Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč?
16.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jsou auta, u kterých vysoké ceny zaplacené v aukcích chápete snadno. A pak jsou taková, u kterých je těžké pochopit, proč za ně někdo dal tolik.
Některá zajímavá historická auta změní majitele překvapivě levně. Mohou to být výjimečné stroje v dokonalém stavu a přesto za ně někdo zaplatí nanejvýš pár set tisíc. Jiná, o poznání méně zajímavá a klidně naprosto zanedbaná auta se zase prodají překvapivě draho, cifry se k sedmimístným vyšplhají jako nic. Ona zajímavost bude jistě věcí individuálního vkusu, přesto máme pocit, že v případě zanedbaně vyhlížejícího Volkswagenu Brouk vyrobeného ve více jak 20 milionech kusů by asi závratnou sumu čekal málokdo.
Jenže vůz, který máme před sebou, je zanedbaně vyhlížející tuctové auto a přesto nejde o nic ani trochu levného. Je to VW Typ 1, řečený „Brouk”, z roku 1952. Ani při bližším zkoumání není ničím zajímavý, až na to, že je to jeden z posledních kusů vyrobených s děleným zadním sklem. A že od roku 1952 do roku 2014 měl jediného majitele, který s ním ale jezdil jen do roku 1963. Přesto nebyl dodneška dochován ve stavu, který by mu dovolal vydat se bez váhání na přehlídku elegance.
Tento vůz byl vyroben 4. března 1952 a byl dodán jako nový Antonu Jannsonovi do Švédska. Jannson s ním normálně jezdil, jak se od obyčejného auta očekává, a najel s ním necelých 78 tisíc kilometrů. Poslední rok, na který byla zaplacená daň z provozu, je rok 1963. Pak byl vůz uložen do stodoly a tam čekal až do roku 2014 bez hnutí.
Podepsalo se to na něm dost výrazně - karoserie je silně zasažena korozí, většina dříve chromovaných dílů je zašlá a na stropnici si snad pochutnávali hlodavci. Aby tohle auto bylo na silnici bezpečné, bude asi nutné velmi rozsáhlého servisu, ne-li rovnou renovace. Motor nicméně naskočil - samozřejmě po pár nejnutnějších zásazích údržby -, auto se dokázalo hýbat vlastní silou a všechno včetně světel a budíků fungovalo.
Co na tom, říkáte si možná v očekávání nějaké opravdu jedinečné vlastnosti, žádná taková tu ale není. Pravda, původní stav takhle starého auta - všimněte si absence blinkrů, je tu jen páčka pro odbočování doleva - je dnes jistě výjimečný a zub času v něm otisknutý se kolikrát cení více než pečlivá renovace. Hlavně proto se tenhle vůz prodal za 58 240 Eur, tedy asi 1,57 milionu korun. Toto auto bylo o minulém víkendu na prodej v rámci pařížské aukce domu RM Sotheby's, na stejném místě, kde se prodávala tahle sbírka třinácti Porsche.
Je-li někdo bohatý fanoušek Brouka a chce si do soukromého muzea něco takového pořídit, budiž. Chápeme, že Brouk je legenda svého druhu, ať už okolnostmi vzniku, délkou produkce nebo počtem vyrobených kusů, my bychom ale takové peníze raději investovali do něčeho zajímavějšího, něčeho, co má víc než... 25 koní.
A ona sbírka třinácti Porsche? Odkazovaný článek detailně hovoří o třech vozech - 911 964 Turbo S 3,6 bez ploché přídě „Flachbau”, 914-6 a o největším špeku sbírky, 959 S. 914-6 se prodalo stejně jako onen Brouk za 58 240 Eur, což nabízí zajímavé srovnání. 914 ale vážně není žádný klenot, v případě cen zbylých dvou vozů se raději něčeho chyťte - Turbo S změnilo majitele za 901 600 Eur, tedy 24,36 milionu korun, a 959 S šla do nového domova za úctyhodných 1,96 milionu Eur, tedy necelých 53 milionů korun...


































Je to kus historie, ale dali byste zrovna za Brouka 1,6 milionu?
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 5 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 6 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 8 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva