Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč?

Jsou auta, u kterých vysoké ceny zaplacené v aukcích chápete snadno. A pak jsou taková, u kterých je těžké pochopit, proč za ně někdo dal tolik.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč?

16.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jsou auta, u kterých vysoké ceny zaplacené v aukcích chápete snadno. A pak jsou taková, u kterých je těžké pochopit, proč za ně někdo dal tolik.

Některá zajímavá historická auta změní majitele překvapivě levně. Mohou to být výjimečné stroje v dokonalém stavu a přesto za ně někdo zaplatí nanejvýš pár set tisíc. Jiná, o poznání méně zajímavá a klidně naprosto zanedbaná auta se zase prodají překvapivě draho, cifry se k sedmimístným vyšplhají jako nic. Ona zajímavost bude jistě věcí individuálního vkusu, přesto máme pocit, že v případě zanedbaně vyhlížejícího Volkswagenu Brouk vyrobeného ve více jak 20 milionech kusů by asi závratnou sumu čekal málokdo.

Jenže vůz, který máme před sebou, je zanedbaně vyhlížející tuctové auto a přesto nejde o nic ani trochu levného. Je to VW Typ 1, řečený „Brouk”, z roku 1952. Ani při bližším zkoumání není ničím zajímavý, až na to, že je to jeden z posledních kusů vyrobených s děleným zadním sklem. A že od roku 1952 do roku 2014 měl jediného majitele, který s ním ale jezdil jen do roku 1963. Přesto nebyl dodneška dochován ve stavu, který by mu dovolal vydat se bez váhání na přehlídku elegance.

Tento vůz byl vyroben 4. března 1952 a byl dodán jako nový Antonu Jannsonovi do Švédska. Jannson s ním normálně jezdil, jak se od obyčejného auta očekává, a najel s ním necelých 78 tisíc kilometrů. Poslední rok, na který byla zaplacená daň z provozu, je rok 1963. Pak byl vůz uložen do stodoly a tam čekal až do roku 2014 bez hnutí.

Podepsalo se to na něm dost výrazně - karoserie je silně zasažena korozí, většina dříve chromovaných dílů je zašlá a na stropnici si snad pochutnávali hlodavci. Aby tohle auto bylo na silnici bezpečné, bude asi nutné velmi rozsáhlého servisu, ne-li rovnou renovace. Motor nicméně naskočil - samozřejmě po pár nejnutnějších zásazích údržby -, auto se dokázalo hýbat vlastní silou a všechno včetně světel a budíků fungovalo.

Co na tom, říkáte si možná v očekávání nějaké opravdu jedinečné vlastnosti, žádná taková tu ale není. Pravda, původní stav takhle starého auta - všimněte si absence blinkrů, je tu jen páčka pro odbočování doleva - je dnes jistě výjimečný a zub času v něm otisknutý se kolikrát cení více než pečlivá renovace. Hlavně proto se tenhle vůz prodal za 58 240 Eur, tedy asi 1,57 milionu korun. Toto auto bylo o minulém víkendu na prodej v rámci pařížské aukce domu RM Sotheby's, na stejném místě, kde se prodávala tahle sbírka třinácti Porsche.

Je-li někdo bohatý fanoušek Brouka a chce si do soukromého muzea něco takového pořídit, budiž. Chápeme, že Brouk je legenda svého druhu, ať už okolnostmi vzniku, délkou produkce nebo počtem vyrobených kusů, my bychom ale takové peníze raději investovali do něčeho zajímavějšího, něčeho, co má víc než... 25 koní.

A ona sbírka třinácti Porsche? Odkazovaný článek detailně hovoří o třech vozech - 911 964 Turbo S 3,6 bez ploché přídě „Flachbau”, 914-6 a o největším špeku sbírky, 959 S. 914-6 se prodalo stejně jako onen Brouk za 58 240 Eur, což nabízí zajímavé srovnání. 914 ale vážně není žádný klenot, v případě cen zbylých dvou vozů se raději něčeho chyťte - Turbo S změnilo majitele za 901 600 Eur, tedy 24,36 milionu korun, a 959 S šla do nového domova za úctyhodných 1,96 milionu Eur, tedy necelých 53 milionů korun...


Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 1 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 01Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 2 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 02Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 3 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 03Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 4 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 04Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 5 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 05Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 6 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 06Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 7 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 07Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 8 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 08Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 9 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 09Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 10 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 10Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 11 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 11Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 12 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 12Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 13 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 13Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 14 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 14Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 15 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 15Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 16 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 16Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 17 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 17Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 18 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 18Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 19 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 19Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 20 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 20Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 21 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 21Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 22 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 22Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 23 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 23Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 24 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 24Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 25 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 25Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 26 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 26Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 27 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 27Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 28 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 28Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 29 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 29Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 30 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 30Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 31 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 31Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 32 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 32Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 33 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 33Tenhle orezlý starý Brouk se prodal za 1,6 milionu Kč. Proč? - 34 - vw typ 1 brouk 1952 rmspariz2017 34
Je to kus historie, ale dali byste zrovna za Brouka 1,6 milionu?

Zdroj: RM Sotheby's

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.