Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla má problém, kterékoli z jejích aut může přestat jet kvůli úplné zbytečnosti
15.10.2019 | Petr Prokopec
Každá mince má dvě strany a nejinak je tomu i v případě pohledu na to, že pro Teslu dělá spousta počítačových geeků. Ti umí vymyslet parádní funkce, někdy ale ukážou i svou horší tvář.
Už se z toho stává otřepaná fráze, ale musíme ji znovu použít: Tesla má další problém. Věčný kalifornský start-up v poslední době řešil potíže se svou novou technologií Smart Summon, která zdaleka nefunguje tak, jak by měla. K tomu začal soudní spor Elona Muska s potápěčem Vernonem Unsworthem, jenž se zatím vyvíjí v neprospěch šéfa automobilky. Akcie Tesly na to zatím nezareagovaly, naopak překvapivě spíše stoupají. Je však otázkou, co se stane ve chvíli vynesení rozsudku. I kdyby ale nic z toho nemělo na fungování firmy vliv, na obzoru se už nyní rýsují další potíže.
Tentokrát tu máme problémy spojené s hlavní řídicí jednotkou (Media Control Unit alias MCU), jejíž součástí je i paměťová karta. Na tu se každý den zapisuje velké množství logů, které jsou vzhledem k její omezené kapacitě dokola přepisovány. Děje se tak přesto, že v případě produkčních aut nejsou zákazníkům k ničemu a ani samotná Tesla je běžně nevyužívá. Jinými slovy jde o zbytečnost pramenící spíše z toho, že programátoři mají rádi logování všeho, co se stane, protože co kdyby to někdy bylo třeba při řešení toho či onoho. A pokračují v tom přesto, že nasbíraná data pouze bez užitku kupí a složitě uchovávají.
Zní to spíše jako úsměvná historka z pozadí vývoje auta, ale ona to legrace není. Zmíněná paměťová karta, stejně jako MCU, je součástí mozku vozu a častým přepisováním dochází k jejímu poškození. Pokud se toto stane, vede to k úplnému odstavení MCU a vůz v tu chvíli jednoduše zastaví. A znovu se rozjede teprve poté, co je kompletně vyměněna MCU, což z účtu majitele odčerpá 1 800 dolarů (přes 42 tisíc Kč), pakliže vůz není v záruce. Ani to ale ve výsledku nemusí být řešení, jen odložení problému.
Zde se hodí menší pohled do minulosti. Až do roku 2018 Tesla osazovala svá auta řídicí jednotkou první generace zvané MCUv1, v roce 2018 pak přišla s novou jednotkou MCUv2. Součástí té první je paměťová karta s kapacitou 8, v případě té druhé dokonce na 32 GB. Zdálo se to být dostačující, však firmware zprvu nezabíral více než 300 MB dat, s dalšími a dalšími možnostmi palubního systému, který nyní umožňuje hraní třídimenzionálních her či sledování YouTube nebo Netflixu, se ale velikost firmware dostala za hranici 1 GB. To znamená méně prostoru na další data, častější přepisování dat a tedy i nižší životnost karty.
Jason Hughes ze společnost 057 Technology tvrdí, že Tesla o problému ví léta, ostatně on sám automobilku na zbytečný zápis dat upozorňuje již od roku 2015. Ovšem kromě zmiňovaného přechodu z MCUv1 na MCUv2 na žádnou modifikaci nedošlo. Robert Cotran z Contran Consulting dokonce v tomto ohledu automobilce nabízel své služby, ovšem ta mu pouze vzkázala, že nepracuje s externími firmami. Tím je dle ní nejspíše vše vyřešené, jak ostatně dokládá i reakce Elona Muska.
„V tuto chvíli by již vše mělo být o hodně lepší,“ uvedl šéf Tesly v reakci na Hughesův komentář na Twitteru, že jeho firma jen během září musela opravovat dvanáct aut právě kvůli zničení paměťových karet. Dle něj by ale technici automobilky měli přepisování dat, které je prakticky k ničemu, neprodleně vyřešit. To ale Tesla zjevně hodlat neudělá, což znamená, že každého majitele jejích aut časem čeká drahá náprava. Dle Cotrana přitom není otázkou zda, ale kdy se tak stane.
Zástupci zmíněných firem nabízejí různá řešení, která vlastníky Tesel vychází podstatně levněji než koupě zcela nové MCU. K té majitelé musí přistoupit ve chvíli, kdy již jejich vůz nepokrývá záruka, jak jsme již zmínili. Opravdu pochopitelně není možné provést jinak než fyzickou výměnou komponentu, přepisování dat tím ale zrušeno nebude. Oprava to tak nemusí být poslední.
Tesla má problémy se zbytečným zápisem a přepisováním dat na paměťovou kartu hlavní řídicí jednotky MCU. Ten postupně ničí kartu, při jejím kolapsu pak auto přestane fungovat jako celek
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva