Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla je prý nejdůležitější automobilkou světa, navzdory své pozici i historii
23.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Inovace a nová pracovní místa patří k důvodům, proč Adam Jonas označil Teslu za nejdůležitější automobilku. Sdílení patentů však naznačuje, že se mýlí.
Co odpovědět na otázku, která automobilka je na světě nejdůležitější? Daimler, protože s auty vůbec začal? Ford, protože z hračky pro pár lidí udělal dopravní prostředek pro masy? Nebo snad Volkswagen, protože už dekády dokáže prodávat solidní auta za solidní ceny milionům lidí? Adam Jonas, analytik společnosti Morgan Stanley Research, věří, že nejdůležitější automobilkou na světě je kalifornská Tesla, a to pro inovace a růst, který ji údajně čeká.
„Ani ne za dva roky od prvního prodaného Modelu S se Tesla ze start-upu stala nejdůležitější automobilkou na světě,” nešetří chválou Jonas. „Bude také stát za růstem poptávky po kvalifikované výrobní pracovní síle,” dodává. General Motors má podle něj „Team Tesla”, tedy tým inženýrů, který pracuje na vývoji elektromobilu s dojezdem tak velkým, jako má Tesla Model S. I BMW údajně vidí roli Tesly v oživení inovátorství v automobilním průmyslu, alespoň podle Jonasových slov.
Odůvodnění důležitosti Tesly je podle Jonase hned několik. Jednak o ní dodavatelé „smýšlejí pozitivně” a zvažují možnost rozšíření výroby dílů jen pro tuto značku, jednak by Tesla mohla v průběhu příštích sedmi let zaměstnat 20 tisíc dalších lidí, což by znamenalo až 100 tisíc nových pracovních míst v návaznosti. A jednak je Model S údajně „nejameričtější” auto na tamních silnicích, až 90 % jeho dílů údajně pochází ze Spojených států.
To úplně nekoresponduje s výsledky nedávného výzkumu American University, ten se však zaměřoval na díly vyrobené v USA a Kanadě, proto i Jonas může mít pravdu. Na druhou stranu, tvorba vlastních kategorií, aby vyhrál ten soutěžící, který se vám líbí, je přinejmenším diskutabilní.
Adam Jonas vidí potenciál i v plánované gigatovárně Tesly na akumulátory, která má přijít na více než 5 miliard dolarů (cca 99 miliard korun), zaměstnat okolo 6 500 lidí a srazit cenu jedné kilowatthodiny pod 150 dolarů (cca 3 tisíce korun). Má také být napájena zejména elektřinou ze slunce a větru a má začít fungovat ke konci roku 2016. Svět se však zatím nedozvěděl, kde bude továrna stát; ve hře je několik států na jihozápadě USA.
Dojem růžových brýlí však Jonas trochu mírní slovy o rizicích, kterým může automobilka čelit. Zákonodárné orgány třeba mohou přestat nabízet desetitisícové daňové úlevy na luxusní vůz, jehož cena může bez problémů překročit hranici 100 tisíc dolarů (necelé 2 miliony korun), třebaže v současnosti vidíme spíše opačný vývoj. Nebo se mohou ceny ojetých Modelů S dostat pod hranici, kterou Tesla svým zákazníkům garantuje. To by znamenalo další náklady a automobilka není úplně v pozici, kdy by si mohla dovolit rozhazovat.
Globální důležitost Tesly je tedy značně diskutabilní, už rozhodnutí sdílet patenty naznačuje, že to, co má v rukou, zas tak hodnotné není. Ne že by Tesla nepřinesla vůbec nic, ale kdyby její vynálezy skutečně byly přelomové, těžko by se jich vzdala, protože by měly potenciál vydělat jmění. To Tesla nevydělává ani s dotacemi a výhodami ze všech stran, bez nich by už firma těžko vůbec mohla existovat. Nejdůležitější automobilku světa si představujeme trochu jinak...








Podle analytika Adama Jonase je Tesla nejdůležitější automobilkou světa
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
před 38 minutamiLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 5 hodinamiPodívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včera
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před hodinouMuž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
před 38 minutamiJe vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
před 2 hodinamiK mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
před 3 hodinamiLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva