Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka
24.8.2018 | Mirek Mazal
Vypadá to jako schema řazení Vina Diesela v Rychle a zběsile, je to ale holá realita. Vidět někoho ovládat toto soukolí je opravdu škola.
Automatické řazení v posledních letech vytlačuje manuální převodovky stále více okraj zájmu. Za nás můžeme tvrdit, že dáme raději přednost manuální volbě rychlostí, ale dnešní trend jde přesně opačným směrem ve všech odvětvích silniční dopravy. Ta kamionová není výjimkou a dnes snad neexistuje nový tahač špičkového výrobce, který by nebyl vybaven automatem. Ještě nedávno ale bylo nutné si řazení pořádně oddřít. A slovy o dřině nepřeháníme ani trochu.
Pro lidi, kteří dnes mají děs i z manuální šestistupňové převodovky v osobním autě, budou následující pohledy asi noční můrou, navzdory své mimořádnosti ale nejsou fikcí. Dokumentují řazení v kamionu Kenworth W900L, dnes už skoro zapomenutém stroji, před třemi dekádami to ovšem byl respektovaný tahač a skutečný král silnic.
V tomto trucku bylo nutné běžně zdolávat dlouhé trasy s manuální převodovkou, která připomíná spleť holí, které řidiči jen překáží. Systém řazení je sestaven ze tří tyčí, přitom každá ovládá jednu část převodového mechanismu. První je pro řazení rychlosti, druhá ovládá dělič a třetí volí malou a velkou řadu rychlostních stupňů. Občas musí řidič pustit volant a použít obě ruce k přeřazení rychlostního stupně.
Je zábavné sledovat mistra svého oboru, jak ovládá všechny páky, podobně jako je uspokojivé vidět někoho dokonale pracovat s manuálním řazením v osobním automobilu. Možná vám přijde příliš komplikované, když se podíváte na následující video, budete muset uznat, že řadit s běžným osobákem vážně není žádná věda. Jednou pákou a šesti rychlostmi nikoho nedojmete...


Kenworth W900L a schema jeho řazení - obojí dokáže zamotat hlavu
V podání mistra je ale i řazení v tomto trucku docela rutina
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejčtenější články
Na nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
13.3.2025VW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
13.3.2025Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025Elektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
13.3.2025Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
13.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva