Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Těmto ojetým autům se Češi vyhýbají obloukem. Za „ležák” je i jedna Škoda
22.8.2018 | Petr Miler
Nejžádanější ojetiny v České republice vám jistě budou dobře známé, ale o která ojetá auta je u nás zájem nejmenší? Tato desítka říká o choutkách Čechů mnohé.
Nejžádanější ojetá auta u nás bychom mohli klidně jen odhadovat a beztak bychom nebyli daleko od pravdy. Ideálně dieselová Škoda Octavia, Škoda Fabia, podobně specifikovaný Volkswagen Passat či Golf. Obliba produktů VW Group u českých zákazníků je dobře známá a na silnicích je to vidět. Do toho si přidejte pár dobře známých Fordů, Toyot, Renaultů a modelů od PSA a dostanete i z hlavy to, co potvrdí statistika.
Jenže když jsou nějaká auta nejžádanější musí také existovat jiná, nejméně žádaná. Taková, která se postaví do bazaru a nikdo si jich nevšímá, i když je oblepí nápisy „Diesel”, „Sleva 50 %”, „Automat” a „Majitel ročník 1938”. Zjistit, která to jsou, už tak jednoduché není, dostala se k nám ale data autobazaru AAA Auto, který sice může být leckým neoblíbený, ale je v největší široko daleko a ročně prodá skoro tolik ojetých aut, co Škoda na českém trhu nových. Dá se tedy odhadovat, že jeho data o prodejích a „neprodejích” aut v rámci tohoto jednoho subjektu budou mít docela velkou vypovídací hodnotu.
Níže tedy najdete 10 aut, která se tomuto bazaru do rukou dostávají, prodat je dále se ale firmě v České republice daří ze všeho nejméně. Není to žebříček od 10. po 1. v nízké oblíbenosti zákazníků, nechtěná auta jsou tu seřazená podle abecedy, přesto ukazují mnohé. Nevnímejte tento seznam jen jako výčet konkrétních modelů, říká i více. Jednak obecněji ukazuje, co lidé u ojetiny nechtějí (málo výkonu, málo výbavy, nespolehlivost, problematický servis...), což bude platit u mnohem většího množství aut než těchto deseti.
A pak z něj lze vyvodit rozličné závěry pro vás samotné - od toho, co si nekupovat za auto (ať už nové či ojeté), abyste jej dobře a nebo za dobrou cenu prodali, přes to, které ojetiny půjdou vzhledem k nezájmu ostatních koupit relativně lacino, až po ten, že některé vozy není radno brát na protiúčet, pokud se zabýváte prodejem aut jakéhokoli typu a stáří.
1. BMW 316i a 316d E90
Základní motorizace prémiových aut v České republice netáhnou obecně, nejmarkantnější je to ale u BMW a její řady 3, s níž si zákazníci ojetých aut spojují největší dynamické ambice. Nedostatek výkonu mají základní verze starší evoluce trojky v genech - 316i měla v letech 2005 - 2007 pouhých 116 koní a 316d nabídla jen takhle málo až do roku 2011. Dalším podstatným faktorem nezájmu o základní motorizace je, že obvykle nemají moc výbavy. Výjimky existují, jsou to ale vážně jen výjimky - pokud někdo touží po levném Audi, BMW, Mercedesu či čemkoli podobném, obvykle nevolí ani lepší motorizaci, ani vyšší výbavu.
2. Ford S-Max 1,6 TDCi
S-Max je prostorné rodinné auto, ale také je těžké a motor 1,6 TDCi je na ně příliš slabý. Navíc S-Max se, na rozdíl od spřízněného Galaxy, snaží lovit mezi zákazníky MPV, který chtějí alespoň trochu dynamický stroj a to základní motorizace nesplňuje. Vyhnout se jí ale nebude od věci - tyto motory prý začínají být silně poruchové už po 100 tisících kilometrech, a to zejména ve své starší šestnáctiventilové variantě. Novější osmiventilové kusy jsou už spolehlivější.
3. Hyundai H-1
Povedená a spolehlivá dodávka se zadním náhonem u nás ve druhé generaci, tj. od roku 2008, netáhne možná proto, že není moc hezká. A nebo prostě proto, že jde o Hyundai. Korejcům se sice podařilo zbavit rozporuplné pověsti u značné části zákazníků osobních aut, v revíru Transporteru a Transitu ale nebodují. Výhoda pro ty, kteří s Hyundai nemají problém - H-1 je slušná a díky nezájmu jiných levnější alternativa k VW či Fordu, zejména chcete-li zadní náhon.
4. Mercedes-Benz A 150
Třída A generace W169 je slušný malý rodinný vůz, jenže v základní verzi A 150 dojíždí na podobné věci, jako BMW 316i výše - jeho patnáctistovka dává 95 koní a 140 Nm a výbava většinou není žádný hit. A převodovka CVT s názvem Autotronic je dalším odrazujícím faktorem. Pokud si koupíte nevybavený A 150 s CVT, musíte jej milovat, možná už ho nikdy neprodáte...
5. Nissan Qashqai 1,6 dCi
Zájemci o ojetý Qashqai berou radši základní dieselovou patnáctistovku nebo vrcholový dvoulitr, verze 1,6 je příliš neoslovuje. Ta přišla v roce 2011 právě jako náhrada za 2,0 dCi a nabídla o 21 koní nižší výkon, ale stejných 320 Nm točivého momentu. Je to povedený motor, v portfoliu zákazníků se ale míří do míst, kde skoro nikoho nezasahuje.
6. Opel Combo 1,3 CDTI
Dieselová třináctistovka pochází od Fiatu, je to 75koní varianta motoru 1,3 Multijet a na Combo je opravdu poddimenzovaná, zejména na užitkovou verzi. V důsledku je tedy poruchová, uživatelsky nepřesvědčivá a nežádaná.
7. Seat Cordoba 1,2
Tříválec o objemu 1,2 litru je nechvalně proslulé HTP, jen tu tohle označení nenajdete, používala ho pouze Škoda. Dodával se jen ve dvanáctiventilové variantě o výkonu 64 a později 70 koní a tyto verze HTP patří k těm lepším. Stále však to je spíš jednooký král mezi slepými. Zákazníkům Škody HTP často nevadí, klienti ex-auto emoción ale zřejmě očekávají ještě trochu pozitivních emocí, které tříválcová jedna-dvojka nepřináší. Cordobě navíc nepomáhá ani u nás nepříliš oblíbená karoserie sedan.
8. Škoda Superb 1,6 TDI
Toto je nejvíce překvapivý vůz na seznamu. Vlastně jakákoli Škoda by na něm překvapila, tato tu ale je a má to svůj důvod. Dieselová šestnáctistovka se vstřikováním common rail a označením EA189 v Superbu v roce 2010 nahradila legendární 1,9 TDI PD. Má stejných 105 koní a 250 Nm, a to v širším spektru otáček. Navíc nabídne kultivovanější chod. Jenže Superb není zrovna pírko a s tímto motorem mu to na stovku trvá přes 12 vteřin. Sluší se dodat, že 1,9 TDI nebyla rychlejší, zřejmě předsudky ale dělají své. A že kombinace 1,6 TDI a Superb nejsou u Čechů dost dobře dohromady dosvědčuje i fakt, že ve třetí generaci vůz s tímto motorem na našem trhu nikdy nebyl nabízen. I když do výroby se dostal a třeba v Německu jich nejezdí málo.
9. Suzuki Swift
Druhá generace Swiftu je povedené malé auto a lze ho sehnat i s pohonem všech kol, což nejeden horal ocení. Jenže značka Suzuki u nás nikdy neprorazila tak, jak by si možná sama představovala a i když nových aut neprodává úplně málo, u zákazníků ojetin naráží. Klíčovým faktorem je prý málo rozšířená servisní síť, což též dává smysl.
10. Suzuki Wagon R+
Japonské dvojče Opelu Agila, vyráběné v letech 2000 - 2007, je méně oblíbené u nás, naopak v Maďarsku je to údajně trhák. Jeho třináctistovka ovšem není tak dobrá jako motory 1,0 a 1,2 v Agile a opět narážíme na ne tak širokou servisní síť jako u Opelu. Výsledkem je... nezájem.
Zdroj: AAA Auto
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 6 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 7 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 9 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 10 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva