Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla bude muset přejmenovat Autopilot, úřady už přetvářku nehodlají tolerovat
18.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Autopilot Tesly za pod palbou kritiky. Tentokrát to ale nejsou zákazníci nebo novináři, ale dva mocné úřady, před jejichž požadavky Tesla stěží uteče.
Autopilot Tesly patří již několik měsíců mezi hojně diskutovaná témata automobilového světa. Důvodem přitom nejsou ani tak vážné nehody, ke kterým při jeho používání dochází. Ty jsou pouze katalyzátorem a v plné nahotě upozorňují na jiný problém - rozpor mezi tím, čím se toto řešení tváří být a čím ve skutečnosti je. Označení Autopilot zkrátka slibuje něco, co ve skutečnosti neumí, tedy ono mnohými vytoužené plnohodnotné autonomní řízení. K tomu má nápad Tesly daleko i po nasazení nového softwaru.
Tesla v uživatelském manuálu i při každé možné příležitosti zmiňuje, že její Autopilot je pouze asistenční službou, která nemá řidiče plně nahradit, pouze mu usnadňuje život. Jenže zní to jako alibismus - její marketing se tváří jinak a samotný Autopilot nadále nevyžaduje ani velmi pravidelný, natož neustálý dohled nad svým zacházením s vozem. Jinými slovy, vůz může sám a bez dohledu řídit po mnoho kilometrů, přitom dostatečně dobře nezvládá tisíc a jednu obyčejnou situaci.
Toto ale nechme stranou a soustřeďme se na samotný nešťastný název, který už není trnem v oku pouze nám. Nyní začíná vadit i institucím v Americe i Evropě.
Kalifornie již vydala nařízení, které výraznou měrou omezí názvosloví používané v reklamách. Dle nových pravidel výrobci již nesmí užívat spojení jako „self-driving“, „automated“ či „auto-pilot“ u vozů, které neodpovídají certifikaci SAE úrovně 3, 4 a 5. Tedy jinými slovy jde o ty automobily, co dokážou operovat plně autonomně a lidskou supervizi již nepotřebují, a pokud ano, pak pouze v krajních případech. Do této definice ovšem Tesla nespadá, její Autopilot je totiž certifikován na úrovni 2.
Pro automobilku to znamená, že minimálně pro Kalifornii bude muset systém, který do značné míry definuje její náskok před konkurencí, přejmenovat. Tesla se zatím brání a nadále poukazuje na paralelu v letectví, kde slovo „autopilot“ není problémem, přestože o plný autopilot též nejde.
V tomto ohledu je třeba dodat, že piloti letadel nemusí držet ruku na řídicí páce a nemusí se ani plně věnovat samotné obsluze. Jejich pozornost je primárně vyžadována hlavně při vzletu a přistání. Tesla oproti tomu zvládne automatické parkování i bez řidiče, ovšem při samotném provozu kontrolu potřebuje prakticky kdekoli krom nekomplikovaného dálničního provozu.
Jde samozřejmě o hrátky se slovíčky, nicméně proti vládním autoritám je i Tesla bezmocná. Automobilka se tedy v Kalifornii nejspíše bude muset podvolit a je otázkou, jestli ji totéž nečeká i v Evropě, přinejmenším v Německu. Tamní vláda již Teslu prozatím pouze požádala aby z jejího slovníku zcela zmizel právě pojem Autopilot, a to kvůli možnému zmatení zákazníků.
Tento krok přichází jen krátce po tom, co Německo obeslalo všechny majitele vozů Tesla dopisem, ve kterém je upozorňuje, že systém Autopilot není autonomním řízením. Byl to ale vážně jen první krok, který následovalo výše zmíněné. Podle německých médií dnešní forma Autopilotu představuje „výrazné riziko v dopravě“, neboť systém kupříkladu nevaruje řidiče, pokud se dostane do situace, kterou jeho software nedokáže plně pochopit. Rovněž se objevily i nesnáze spojené s autonomním brzděním.
Nad Teslou se tedy již nestahují pouze mraky, tentokráte došlo i na déšť. Elon Musk tedy bude muset popohnat vývoj druhé generace systému, aby se mohl ohánět staronovým názvem. Do té doby ovšem bude muset stávající technologii přejmenovat, alespoň někde. A to bude zřejmě nemalý oříšek - aktuálně nás nenapadá žádné jiné slovo, které by působilo tak světoborně...
Autopilot Tesly je jednou z klíčových technologií značky. Nyní však bude muset být přejmenován, tedy minimálně někde
Zdroj: Reuters, Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 5 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 8 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva