Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ojetý, 28 let starý Fiat Punto s ošoupaným interiérem za 2,36 milionu Kč? Není to žert ani překlep
2.2.2022 | Petr Prokopec
Staré Punto, kterého byly svého času plné silnice, v nijak zvlášť epesním stavu a s cenou vyšší než u lecjakého nové Porsche? To nutně zní jako vtip nebo omyl. Jenže není, jde o unikátní stroj zvaný Puntograle, který si dělal ambice na sériovou výrobu, nakonec ale vznikl jediný.
Před pár dny jsme si mohli posvítit na loňské prodeje nových aut v Evropě. Králem roku 2021 se znovu stal Volkswagen Golf, tentokrát to ale nebylo nic jednoznačného. Německý matador má za sebou řadu mizerných měsíců, během kterých zaostával za francouzskou, rumunskou či japonskou konkurencí. Trůn ale nakonec uhájil, byť těsně. Starý kontinent tak ani po dlouhých třinácti letech v řadě nezná jiný bestseller, Golf ostatně v historii porazilo pouhých pět aut. A jedním z nich byl v 90. letech Fiat Punto.
První generace tohoto modelu dorazila na trh v roce 1993 jako nástupce stárnoucího Una. Již o dva roky později bylo Punto korunováno Evropským vozem roku, za čímž stál mimo jiné i design Giorgetta Giugiara. Kromě fešného zevnějšku se ovšem hatchback mohl pochlubit i zajímavou paletou motorů, kdy na vrcholu stála verze GT s přeplňovanou jedna-čtyřkou. Ta zpočátku produkovala 136 koní, což na dnešní poměry není mnoho, stovku ale přesto lehký vůz zvládl za 7,9 sekundy.
Postupem času nicméně GT začalo ztrácet na síle, v letech 1995 až 1997 totiž produkovalo jen 133 koní a po následující dva roky dokonce pouze 130 koní. Konkurence mířila opačným směrem, a tak zákazníci volali po něčem lepším. Hluchá k tomu nebyla dnes již zaniklá karosárna Carrozzeria Maggiora, která toho času s italskou automobilka intenzivně spolupracovala. Vyráběla pro ni mimo jiné model Barchetta a její zaměstnanci se starali i také o montáž Lancie Kappa Coupe.
Tato společnost se v roce 1994 rozhodla, že stvoří Punto, jaké svět nepoznal. Vzniklo tak provedení Grama 2, kterému se rovněž přezdívalo Puntograle. Důvodem byla pohonná jednotka, kterou Carrozzeria Maggiora převzala z Lancie Dedra Integrale. Zajímavé je, že společnost u dvoulitrového čtyřválce uváděla výkon 162 koní, ten však byl spojen s provedením Dedra HF. Varianta Integrale jich měla k dispozici hned 180, které mířily na všechna čtyři kola.
Jelikož pohon 4x4 byl převzat rovněž, dá se předpokládat, že v platnosti zůstává vyšší výkon. To je ale v tuto chvíli nepodstatné, neboť pohonná jednotka se později dočkala dalšího ladění, a tak nyní produkuje hned 215 koní. O ty se stará pětistupňový manuál, který z Lancie dorazil spolu s motorem a pohonem všech kol. Carrozzeria Maggiora přitom provedení Grama 2 stvořila jako koncept a díky vztahům s Fiatem doufala v sériovou výrobu.
Na tu ale nikdy nedošlo, o to více pozornosti však Puntograle od svého vzniku budilo. Kromě posíleného hnacího ústrojí totiž disponovalo také rozšířeným bodykitem a zlatou barvou, díky čemuž jste jej mohli zaregistrovat již na dálku. A to navíc na veřejných silnicích, neboť navzdory označení „koncept“ šlo o plně funkční vůz se silniční homologací, a tedy i registračními značky. Může se zdát, že jde o nějakou vzpomínku na minulost, právě tento vůz je ale nyní na prodej, což pro fanoušky Fiatu představuje pomalu životní šanci.
Je nicméně třeba dodat, že výjimečné věci nebyly nikdy levné. Za Fiat Punto Grama 2 Maggiora tak jeho současný majitel požaduje 97 tisíc Eur (cca 2,36 milionu Kč), což je vyšší částka, než za jakou můžete pořídit třeba zcela nové Porsche Taycan. Puntograle má přitom najeto 9 160 kilometrů a nevypadá úplně zánovně, interiér je docela ošoupaný. Nicméně i tak jsme si jisti, že se nový vlastník najde, a to poměrně brzy. Podobná příležitost totiž opravdu již nemusí nastat, zatímco takový Taycan bude k mání ještě hodně dlouho.














Fiat Punto vznikl v roce 1994 v jedinečné verzi Grama 2 u karosárny Maggiora. Právě je nyní na prodej, ovšem za nemalých 2,35 milionu korun. Foto: Danilo Cordaro, publikováno se souhlasem
Auto si dělalo čáku na sériovou výrobu právě u Carrozzeria Maggiora, která s Fiatem spolupracovala. Vznikly tak i oficiální fotky, nakonec ale zůstalo u jediného vyrobeného kusu. Foto: Carrozzeria Maggiora
Zdroj: Classic Trader
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včeraTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
včeraAlespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
včeraNejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva