Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tata Nano se převrátila při testu, stačilo projet zatáčku v 30 km/h
29.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(video) Náhlé úhybné manévry se běžně odehrávají při 60-80 km/h. Nano se rozjelo jen na 30 km/h a zatočilo, přesto skončilo na boku.
Testům bezpečnosti nových aut se na stránkách Autoforum.cz věnujeme pravidelně, zejména v souvislosti s výsledky, které publikuje evropská organizace Euro NCAP či americký institut IIHS. Přestože se ovšem zejména zámořští komisaři snaží co nejvíce reflektovat realitu, jednu oblast pokrytou nemají, a tou je losí test. Tedy úhybný manévr, který přišel ze Skandinávie, kde tamní silnice zejména v minulosti navštěvovala lesní zvířata snad častěji než automobily.
Pozornost celého světa si tento test získal hlavně v roce 1997, kdy si magazín Teknikens Värld vzal na paškál tehdy nový Mercedes-Benz třídy A. Třícípá hvězda však propadla na plné čáře, neboť při náhlém vyhýbacím manévru ztratila kontakt s vozovkou a převrátila se. Na vině byla absence ESP, alespoň tedy dle prohlášení značky. Ta se následně musela hodně snažit o nápravu reputace, k čemuž jí zařazení elektronické stabilizace do standardu napomohlo.
My se ovšem dnes nebudeme věnovat ani třídě A, ani řadě dalších modelů evropských značek, které během losího testu nezazářily. A vlastně se nebudeme věnovat ani onomu losímu testu, i když se od něj a od toho, co se v něm přihodilo stuttgartskému Áčku příliš nevzdálíme. Posvítíme si ale na indické Tata Nano, tedy nejlevnější auto světa, které svého času mělo nemalé ambice i na Starém kontinentu. Jelikož si ale v rámci bezpečnostních testů nevedlo zrovna valně, nakonec jej na evropských silnicích nepotkáte. A je to vlastně dobře.
Začít můžeme už jen tím, že na palubě výše zmiňované ESP či ABS nenajdete. To by na jednu stranu nemuselo vadit, neboť elektronickým berličkám jako nutnosti nefandíme, to ale neznamená, že nemají svůj smysl. Zrovna u Nana by zejména stabilizace mohla pomoci, neboť u vozu s úzkým rozchodem kol a vysokou stavbou karoserie z podstaty nemůže být nejstabilnější.
Přesvědčí vás o tom přiložené videu, na němž uvidíte indické vozítko se čtyřmi lidmi na palubě a výkonem 35 koní, jak se rozjede na nepříliš závratnou rychlost 30 km/h. Poté jeho řidič zatočí doprava, přičemž ani tato činnost není nikterak extrémní. Přesto však během ní Nano nenabídne takovou úroveň stability, aby po manévru skončilo na všech čtyřech kolech. Místo toho si tak můžeme do detailu prohlédnout jeho podvozek.
Výsledkem nepovedeného manévru jsou nejen pocuchané panely karoserie, ale především zlomená ruka řidiče. Jak jsme přitom uvedli, vše se odehrálo v rychlosti 30 km/h, nicméně běžně se auta při losím testu rozjedou na 60kilometrové či dokonce až 80kilometrové tempo. To by ale již pro posádku nejspíše byla rychlost pomalu vražedná.
Můžeme tedy znovu podotknout, že je jen dobře, že Nano není na evropských trzích nabízeno a o ESP tu vlastně ani primárně nejde. Autu by sice v této situaci patrně pomohlo, klíčové ale je, že tohle prostě není dobrý vůz ani s přihlédnutím k ceně - od nejlevnějšího auta světa nemůžeme očekávat jízdní vlastnosti Ferrari, převrácení při takto banálním manévru ale nelze tolerovat u žádného vozu. Více následuje...






Tata Nano se při losím testu rozjelo pouze na 30 km/h. Přesto nakonec skončilo na boku, řidič pak tuto kolizi odskákal zlomenou rukou
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 9 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 10 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva