Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla bez „emisních povolenek” nepřežije, říká bývalý šéf Fiskeru
24.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tony Posawatz se rozhovořil o tom, že Tesla Motors nemá automobil, který by ji byl schopen uživit svými prodeji. Místo toho spoléhá na ZEV-kredity.
Kalifornská automobilka Tesla prý příliš spoléhá na kredity ZEV, které prodává ostatním automobilkám, místo aby se snažila postavit ekonomicky životaschopné auto. V telefonickém rozhovoru pro show Benzinga tento svůj názor představil Tony Posawatz, někdejší generální ředitel automobilky Fisker a také bývalý člen vedení týmu Chevroletu Volt - tento vůz je na rozdíl od Fiskeru Karma vcelku úspěšný a dostane i druhou generaci.
Namísto další a dražší verze Modelu S s pohonem všech kol, který Tesla nedávno představila za obdivu svých příznivců, měla podle Posawatze soustředit své finance a úsilí na vývoj dostupnějšího elektromobilu. A bývalý manažer GM není jediný, kdo si to myslí - po představení verzí D a jejich uvedení na trh akcie firmy výrazně oslabily, investoři evidentně čekali něco lepšího. Dostupnější model je tedy pravděpodobně ve vývoji, i tak ale bude podle některých zdrojů citelně dražší, než předpovídá automobilka, a tudíž nikoliv dostupný širokým masám. Rovněž uvážíme-li, jak dlouho Tesle trvá dostat na trh Model X, neočekávejme onen menší sedan zas tak rychle.
Posawatz tak zopakoval to, co nezaslepení lidé dávno vědí. Že Tesla příliš spoléhá na ekologické kredity, které jí v současnosti zajišťují docela slušný přísun peněz - i o jediné ziskové období v její historii se postaraly tyto „emisní povolenky”. Kalifornské ZEV-kredity (Zero Emissions Vehicle) fungují tak, že automobilka buď prodá dostatek svých elektromobilů - proto se také Fiat 500e dlouhou dobu prodával jen tam - anebo si koupí tyto kredity od někoho, jako je Tesla, kdo staví jen elektromobily a tedy jich prodá více, resp. nad určitou hranici. Analogie s evropskými „emisními povolenkami” není náhodná.
Otázka zní, jestli bude Tesla moci profitovat z tohoto systému i do budoucna, nebo jestli si automobilky vyvinou vlastní elektromobily, aby nemusely dotovat Muskův byznys. A nebo se nezmění politická garnitura a podobnému socialismu neučiní přítrž. Posawatz se řečnicky ptá, jestli by i bez nich byla Tesla dlouhodobě životaschopná, protože v současnosti nemá k dispozici jediné auto, které by ji jako firmu ekonomicky uživilo - veškerá její aktivita je nadále ztrátová a díry záplatuje (a ještě ne zcela) právě jen prodej „povolenek” a další přímé či nepřímé dotace. Na trhu by za standardní ceny nebyla konkurenceschopná.
Dalším cílem Posawatzovy kritiky byla plánovaná gigatovárna Tesly na lithium-ionové baterie. Tesla plánuje tuto gigatovárnu postavit u nevadského města Reno celkem za 4 až 5 miliard dolarů, tedy 84,6 - 105,8 miliardy korun. Výběr Nevady pro stavbu nebyl samozřejmě náhodný, suma pobídek a daňových zvýhodnění, které Tesla k této příležitosti dostala, je jedna a čtvrt miliardy dolarů - tedy 26,4 miliardy korun. Zahrnuje kromě dotací samotných také slevy na elektřinu a dlouholeté oproštění od daní.
Co s touto továrnou Elon Musk možná sleduje, je, že možná nebude vyrábět baterie jen pro použití v automobilech, ale i v jiných sférách průmyslu. Musk je totiž spojen ještě s dalšími firmami, podnikajícími s elektřinou, konkrétně například z její výrobou solárními panely. A protože nelze dostatečně spolehlivě předvídat, kdy bude svítit slunce (či foukat vítr v případě větrných elektráren), možná předpokládá, že baterie principielně podobné těm v elektromobilech budou důležité v energetickém systému budoucnosti celkově. Asi ale nemůžeme očekávat, že gigatovárna bude produkovat obyčejné tužkové baterie.
Slova Tonyho Posawatze jsou další kritikou plánů a postupu kalifornské Tesly, které se nejen u nás množí. Celý rozhovor si můžete poslechnout na přiloženém videu, Posawatz o Tesle začíná mluvit v čase zhruba 4:30.






Tesla Model S
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 8 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 4 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 6 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před 7 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 8 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva