Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla míří hlavou do zdi, nemůže vydělat, říká muž, který předpověděl pád Enronu
15.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jak dlouho může přežívat Tesla v zajetí obrovských ztrát? To je otázka, na níž nezná odpověď ani Jim Chanos, věčně to podle něj ale rozhodně nebude.
Bude Tesla existovat i po roce 2020? Na tuto otázku hledá odpověď řada lidí a pozitivní slova nezřídka nenacházejí. Podle bývalého šéfa koncernu GM Boba Lutze se tak nestane, o možném pádu kalifornské automobilky mluvili i experti Bloombergu. Na jejich straně je také Jim Chanos, prezident a zakladatel fondu Kynikos Associates. Podle něj Tesla „míří hlavou proti zdi“, neboť výhled na její budoucnost připomíná antickou tragédii. Proto je vlastně ideální pro investory specializující se na tzv. short selling.
Za těmito dvěma slovy se skrývá krátká pozice investora, který očekává pokles kurzu akcií. I na tom se dá vydělat tak, že prodáte cenný papír, který nevlastníte, ale půjčíte si jej s domluveným úrokem od jiného investora. Pokud tedy například akcie ČEZu mají dnes hodnotu necelých 500 Kč, ale očekáváte pokles na 400 Kč, půjčíte si je ročním úrokem třeba 20 % a hned je prodáte. Pokud opravdu dojde na pokles akcií na 400 Kč třeba za týden, vy si tutéž akcii opět koupíte a vrátíte ji původnímu majiteli i s úrokem. Protože jste ji prodali za 500 Kč, ale koupili za 400 Kč a týdenní úrok budou nějaké 2 Kč, vydělali jste 98 korun. Jen na tom, že se nějaké firmě nedaří a vy jste to tušili. Ale pochopitelně, pokud se mýlíte, můžete prodělat na růstu ceny i úrocích ještě větší peníze...
Chanos je z těch, kteří na propad akcií Tesly sází, takže jeho pozice není nezaujatá, zatím ale přiznává, že na tom nemálo prodělal. Hodnota automobilky totiž jen za letošek vzrostla o 59 procent, vůči září loňského roku, kdy došlo ke sloučení se společností SolarCity, je pak na takřka dvojnásobné výši. Nicméně to jsou dle významného investora poslední záchvěvy před smrtí, která nevyhnutelně přijde, byť zatím není jisté, kdy. Přispět k tomu přitom má ale právě zmíněné spojení se SolarCity.
Na problémy spojené s touto společností poukazuje Chanos již více než rok, přičemž dodává, že aktuálně jen SolarCity stojí investory zhruba miliardu dolarů (cca 21,74 mld. Kč) ročně. Stran toho je ukazatelem konce odchod celé řady manažerů, který mu prý připomíná osud společnosti Enron. Ta byla svého času jednou z největších na světě v oblasti elektrifikace či komunikace, přičemž její obrat v roce 2000 měl činit 101 mld. USD (2,2 bilionu korun).
Jen o pouhý rok později však bylo zjištěno, že firma veškerou dokumentaci a analytické zprávy falšovala, což vyústilo v její pád. Ten přitom Chanos předpověděl v momentě, kdy jej nikdo nečekal a pochopitelně na tom hodně vydělal. Nyní předpovídá totéž Tesle. Téměř stoprocentně prý s nim máme počítat ve chvíli, kdy se Elon Musk rozhodne automobilku opustit, aby se mohl věnovat své další společnosti SpaceX. S tím souhlasí i analytik společnosti Morgan Stanley Adam Jones, kde kterého se obě Muskovy firmy spojí.
Chanos dodává, že Tesla měla skvěle nakročeno k úspěchu, neboť „učinila elektromobily sexy“. Ještě předtím, než dorazil Model S, si totiž lidé mohli vybírat jen mezi nemastnými, neslanými a spíše ošklivými auty, u kterých bylo přikročeno k mnoha kompromisům. Model S byl však diametrálně jiný a jako takový udeřil hřebíček přímo na hlavičku. Nicméně zároveň nemalou měrou inspiroval a popohnal konkurenci.
Ve chvíli, kdy tedy dorazí na trh vozy jako Porsche Mission E, náskok Tesly v dané oblasti zmizí. O náskok v rámci autonomního řízení, což byl další z pilířů kalifornského výrobce, pak značka dle Chanose již dávno přišla. Tesla totiž stále disponuje pouze autopilotem úrovně SAE2, stejně jako třeba General Motors, technologie tohoto výrobce je ale prý dále. A takové Audi je již na úrovni SAE3.
Pro značku je tedy klíčově důležité, aby co nejdříve dostala na trh Model 3 a elektrický tahač Semi, jinak riskuje odliv investorů. Přesto ji označuje za „strukturálně prodělečnou” a zachránit ji může jen přežívající víra v růžovou budoucnost. „Pro Teslu je největším aktivem její hodnota na burze. Pokud ovšem ta padne, padne i samotná automobilka,“ uzavírá celé téma Chanos. Jsme zvědavi, zda se i tentokrát jeho předpověď naplní...
S příchodem Modelu S měla Tesla všechny trumfy na své straně, říká významný investor Jim Chanos. Ten však již více než rok sází na pád automobilky
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva