to o trochu dříve. Zaujalo nás něco jiného - kolik za jednu takovou akceleraci vůz spálí své energie.
Během jednoho jediného zrychlení z 0 na 250 km/h, které se odehraje za oněch 43 sekund na dráze 2,5 km, klesne kapacita akumulátorů z 88 % při startu na 83 % po dosažení dvěstěpadesátky. Plných 5 % baterek sežere tedy jedno jediné zrychlení - je to jednak energeticky náročná věc (auto váží přes 2 tuny a není to zrovna Lotus) a pak je tu pořád ten samý problém. Použitelná kapacita akumulátorů činí jen 75 kWh, to je ekvivalent 19 litrů nafty. Dejte si 19litrovou nádrž do dvoutunového SUV s podobným výkonem a lépe na tom nebudete.
Je tedy hezké, že elektromobily zrychlují, ale pokud vypotřebují celé své baterky na pár akcelerací nebo pár desítek kilometrů hodně rychlé jízdy, je to vůbec k něčemu? Bohužel, také v tomto ohledu jde o úplně jiný svět, než jaký známe ze zkušeností se spalovacími auty. I s opravdu výkonnými modely, klidně i velkými a praktickými vozy typu BMW M3 nebo M5, ujedete na natankování extrémními rychlostmi přes 200 km a doplnění paliva je otázkou minut. I v tomto jsou elektrická auta mnohonásobně horší, navíc za desítky minut až hodiny znovu doplníte jen onu „19litrovou nádrž”, ne 60- či 70litrovou.
Jakkoli tedy Model Y Performance vypadá lákavě, s touto mizernou použitelností je za cenu od 1 874 490 Kč drahým špásem. Stejně jako kterýkoli jiný elektrický model, fyzikální zákony nepopře jediný.
Tesla Model Y Performance na německé dálnici nejede špatně, během 43 sekund akcelerace ale přijde o 5 % kapacity svých baterek, jak můžete vidět níže. To je k ničemu. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 10 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva