Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model S P100D ve skutečnosti stovku za 2,28 s nedá. Jaká je tedy realita?
20.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Motor Trend naměřil Modelu S zrychlení na 60 mph za 2,28 sekundy, což rázem obletělo svět. Jenže realita až tak růžová není.
Tesla Model S je podle měření amerického Motor Trendu nejlépe zrychlující auto na světě. Magazín jí naměřil čas 2,28 vteřiny na 60 mph, tedy 97 km/h, a to ji dostalo nad všechny tři hybridní hypersporty i nad Porsche 911 991 Turbo S. Věnovali jsme se tomu nedávno, je to skutečně zajímavá zpráva - prohlášení automobilky z loňského srpna by tím konečně nabralo na pravdivosti.
Minulý týden se ale tento výsledek dostal do rukou Jasonovi Fenskemu, našemu příteli z kanálu Engineering Explained na Youtube, který je rozebíral z fyzikálního hlediska. S pomocí dříve probíraného postupu pak spočítal, že za ideálních podmínek dle měření samotného Motor Trendu by Model S P100D mohl na stovku zrychlit za 2,32 sekundy. To kdyby všechno dokonale klaplo, protože limitem by auta už nebyl výkon či hnaná osa, ale prostá schopnost pneumatik přenést dynamický potenciál na silnici. Jinými slovy, Model S by musel úplně stejně akcelerovat jako brzdit, pak by se dostal na 2,32 sekundy.
On ale měl být v praxi ještě o 4 setiny lepší, což je podezřelé. Jason se nad tím pozastavil, ale nevěnoval tomu zase takovou pozornost - je to tak malý rozdíl, že jej mohly způsobit jen trochu jiné okolnosti a spíše tím poukazoval na to, že jeho loňské výpočty fungují. Jenže pak se mu ozvali lidé z Motor Trendu a řekli mu, že oněch 2,28 sekundy času zrychlení na stovku není celá pravda. Tu si můžeme probrat až nyní.
Oněch 2,28 sekundy totiž není celý čas akcelerace z 0 na 97 km/h, je z něj odečte tzv. „1 foot rollout”, česky řekněme „30centimetrový rozjezd”. To je první stopa (30,48 cm), kterou auto při startu na pořádné čtvrtmílové závodní dráze urazí. Stručně řečeno, jakýkoliv čas se počítá od této chvíle, nikoliv od momentu, kdy se auto pohne a pokud chceme znát celý čas, musíme připočíst dobu potřebnou na onen 30cm rozjezd. K čemu je taková věc dobrá?
Možná jste si na videích čtvrtmílových závodů všimli světel „Pre-Staged” a „Staged” na semaforu. Tahle světla slouží k tomu, aby řidiči přesně věděli, kdy stojí správně na startovní čáře. Jsou to laserové paprsky, které jsou od sebe vzdálené 7 palců, tedy necelých 18 cm. Když přijíždí na start, koly protnou napřed jeden a pak druhý paprsek.
Pak je závod odstartován, ale čas jízdy, který je pak výsledkem a který se poměřuje s ostatními, se začíná počítat až ve chvíli, kdy se druhý paprsek obnoví. V tu chvíli auto ujede zhruba stopu, zrychlí klidně i na desítky km/h a trvá to zhruba 0,3 vteřiny. U každého auta to je samozřejmě jinak, pokaždé zastavíte o pár milimetrů jinak, proto byla standardizována jedna stopa. Podstatné je, že každému autu se začíná čas počítat až ve chvíli, kdy se onen paprsek obnoví.
Nabízí se otázka, proč přenášet podobné „móresy” i do měření, kde jsou zbytné, ale čtvrtmílový sprint je klíčová americká metrika, takže tento způsob měření akcelerace přejala i podstatná část magazínů pro své testy. Nejinak tomu bylo i u Modelu S P100D v měření MotorTrendu, takže naměřený čas 2,28 s nezapočítává onen rozjezd. Stopa nebo 30 cm se může zdát skoro ničím, jenže u nejrychlejších dnešních aut se za tu dobu stane hodně věcí.
Konkrétně Model S se i na tak krátké dráze rozjede na 20,4 km/h, takže v momentě, kdy měření na stovku začíná, má auto už pětinu práce za sebou. A to je třeba říci, že v tomto ohledu není nejlepší na světě, Lamborghini Aventador SV jede po 30 cm cesty už přes 21 km/h. Urazit tuto dráhu trvá Tesle 0,26 sekundy, takže když se onen rozjezd zahrne, jsme na 2,53 sekundy reálného zrychlení z 0 na 97 km/h. A to už není takový extrém, jakkoli je to pořád čas mezi nejlepšími na světě.
Zároveň stále platí, že dle MotorTrendu je Model S P100D nejrychleji akcelerující auto světa. MotorTrend měří všechna auta stejně, takže časy hybridních hypersportů a 911 Turbo S také nezahrnují onen prvotní „cuk”. Nabízí se otázka, jestli tento způsob měření není přežitý, protože auta dnes i na takovém prostoru - jak vidno výše i v tabulce níže - dosáhnou už opravdu vysoké rychlosti a 0,26 sekundy je v případě Tesly více jak 10 procent celého zrychlení...
Odpověď už je na pánech z Ameriky, ti ale pro tuto chvíli říkají, že na čtvrtmílové dráze platí takovýto standard už roky a kvůli srovnatelnosti s časy ze sprintů a také kvůli co nejlepšímu srovnání s historií zůstávají u něj. Chápeme, ale možná by bylo lepší viditelněji (Motor Trend to neskrývá, ale uvádí to jen velmi bokem, nevšiml si toho zprvu Jason ani my) říkat, že skutečný čas akcelerace na stovku je jiný. Za 2,28 sekundy totiž Model S P100D z 0 na 97 km/h prostě nezrychlí, je to zrychlení z 20,4 km/h na 97 km/h. A podle výpočtů Jasona F. ani celou akceleraci za takový čas fyzicky nemůže, i kdyby měla milion koní...
Takhle funguje onen „jednostopový rozjezd”. Ve stručnosti řečeno - měření začíná ve chvíli, kdy už auto jede. V případě Tesly už dost podstatných 20,1 km/h
Drtivé zrychlení Tesly Model S nezahrnuje rozjezd, ale to platí u všech aut měřených MotorTrendem. Rozdílné časy oněch krátkých jednostopých rozjezdů můžete vidět v tabulce
Testovaný Model S P100D je velmi rychlý, ale ne zase tak moc
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva