Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika
22.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Model X se sotva začal vyrábět, i tak už musel do servisů v rámci svolávací akce. Ta ale řešila jen jednu z mnoha vyskytujících se závad.
Příchod druhého modelu Tesly byl ohlášen již v roce 2012. Na zahájení prodeje si ale koupěchtiví zákazníci museli velmi dlouho počkat, neboť sériová verze elektrického SUV či crossoveru, chcete-li, spatřila světlo světa až loni v září. Do konce roku pak bylo vyrobeno jen pár exemplářů, naplno se montážní linky rozeběhly až letos. Elon Musk ale rozhodně k jásotu nemá důvod, neboť Model X se potýká s jedním problémem za druhým.
Vše odstartovalo svolávací akcí, na kterou na počátku tohoto měsíce muselo 2 700 exemplářů, tedy všechna do té doby vyrobená auta. Problém se týkal zámku třetí řady sedadel, který se v případě kolize mohl povolit a poslat tak celou lavici vpřed. To by ohrožovalo nejen na ní sedící pasažéry, ale také zbytek posádky. Tesla v tomto přišla s řešením včas a tuto poruchu lze považovat jen za snad akceptovatelnou „dětskou bolístku“
Nicméně aktuálně začínají ze všech koutů světa přicházet zprávy o dalších vadách. V hlavní roli v nich většinou hrají dveře. Ty přední, jenž mají být vybaveny automatickým systémem, se odmítají otevřít při příchodu majitele, popřípadě se dají otevřít jen zevnitř. V případě zadních zvaných Falcon Wing pro změnu selhává senzor měřící vzdálenost od překážek a dochází tak ke kolizím.
Dalším v řadě je mechanizmus otevírání a zavírání oken, kdy u některých zákazníků šlo o mechanickou vadu, jinde nekvalitní montáž, kde otevírání oken bránil kus plastu, či softwarový problém. Když už jsme u oken, také tvar čelního okna není bez vlivu. Způsobuje zdvojování obrazu, zvláště v noci je to prý patrné u světel jiných aut a lamp pouličního osvětlení. Řidiče to rozptyluje a hlavně zvyšuje únavu jeho očí.
Stížnosti se objevují i na autopilot, zamrzání centrální obrazovky, a neschopnost topné soustavy udržet vevnitř dostatečně vysokou teplotu. Pokračovat lze výčtem závad související s již zmíněnou kvalitou montáže. V Tesle se prý hromadí stížnosti na kvalitu laku, špatně sestavený interiér, poruchy u druhé řady sedadel, nerovnoměrné slícování panelů karoserie a poddimenzovanou kapacitu klimatizace.
Různé závady samozřejmě lze nového modelu očekávat, ale u řady z popisovaných záležitostí to lehce zavání podceněním vývoje a konstrukce. V tomto Tesla není osamocena a stává se to i firmám s daleko delší tradicí výroby, jenže v jejím případě lze ukázat i na Model S, jehož kvalita se dlouhodobě pohybuje pod průměrem třídy. U ní se vyskytují závady u pohonu, nabíjecí soustavy a také kvalita montáže je problematická.
Ale zpět k Modelu X. Asi nejzajímavěji své problémy popsal softwarový fanatik Byron Deeter ze společnosti Bessemer Venture Partners, v případě jehož vozu nejprve došlo k již zmiňovanému selhání automatiky předních dveří u řidiče. O týden později se již tyto dveře neotevíraly vůbec, stejně jako levé zadní. Deeter tak musel lézt do vozu skrze prostor pro spolujezdce.
Tento týden pro změnu měly přední dveře problém nejen s otevíráním, ale také se zavíráním. Deeter prý vyzkoušel i řadu variant skrze samotný software, nicméně ani tak nedosáhl kýženého úspěchu. Na setkání správní rady tak musel vyrazit s jednou rukou na volantu a druhou udržujíc dveře zavřené, což prý „nebylo zrovna chytré, ale neměl jsem čas na zavolání taxi“.
Jakkoliv se to již v tuto chvíli může zdát příliš, věci se ještě dále zhoršily. Kromě samotných dveří totiž na straně řidiče přestalo fungovat i ovládání oken, při couvání se pro změnu každých pár metrů aktivovala parkovací brzda. Vůz tak nakonec zůstal v garáži, kde bude muset vyčkat na příjezd techniků.
Deeter pochopitelně není jediný, kdo popisuje podobné hororové příběhy. Jeden z britských majitelů v rozhovoru pro Guardian mj. uvedl: „Moje auto se muselo dvakrát vracet do servisu a problémy jsou stále všude. (...) Může to tak jít dál a dál.”
Tesla přitom již skrze mluvčího uvedla, že „pracuje na odstranění závad individuálně s každým zákazníkem“. A bude tak prý činit do té doby, dokud všichni nebudou spokojeni. Tento přístup jí prý již vynesl nemalou loajalitu klientely, neboť 98 % všech dosavadních majitelů by si prý jako svůj další vůz opět koupilo Teslu.
Na první pohled se tedy může zdát, že jde skutečně jen o prvotní závady a automobilka nakonec vše zdárně vyřeší. Nicméně se musíme ptát, zda se s obdobnými problémy bude potýkat také Model 3. Pokud by totiž „dětskými bolístkami“ trpěla většina z více než 300 tisíc poptávaných kusů, pak má Tesla opravdu nemalý problém.
Závěrem lze snad poznamenat, že Tesla se může spolehnout na své věrné fandy. Velká většina stěžujících jí chyby odpouští a otázkám, zda firmě jen dělají testovací řidiče, se jen smějí. Ovšem na otázky, zda-li by podobné problémy odpustili Lexusu nebo Mercedesu, bez rozmyslu odpovídají záporně. Přejme, aby jim ten optimismus zůstal, zvláště při cenách, jaké musí za vůz platit. A Tesle nedošla chuť řešit záplavu reklamací...
Tesla Model X sice není zrovna levné zboží, problémů má ovšem více než mnohý mainstreamový vůz
Zdroje: Consumer Reports, The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva