Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento nadšenec si doma postavil vlastní auto. Aby si splnil dětský sen
25.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Není vysloveně krásné a v útrobách má „jen” čtyřválec a pohon zadních kol, vzniklo ale kompletně na koleně. Je to splněný sen z dětství.
Když si stavíte vlastní auto v Británii, není to nic moc divného, protože tam je malých automobilek třináct do tuctu. V kontinentální Evropě to je neobvyklé o trochu víc, ale pořád většinou není problém sehnat cokoliv. Jihoafrická republika ovšem nepatří k zemím, odkud bychom byli zvyklí slýchat o stavbách aut jiných než nám dobře známých značek.
Může to být proto, že zprávy z tohoto kousku země nebývají pro ČR příliš podstatné, nejde-li zrovna o soud Radovana Krejčíře, polemiku nad médii ale dnes nechme stranou. Chceme vám ukázat prozatím bezejmenný sporťák Mosese Ngobeniho, jihoafrického elektrického inženýra. Zepředu může připomenout Audi TT, zezadu naopak křížence Corvette a Nissanu GT-R a všechno to má dobré důvody. Tohle auto si Ngobeni postavil úplně sám, třebaže přitom využil hromadu dílů z ostatních aut. Jestli boční výsuvná křidélka pocházejí ze slavného bílého Peugeotu z tetralogie Taxi, či jestli jím byla aspoň inspirována, netušíme.
Chevrolet Corvette v různých generacích mu byl velkou inspirací a od malička měl sen postavit si vlastní auto, až vyroste. Projekt tohoto červeného sporťáku se začal psát už v roce 1994, kdy Ngobenimu bylo 19 let a studoval elektrotechniku - to začal kreslit první náčrty. Vůz byl dokončen nedávno a svět se o něm dozvěděl, když byl převážen k vyražení výrobního čísla a k homologaci.
Řidič náklaďáku vůz vyfotil a sdílel na Facebooku - a sklidil ohromný úspěch. Ngobeni říká, že do hodiny mu volalo několik novinářů, že by měli zájem o fotky vozu a interview s jeho stavitelem. Všechny ale odmítl, protože vůz tehdy ještě nebyl dokončen. A Ngobeni nechtěl riskovat, že by někdo závistivý zatahal za nitky a znemožnil autu registraci.
Jak jsme naznačili i výše, tenhle vůz je postavený doma v garáži, která není ani nijak dokonale vybavená. Karoserie i prostorový rám, který je základem vozu, byly vyrobeny ručně. Vlastní motor ovšem Ngobeni nevyvíjel, je tu devatenáctistovka z BMW 318is z roku 1998. Jeho 138 koní prý stačí tomuhle autu na 250 km/h, ovšem to by mohla být teoretická hodnota, i kdyby byl Ngobeniho vůz nízký jak pekáč na buchty.
Boční okna i s rámy pocházejí z M3 E46, malá zadní okénka ze staré Mazdy 323, čelní okno je z Volkswagenu Caddy. Přední světla, hlavní důvod, proč tohle auto připomíná Audi TT, pochází - jistě jste to uhádli - z Audi TT. A ta zadní jsou skutečně z Nissanu GT-R. Právě světla patřila k tomu nejdražšímu, co bylo potřeba koupit - ta zadní stála v přepočtu okolo 31 tisíc korun a ta přední měla podobnou cenu. Celkem ale Ngobeni utratil asi 240 tisíc randů, tj. zhruba 414 tisíc korun.
Vůz jezdí na 18" kolech, pohon zadních kol je samozřejmostí, a v kabině, kterou si Ngobeni také navrhl sám, vidíme airbagy a také velký displej, jak je běžné u sériových vozů. Co ale zas tak běžné není, je dálkový start pomocí mobilu. Ngobeni si navrhl i tenhle systém a ukazuje ho na videu níže. Odhadujeme, že o řízení motoru se stará elektronika z původní 318is, která byla pořízena jako celek právě kvůli motoru a převodovce. Dálkový start mobilem je ale pozoruhodný v každém případě.
Jak na tom bude tohle auto s pasivní bezpečností, nemáme nejmenší tušení. To stejné platí o jízdních vlastnostech. A po stránce vzhledu... vidíte sami. Jenže je to pořád auto, které si navrhl a postavil člověk bez předchozích zkušeností se stavbou aut. A udělal to doma, ve vlastní garáži, a v takovém koutě světa, který člověka ve spojení se sportovními auty jako první rozhodně nenapadne. A za to mu patří klobouk dolů. Američané říkávají s úctou „built, not bought”, tedy „postavené, nikoli koupené”. Podobnou frázi u nás asi nemáme, ale mohli bychom ji zavést. Koupit si nové auto totiž umí každý, s nadšením ho postavit vlastníma rukama... Na to musí být člověk benzinovou palicí tělem i duší.



Vůz skutečně vznikal rukama tohoto člověka, od nápadu po realizaci. Možná i proto autor trochu přehání o jeho dynamice
Fešák na kolech to zrovna není, ale...
Vůz má i interiér a zavazadlový prostor
Zdroj: Sowetan Live
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
VW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před hodinouČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 2 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 5 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva