Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Taxikářskou profesi doráží tvrdé testy, ty nové v Melbourne nesloží skoro nikdo
22.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až neuvěřitelně náročné zkoušky musejí skládat taxikáři v některých městech. Zejména znát zpaměti ulice, se v době navigací jeví jako zbytečnost.
Klasickým taxikářům v poslední době konkuruje řada dalších subjektů, zabývající se přepravou osob. Pomineme-li MHD, města mívají aspoň jednu další „osobní přepravu”, větší města klidně i několik dalších takových subjektů - nejnověji třeba Uber. Ty mohou fungovat na fixních cenách, zákazníkovi předem známých, a tak nepotřebují taxametry a jejich řidiči hlavně nemusí skládat náročné zkoušky.
Jak moc obtížné tyto testy mohou být, ilustruje například austalské Melbourne. Nový test pro získání oprávnění být taxikářem tam složila jen jedna uchazečka z 234. „Test má 55 otázek a máte na něj hodinu. Týká se z velké části pruhů pro autobusy, tramvajových pravidel nebo modelových situací s postiženými lidmi,” osvětluje prověrky Karen Downie, úspěšná uchazečky. „Když jsem prošla, budu také schopna mnohem lépe pomoci ostatním se na test připravit,ö dodává.
Melbourne se inspirovalo v Londýně, kde jsou podobným zkouškám podrobeni řidiči tzv. black cabs, tedy tradičních černých taxíků. Uchazeči o oprávnění se musí naučit 320 tras a zhruba 25 tisíc silnic, což jim trvá většinou dva až čtyři roky. Pak skládají ústní zkoušku, která prověřuje, že se ve městě dokonale vyznají.
Někdejší britská kolonie tedy tento způsob částečně převzala. Vylepšila jej také o další omezení - uchazeči, kterým se test nepodaří dvakrát za sebou, musí čekat dvanáct měsíců, než se mohou pokusit znovu. Navíc se povinnost složit tuto zkoušku vztahuje i na současné taxikáře. A pokud ji stávající taxikář bude chtít složit po lednu 2015 a nebude úspěšný, přijde o platnou akreditaci. To může podle některých zdrojů znamenat nedostatek taxíků, a to ještě letos.
Protesty tradičních taxikářů proti Uberu, který si pomalu nachází cestu i do českých měst, tedy v tomto smyslu jsou zcela pochopitelné. Prověrky, kterými procházejí řidiči této společnosti nebo podobných osobních přeprav, v náročnosti na tyto taxikářské skutečně nemají.
Znát celé město nazpaměť se přitom v dnešní době, kdy navigovat podle GPS zvládne skoro každý telefon a samostatné navigace jsou snadno dostupné téměř každému, pokud už tedy dotyčný vůz není vybaven vestavěným navigačním systémem. Takto náročné zkoušky je tedy možno vidět různě - jako relikvii z dob, kdy navigace byla na papíře a říkalo se jí autoatlas, jako házení zbytečných klacků pod nohy nebo jako regulaci trhu, která nutí taxikáře protestovat.
Pokud by totiž řidiči taxíků nebyli nuceni překonávat takovéto a podobné překážky, které stojí velké množství času i peněz, jen těžko by měli důvody protestovat. V dobách, kdy nevozí zákazníky, totiž nevydělávají žádné peníze, což jistě není jejich cílem. Místo toho by se spíše snažili zlepšit své služby a novinkám řádně konkurovat.

Taxikáři musejí skládat náročné zkoušky, někdy až zbytečné
Londýnští "black cab drivers" se na zkoušky připravují i čtyři roky. Takto bude vypadat jejich budoucnost
Zdroj: [https://au.news.yahoo.com/a/24752095/taxi-driver-knowledge-test-one-cabbie-passes-prompts-fears-about-melbourne-shortages/ Yahoo News Australia]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva