Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model 3 bez iluzí: je to jen koncept, neprodal se jediný, firmu může i položit
4.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tesla Model 3 byla odhalena minulý týden, ale produkční auto to zdaleka není. Automobilku nemusí spasit, může ji i položit.
Existují názory, že příznivci Tesly zbožňují "svou" značku zcela nekriticky a nemají daleko k uctívání Elona Muska jako boha. Při odhalení Tesly Model X byly tyhle názory zpochybněny, protože k designu se vyjadřovali vlažně i velcí příznivci Tesly. Ovšem nadšení z představení Modelu 3 je znovu oživilo.
Otázkou budiž, jestli má smysl se snažit něco takového pochopit a snažit se vnášet do celé věci více racionality. Chování fanoušků vykazuje znaky náboženství a s něčím takovým logickými argumenty bojovat nelze. Ale malá šance na úspěch nesmí být důvodem ke kapitulaci, proto připomeňme jeden z nejpodstatnějších faktů o Modelu 3 - auto, které se minulý týden představilo, je jen a pouze koncept a jeho objednávky nejsou tak úplně objednávkami.
Vuz je koncept, který jezdí, jak se mohli účastníci představení přesvědčit a jak se můžeme podívat i na třech videích níže, ale pořád to je jen koncept, který bude muset být dovyvinut tak, aby jej bylo možno sériově vyrábět. Úpravy v reakci na dotazy týkající se designu přídě připustil i Elon Musk. Ta někomu připomíná Porsche Panamera, což sama o sobě není výhra, někomu jinému zase může připomenout naštvaného kačera Donalda.
Další oblast potenciálních změn, o kterých ale můžeme prozatím spíš jen spekulovat, je záď, a to jak přístup do zavazadelníku, tak i gigantické sklo, které funguje jako střecha a zároveň zadní okno. Je tu díky němu dost místa nad hlavou a člověk si připadá jako ve velkém otevřeném prostoru. Jenže máme obavu, že bude fungovat jako skleník a při několikahodinové cestě po dálnici pod jasnou oblohou, zejména v kalifornských vedrech by klimatizace "vycucla" baterii jako nic.
Neumíme ale vyloučit, že ono sklo bude někde přerušeno kvůli lepšímu přístupu do zavazadelníku. Zatímco Model S je liftback, Model 3 má víko zavazadelníku jako u sedanu, jen je velikost vstupního otvoru srovnatelná spíše s vozy typu Mini Cooper Cabrio nebo Fiat 500C než s konvenčními sedany. Po stránce praktičnosti je to vážný nedostatek, takže i zde se dá očekávat změna. Jinou možností je příchod druhé verze, která bude liftbackem, ale to už spekulujeme.
Víme ale, že více verzí bude v oblasti pohonného ústrojí. Samozřejmostí je několik možností v kapacitě baterií a také mají existovat verze s pohonem zadních nebo všech kol. Netřeba snad zdůrazňovat, že proklamovaná cena 35 tisíc dolarů před dotacemi je základ, tedy zadokolka s nejslabšími bateriemi a bez příplatkové výbavy. Průměrná cena auta, které si první zájemci naspecifikovali, je údajně 42 tisíc dolarů před dotacemi, tedy aktuálním kurzem asi 993 tisíc korun.
Další otázník v souvislosti s Modelu 3 pramení také z toho, že není ani v nejmenším známo, kdy skutečně vstoupí na trh. Musk věří konci roku 2017, ovšem Modely S a ani X nepřišly na svět v původně stanovených termínech, nýbrž s více jak ročním zpožděním. Aplikováno na konec roku 2017 to znamená přelom let 2018 a 2019. V té době bude Chevrolet Bolt na trhu už asi dva roky, pokud tedy Chevy splní slib o uvedení do prodeje koncem letoška. V jeho případě ale fanatické davy nikde nevidíme.
Uvedení na trh na konci roku 2018 může znamenat ještě jeden problém - na Model 3 už může zbýt jen trocha z vládních dotací 7 500 dolarů na jedno auto, které mají formu daňové úlevy pro koncového zákazníka. Na tu totiž mají vozy jedné automobilky nárok v plné výši jen do 200 tisíc prodaných aut, pak se podpora v průběhu asi roku a půl postupně snižuje na nulu.
Také specifikace Modelu 3, které jsou zatím na stole, tedy cca 350 km na jedno nabití a stovka za 6 s u zadokolky a 4 s u čtyřkolky, nejsou finální čísla. Jsou to buď cíle vývojářů, nebo předběžné odhady. Pokud to mají být cíle, je možné, že nepodaří-li se je naplnit s rozumnými výrobními náklady, bude start výroby odkládán tak dlouho, dokud se tak nestane. Model S je sice ještě rychlejší a zkušenosti tu tedy jsou, ovšem ten je také víc než dvakrát dražší oproti Modelu 3. A i přes vysokou cenu jeho spolehlivost rozhodně nepatří k nejlepším.
Aktuální stav přijatých předobjednávek je 276 tisíc - tolik lidí si podle Tesly rezervovalo místo v pořadníku na Model 3, zhruba si naspecifikovalo své auto a hlavně složilo tisícidolarovou zálohu. Nejsou to v žádném případě prodeje a interpretovat je formou budoucího obratu získaného během prvních desítek hodin od odhalení je chybné. Jde jen o nezávazné rezervace a oněch tisíc dolarů je plně vrátných - kdokoliv z oněch 276 tisíc lidí tedy může chtít své peníze zpět, nic neriskuje. Je to tedy nutno vnímat jako nic jiného než 276 milionů dolarů (přes 6,5 miliardy korun), které sice během pár dnů přitekly do pokladnic Tesly, pro tuto chvíli se ale v jejím účetnictví objeví jen jako další závazek. A stejně rychle jako přitelky, mohou i zmizet. Tesla jistě počítá s tím, že část bude muset vrátit, ale i podle Elona Muska značku tak gigantický zájem překvapil, čekala prý nanejvýš polovinu předobjednávek.
Jak se bude situace kolem Modelu 3 vyvíjet, je zatím otázkou. V ideálním případě to je samozřejmě krásné - design bude vylepšen, auto bude s vládní podporou zákazníka skutečně stát v základu 27 500 dolarů (650 tisíc korun) a první kusy budou v garážích nových majitelů nejpozději v prosinci roku 2017. Jenže realita může být odlišná, a to naprosto. Věcně ztrátovou automobilku mohou právě velká a postupně nenaplňovaná očekávání spojená s odhalením Model 3 klidně i položit.
Nesmíme zapomínat, že celá přetrvávající existence Tesly je už léta založena hlavně na ceně jejích akcií žijící z víry v Muskovu vizi. Stačí větší ztráta důvěry investorů pozoruhodně ignorujících ekonomickou realitu a firma permanentně žijící z cizích zdrojů může mít rázem existenční problémy. Právě onu ztrátu důvěry investorů pak mohou odklady příchodu Model 3 či jakékoli jiné potíže vedoucí k postupnému rušení rezervací snadno přinést...
Oficiální fotosada je na světě od minulého týdne
Další fotky vznikly během premiéry v Los Angeles
Zdroje: LA Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva