Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla má své Čapí hnízdo, v Německu byla obviněna z dotačního podvodu
19.7.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Způsobem vskutku nikoli nepodobným tomu, kterým si Andrej Babiš nechal přispět na svou středočeskou haciendu, měla Tesla neoprávněně čerpat dotace v Německu. A jde i o podobné peníze.
Už na konci roku 2016 jsme psali o tom, že Tesla v Německu uměle oholila Model S až na kost, aby dosáhla na dotace. U našich západních sousedů totiž zákazníci mohou získat při koupi nového elektromobilu zvýhodnění 4 000 Eur (něco málo přes 103 tisíc Kč), ale jen v případě, že vůz nestojí více než 60 000 Eur (asi 1,55 milionu Kč). To všechny Tesly logicky vylučovalo, automobilka to ale nechtěla jen tak být.
Nabídla tak v Německu Model S bez tzv. paketu Komfort, který zbavil vůz následujících výbavových prvků:
- navigace,
- parkovací kamery,
- digitálního rádia,
- varování před autem v mrtvém úhlu,
- varování před opuštěním jízdního pruhu,
- paměti nastavení elektrických sedadel řidiče,
- parkovacích senzorů,
- el. sklopných zrcátek,
- dálkového otevírání garáže z auta,
- a k tomu došlo i na „snížení výkonu na 80 %”.
Tím základní cena klesla pod 60 000 Eur a mohlo se inkasovat. Nic takového Tesla jinde pochopitelně nenabízí, takže šlo o čirý oportunismus, ale nelegální to samo o sobě jistě není. To ale jen v případě, kdy by takové auto skutečně šlo koupit.
Koncem loňského roku zkusili kolegové z Auto Bildu podobný vůz u Tesly pořídit, nic takového jim ale nebylo umožněno, auto reálně nebylo v nabídce. Snížení ceny bylo ryze papírové - vůz se základní cenou blížící se 70 tisícům euro byl prodáván dále pouze se vším výše zmíněným, jen na fakturách docházelo k rozepisování ceny na dvě části - jako by komfortní prvky a „výkon navíc” byly pořízeny později.
Analogie s Čapím hnízdem je vážně skoro dokonalá. Andrej Babiš se svými lidmi převedl farmu na menší firmu, získal dotaci a následně Čapí hnízdo převedl farmy zpět do rukou skutečného majitele. U Tesly automobilka prodávala úplně normální Model S za cenu dalece přesahující dotační práh, na oko vypnula některé funkce a tím se dostala cenu nakonec na 58 000 Eur, za kterou majitel auto jakoby koupí, shrábne dotaci a pak si za funkce znovu připlatí. Ve skutečnosti je ale dostal hned a jen mu byly fakturovány zvlášť.
Tohle odhalení Němce rozlítilo a na konci loňského roku dotace firmě vzali. Ta se později „napravila” (rozumějte: aspoň ono uměle zlevněné auto reálně začala nabízet a podle svých slov i prodávat) a od 6. března mohla dotace znovu čerpat. Teď ale přišla studená sprcha - všechny dotace přidělené před tímto datem budou muset zákazníci vrátit a německý vládní úřad BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle, Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu) firmu viní z dotačního podvodu.
Rozhodnutím BAFA je zasaženo asi 800 lidí, kteří do letošního března dotace dostali a dalších 250 žadatelů, kterým dosud nebyly přiděleny. Tesla se proti rozhodnutí pochopitelně brání, argumentuje ale zvláštně: „Fakt, že Tesla byla do seznamu zahrnuta, pak z něj vyřazena a pak do něj znovu zahrnuta dokazuje, že šlo o omyl,” říká mluvčí Tesly. To ale není pravda, stejně tak to může dokazovat výše zmíněné - že firma nabízela Model S za méně než 60 000 Eur na oko, pak se na to přišlo a pak jej skutečně začala nabízet. To nakonec nerozporují ani další slova mluvčího: „Jak náš web dokazuje, kdokoli v Německu si může objednat Model S s cenou pod požadovanou úrovní. Taková auta jsme i dodali zákazníkům,” dodává. Ano, po letošním březnu zcela jistě, to už byly aktivity firmy pod drobnohledem.
Rozhodnutí BAFA o odebrání dotací na auta uměle zlevněná pod stanovenou mez je konečné, Tesla se ale hodlá bránit soudní žalobou. Dokud nedojde k rozuzlení celé situace, zákazníkům dotace, které nyní budou muset vrátit, sama vykompenzuje. Jde-li o 1 050 zákazníků, pak jim Tesla bude muset vyplatit 4 200 000 Eur, tedy necelých 109 milionů Kč. Jistě tučná suma, polovinu ale Tesla musela vyplatit tak či onak (tak fungují německé dotace - půlku dává stát, zbytek automobilka), takže z jejího pohledu jde asi 54 milionů korun.
V kauze Čapí hnízdo jde o velmi podobné peníze a člověk se i v tomto případě musí ptát, proč se Tesla k minimálně oportunistickému a možná i zločinnému jednání snížila. Z pohledu jejího extrémně ztrátového hospodaření jde v podstatě o drobné a nejsme si jisti, nakolik je taková dotace podstatná pro rozhodnutí o nákupu či „nenákupu” luxusního auta v ceně přes 1,5 milionu Kč z pohledu zákazníků...
Model S (na snímcích americká verze typu P100D) v Německu dosáhl na dotace jen na oko. Úřady nejprve dotování prodejů Model S zastavily a přes pozdější nápravu automobilky teď chtějí vyplacené peníze zpět
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva