Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla loni prodělala 20 miliard Kč, za čtvrtý kvartál 5,6. Nebe je stále modré
23.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla loni zvýšila obrat o 73 procent, ze ztráty ale umazala jen 13. A to prakticky jen díky vyššímu prodeji emisních kreditů, díky přerozdělování.
Přelomy kalendářních let bývají časem bilancování mimo jiné i u automobilek a americká Tesla není výjimkou. Zajímavější než některé ostatní firmy je ale Tesla proto, že se většinou dá očekávat masivní ztráta. A že navzdory tomu tahle firma stále funguje.
Automobilka zveřejnila čísla za čtvrté čtvrtletí roku 2016 i za celý rok a žádné překvapení se nekoná. Za měsíce říjen, listopad a prosinec činily tržby 2,3 miliardy dolarů (59,1 miliardy korun) a ztráta 219,4 milionu dolarů (5,6 miliardy korun). Oproti roku předešlému je to ztráta menší - zhruba o 100 milionů dolarů - ale pořád hodně velká.
Podobně to vypadalo i s výsledky za celý rok 2016. Počet dodaných aut zákazníkům vzrostl na 76 230 kusů, což stálo za růstem tržeb o 73 % na 7 miliard dolarů (179,9 miliardy korun). Ztráta činila 773 milionů dolarů (19,9 miliardy korun), o 116 milionů dolarů (2,9 miliardy korun) méně než za celý rok 2015.
Tesla profitovala také z přeprodeje emisních kreditů. To jsou virtuální „body”, které automobilka dostává od úřadů za prodej aut s nízkými nebo nulovými emisemi, tedy typicky elektromobilů a plug-in hybridů, a musí vracet za prodej aut s emisemi vyššími. Tesla jich má přebytek a tak je může prodávat jiným automobilkám, které jich mají pro svou produkci nedostatek.
Za čtvrtý kvartál loňského roku Tesla inkasovala „jen” 19,8 milionu dolarů (508,9 milionu korun) za přeprodej kreditů, za celý rok to ovšem bylo 215,4 milionu dolarů (5,5 miliardy korun). To je o zhruba 103 milionů dolarů víc než za rok 2015 a právě zde tedy vidíme hlavní důvod, proč je za celý rok 2016 ztráta menší než za celý rok 2015. Zároveň pokud by nezískala ani cent z těchto nepřímých dotací, její ztráta za rok 2016 by činila 988,4 milionu dolarů (25,4 miliardy korun).
Posledními zajímavými čísly z výsledků zveřejněných Teslou jsou náklady na vývoj a výzkum ve srovnání s provozními náklady firmy, protože řada fanoušků Tesly obhajuje enormní ztráty právě velkými investicemi do výzkumu a vývoje. Ty byly za celý loňský rok ve výši 834,4 milionu dolarů (21,4 miliardy korun), provozní náklady ve výši 1,4 miliardy dolarů (36 miliard korun). Celková ztráta z hlavních operací za loňský rok činila 667,3 milionu dolarů (17,1 miliardy korun).
Akcie Tesly během standardní obchodovací doby ve středu 22. února klesly o 1,4 % na 273,51 dolarů (7 029 Kč) za kus. Jenže zmiňované výsledky byly zveřejněny až po uzavření obchodování a zvedly hodnotu akcií zase o 3 % nahoru, až na 282,60 dolarů (7 263 Kč). Aktuálně je jejich předburzovní hodnota 279,70 dolarů (7 188 Kč) za kus s tím, že americká burza dnes ještě neotevřela, nečekejme ale dramatické změny - ekonomické výsledky firmy mají vzhledem k jejímu kultovnímu statutu na cenu akcií jen minimální vliv.
Automobilka dle informací zveřejněných spolu s výsledky za loňský rok stále počítá se startem produkce Modelu 3 v červenci letošního roku a s náběhem velkoobjemové výroby v září. Tedy, tak to prezentuje veřejnosti a investorům - ti by na zprávy o odložení startu produkce Modelu 3 mohli reagovat negativně, což by se projevilo poklesem hodnoty akcií.
„Pro Teslu nejde o dnešek, jde o zítřek. Jde o o Modelu 3," připomenul klíčovou důležitost menšího, masového elektromobilu pro Teslu Efraim Levy, analytik u firmy CFRA Research. Právě tenhle vůz je pro firmu klíčový a pokud nepřijde na trh včas a nebude komerčně úspěšný, Tesla se může dostat do vážných problémů. Nechceme tvrdit, že v červenci na trhu jistě nebude, možná to Tesla zvládne, ale Modely S i X měly zpoždění v řádu let...




















Model S P100D je aktuálně to nejlepší, co Tesla nabízí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025Někdo nacpal do rodinného VW motor z policejního Passatu. Stvořil skrytou zbraň se stovkou za 4,8 s, teď ji prodává
26.3.2025Nová verze Audi A5 vás chce připravit o víc peněz, litry v zavazadelníku i iluze o německých prémiových autech
26.3.2025Kvůli clům na auta z Číny budeme propouštět a zastavovat výrobu, říká šéf Seatu. I to způsobují nepromyšlené kroky EU
26.3.2025Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva