Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takto si budoucnost aut představoval autor Batmobilu, tento stroj si postavil pro sebe
23.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeden z nejslavnějších úpravců si chtěl v roce 1978 dát pauzu a pro sebe si koupil toto Ferrari. V sériovém stavu ale ani ono dlouho nevydrželo.
Předloni zesnulého George Barrise mají všichni zafixovaného hlavně jako tvůrce vůbec prvního Batmobilu nebo originálního KITTu, se kterým jezdil David Hasselhof v seriálu Knight Rider. S úpravami aut byl ale rodák z Chicaga spojen prakticky po celý svůj život. Když totiž ještě během školy vypomáhal v rodinné restauraci, dostal se spolu se svým bratrem Samem za volant Buicku z roku 1925. Ten byl ve špatném stavu, oba Barrisové jej ale promptně dostali do kondice a ještě lehce pozměnili jeho vzhled.
Do světa velkého byznysu nakročili George a Sam v roce 1951, kdy upravili kupé značky Mercury. S ním o rok později vystoupili na autosalonu General Motors Motorama, kde se dočkali fenomenálního úspěchu, neboť svou kreací zastínili i řadu tehdejších továrních designérů. Zájem o jejich práci na sebe nenechal dlouho čekat, nicméně Sam společnou firmu na sklonu 50. let opustil. George však u tuningu již zůstal a věnoval se zejména velmi specifickým kreacím.
Díky tomu vznikl zmiňovaný Batmobil a Barris připravil i řadu aut pro tehdejší zpracování románu H.G. Wellse Stroj času. Mimo to se na něj obracela i řada celebrit se soukromými projekty, načež vznikla třeba limuzína pro Elvise Presleyho nebo zakázkové kombíky pro Johna Wayna či Deana Martina. Nicméně na konci 70. let měl již Barris úprav plné zuby a rozhodl se, že si od tuningu na chvíli odpočine. A to ve společnosti nového Ferrari 308 GTS, které si krátce předtím zakoupil.
Barris byl ale úpravami zjevně posedlý, a tak ani vzpínající se koník dlouho v sériovém stavu nezůstane. Král úpravců se rozhodl, že mu vtiskne svou osobnost, proto osmiválcová Targa proto dostala jiné přední i zadní blatníky, pod které se nastěhovala větší litá kola BBS RS opatřená zlatým nátěrem. Dorazily ovšem i širší pneumatiky, zatímco přední výklopná světla se stala minulostí. Místo toho Barris vytvaroval zcela unikátní lampy, jenž byly inspirovány Ferrari 512 BB a které ukryl za plastové kryty. Další světla se nacházela za čelní mřížkou.
Karoserie se pro změnu dočkala dvoubarevného zlato-hnědého laku, v jehož případě byla jako dělicí čára zvolena italská trikolora. Tu najdeme také uvnitř, o kokpitu se ale rozepíšeme až za moment. Nyní musíme ještě doplnit, že Ferrari 308 GTS zdobí také nový čelní spoiler, zatímco vzadu najdeme přepracovanou kapotu motoru s výraznější odtrhovou hranou a jinou ventilaci pohonného ústrojí. Tvar mřížky přitom navazuje na čelní partie, jenž jsou ostatně taktéž zakázkové.
Zatímco ovšem exteriér může působit díky neobvyklému laku okázale, ale nikoliv extrémně extravagantně, při pohledu na přístrojový štít a interiér vůbec vám nejspíše vypadne dolní čelist z jamek. Nenajdete zde totiž jediný tradiční kruhový budík či jakýkoliv analogový přístroj. Místo toho vůz dostal dřevěné panely, do kterých je zasazena plejáda tlačítek ovládajících naprosto vše od vyhřívání po směrová světla. Rychlost vozu je pak zobrazována na jednoduchém digitálním displeji.
Z dnešního pohledu může toto pojetí působit možná až legračně, nicméně před 40 lety šlo o zjevení. Podle Barrise to byl interiér budoucnosti a vlastně jím skutečně byl, jen si tu budoucnost musel Barris stvořit sám - jeho Ferrari inspirovalo i podobu zmiňovaného KITTu, na kterém začal Barris pracovat v roce 1982. Kromě toho se ovšem zlatohnědá Targa objevila rovněž i na televizních obrazovkách, a to jako Dagger D-X, tedy vůz šéfa gangu, který pořádal ilegální silniční automobilové závody.
Pokud jste přitom v tomto Ferrari našli zalíbení, máme pro vás dobrou zprávu, neboť vůz jde v polovině ledna do dražby. Aukční síň Barrett Jackson sice nepřišla s odhadem ceny, ta ale nízká rozhodně nebude. Stačí jen vzpomenout na onen Batmobil, který Barris vlastnil až do roku 2013, než se jej rozhodl prodat. Nový majitel za něj přitom zaplatil 4 620 000 USD (dnešním kurzem přes 100 milionů Kč) - tak vysoko 308 GTS asi nezamíří, ale Barris je legenda a desítky milionů můžeme čekat skoro jistě.
Dále už jen dodejme, že vyjma výše zmíněného osadil Barris vůz také mobilním telefonem, televizí Sony, audio systémem Kenwood, zpětnou kamerou či snímačem otisku prstů. Některé prvky jako volant pak pokrývá pravé zlato. Stoprocentně jde tedy o unikát, jaký nemá obdoby. Tedy alespoň po stránce vizuální, ta mechanická totiž zůstala nedotčena. I nadále má tedy pohon na starosti 2,9litrový motor V8 s 240 koňmi.
Ferrari 308 GTS, které vlastnil a upravil George Barris, může být nyní vaše. Levné ale stoprocentně nebude, byť pohled do interiéru možná někoho rozesměje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Audi představilo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
včera - Nové auto s motorem V8 bez turba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
včera - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
včera - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera - Porsche chystá čistku v nejvyšším vedení firmy, téměř na hodinu mají letět všichni, kteří horovali za elektrické orgie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva