Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla zcela zastavila výrobu ve své největší továrně, má problémy s nezájmem i zaměstnanci
26.12.2022 | Petr Miler
Tesle poslední dobou slunce nad hlavou příliš nesvítí, řada jejích potíží ale není nová a zdají se být zveličovány ve světle jiných událostí. Na jak velké problémy ukazuje úplné zastavení výroby v Šanghaji, poví jen čas, na každý pád nebylo plánované.
O akciích Tesly se hodně psalo vždy, v poslední době jsou ale středem pozornosti velmi často. Důvodem je dramatický pokles jejich hodnoty, který letos dosáhl už skoro 70 %, což dalece přesahuje jak pokles celého trhu daný primárně restriktivními monetárními politikami centrálních bank, tak pokles většiny konkurenčních automobilek.
Spousta lidí to podává velmi dramaticky, nedá se ale říci, že by něco takového nešlo očekávat. Hodnota akcií firmy zdánlivě nekonečně rostla na základě ničeho, a tak nyní „na základě ničeho” podobným způsobem klesá. Už dávno jsme psali, že akcie firmy jsou bublinou, která nevyhnutelně praskne, bylo pouze otázkou času, co se stane spouštěcím mechanismem. Monetární utahování je nepochybně dobrý impuls, že se k němu přidá i omezená víra v budoucnost firmy kvůli Muskově akvizici Twitteru, je spíše úsměvná okolnost.
Výše popsané se paradoxně děje v době, kdy je na tom Tesla velmi slušně a konečně má výsledky, které z ní dělají víc než jen přeceňovaný kvasinský závod Škody, pořád je ale třeba si uvědomit, že její tržní kapitalizace ve výši asi 386 miliard dolarů je enormně vysoká. Kam až spadne, je otázkou, faktem ale je, že do vyhlídek firmy do budoucna se stále více montují mráčky, na které investoři nejsou zvyklí.
Tím největším je zřetelně klesající zájem o její auta, který je spojen i s trhem, na němž je dnes fakticky závislá. Americká automobilka prodává okolo poloviny své produkce v Číně, kde má také dosahovat naprosté většiny svých provozních zisků. Právě tam ale nyní dostala další ránu, když zcela zastavila výrobu ve své světově největší továrně v Šanghaji.
Fabrika s produkční kapacitou 1 milion aut za rok zcela stojí od 24. prosince a nic se na tom nezmění nejméně do 1. ledna. Z pohledu Evropana to může vypadat jako běžná vánoční odstávka, v Číně ale pochopitelně nic takového nedrží. Původně měla od 25. prosince do 1. ledna stát jen výroba Modelu Y, nakonec ale bude nejméně o den déle stát i produkce Modelu 3.
Informuje o tom agentura Reuters s tím, že Teslu měl dostihnout jak dále klesající zájem o její auta, tak rozvolnění politiky nulové tolerance covidu v Číně. Vlna infekcí měla způsobit jak další propad zájmu, tak nedostatek zaměstnanců potřebných pro výrobu jak v samotné továrně Tesly i u jejích dodavatelů. Že jde o situaci mající daleko k ideálu, asi nemusíme zdůrazňovat, v tuto chvíli ale stále platí, že produkce má být obnovena k 2. lednu 2023.
Pro vývoj hodnoty akcií společnosti to jistě není dobrá zpráva, troufneme si ale tvrdit, že dominující pro její další vývoj budou spíše makroekonomické faktory. Ty zůstávají do značné míry nevyzpytatelné jak v případě další politiky centrálních bank, tak v případě celkového ekonomického vývoje, pokud se k nim ale budou přidávat podobné „jobovky” přímo od Tesly, lépe bude jen stěží.
Největší továrna Tesly na světě v čínské Šanghaji kompletně stojí. Důvodem má být jak nezájem o nová auta značky, tak vlna infekcí covidu, která se v zemi rozmáhá po uvolnění politiky nulové tolerance k němu. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 4 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 5 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 7 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 8 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva